Funderingar (bluffande användare)

C

cissiny

Vill vara ventilera lite. Har upptäckt en användare på andra forum här på Buke som uppenbart skriver saker som inte är sant, i frågetrådar.
Det kan ju bli vilseledande info - jag reagerade i en tråd på något som verkade högst osannolikt. Jag har inte skrivit något i tråden. Kollade upp användarens andra trådar, helt klart mycket fantasier.

Mycket kan verka trovärdigt, det känns lite obehagligt när personen i fråga ger råd om olika saker och använder påhittade fall.

Vad gör man i ett sånt fall, vad tycker ni?

Bara funderar lite...

Mvh Cissi

Sv: Funderingar (bluffande användare)

Tja, om du har lust får du väl försöka korrigera felen. Men det gäller nog för varje användare på buke (och alla andra internetforum etc) att vara källkritiska och inse att man måste använda hjärnan och kanske kolla upp med andra källor för att sortera bort felaktig information, åtminstone när det gäller kritiska saker.

Det finns mytomaner, det finns människor som vidarebefodrar felaktig information som de fått lära sig eller missuppfattat på något vis och så finns det sådana som faktiskt gillar att skapa kaos. Det finns ju fler än en här på buke som har större mun än kunskaper.

Jag har själv blivit rättad flera gånger och har säkert haft fel dubbelt så många gånger. Men det är ju först när någon sätter sig emot och överbevisar ens felaktiga uppfattningar som man inser att man antagligen behöver revidera dem. :)

Kan man inte "sladdra" till en moderator om det är grova fel som denna person ständigt gör?

/Timsetim

Jag håller med Moiran i vad hon skriver...Förhoppningsvis har folk de "kritiska glasögonen" på när de läser på Buke och kan, som du, se om en användare fabulerar i varenda tråd.

Dock kan jag ju tycka att det är illa om man uttalar sig i "veterinär och läkartrådar" och inte vet vad man pratar om - då kan det ju bli värre än vad det var från början.

Att rapportera till en moderator vet jag inte om det hjälper, man kan ju inte gärna porta någon för att någon ljuger?

Jag försöker använda sunt förnuft när det gäller det som står i trådar, om man ska ta till sig det eller inte. Visst kan man rensa bort en hel del.
Tyvärr finns det vissa människor som inte gör nåt annat än hittar på, hittar fel i allt andra skriver och verkar vilja skapa bråk i sina trådar. Det bästa man kan göra är att ignorera dom, då tröttnar dom nog till slut.

Är det rena faktafel tycker jag det är bra med korrigeringar, även när det är jag som blir korrigerad ;)

Dock finns en fördel med ett forum, här KAN saker rättas, kommenteras eller förkastas av andra användare. Tänk på vissa tidningar och deras artiklar - som ofta får stå helt oemotsagda samtidigt som de ibland läses av mindre källkritiska personer. (Ja, jag resonerar fortfarande "hästigt" ...).

Men sen har vi alla ett personligt ansvar också; vi kan inte alltid lita på att det som står här är rätt, eller att nån annan i så fall rättar det. Man måste alltid ta ställning till det man läser, om det är rimligt, och vad man själv tycker om det och hur det förhåller sig till ens egna, tidigare kunskaper och åsikter.

Fast jag håller med dig. Att man kan ha fel är ju en sak, vem har inte det. Och givetvis ska man som användare vara kritisk och ha granskande glasögon på.
Men om någon konsekvent hittar på saker - saker som betyder något, ger råd i olika frågor etc - tycker jag också det är lite jobbigt.
När jag läser på Buke har jag ändå nån tanke i bakhuvudet att folk faktiskt skriver i ärligt uppsåt, i grunden... att folk som ger råd vill hjälpa.
Som jag fattar det på trådskaparen här så menar du folk/någon som konsekvent verkar vara ute efter att vilseleda och förvirra - och det borde ju vara en fråga för Bukes ansvariga - Gunnar väl?
Är lite dåligt påläst om vilka regler som gäller.
Det är väl iofs inte olagligt att vara mytoman.

*knapplån*

Problemet är att användarens inlägg ser helt ok ut. Inget man reagerar på, förutom en sak som jag såg som fick mig misstänksam. Kollade upp alla användarens inlägg och summan av kardemumman var att det var nog en hel del fantasier. Tror att jag ska göra Gunnar uppmärksam på det här, om han ens läser mina pm...? Undrar om det ens är lönt?

Mvh Cissi

Är du fullkomligt säker på att det är avsiktliga felaktigheter?

Det finns folk som lärt sig fel och tror att det är rätt menar jag...

Är du säker på att det är avsiktliga felaktigheter ocg "ljug" kan du väl helt enkelt konfrontera personen?

Har också märkt av vissa som verkar ljuga en del, främst i utrustningsforumet. Fast det kanske inte där du syftar på?

Jag lånar ditt citat som exempel när jhag svara trådskaparen, hoppas det är ok...

älgen skrev:
Är du fullkomligt säker på att det är avsiktliga felaktigheter?

Det finns folk som lärt sig fel och tror att det är rätt menar jag...

Är du säker på att det är avsiktliga felaktigheter ocg "ljug" kan du väl helt enkelt konfrontera personen?

Det vi nog kan konstatera om hästbranschen, särskilt när vi alla samlas i ett stort forum som detta, är att den antagligen är en av de mest mytfulla! På 20 hästmänniskor finns lika många idéer om hur och varför något skall göras på ett visst sätt. ;)
Många myter är dessutom "nedärvda" sedan många år tillbaka.

Jag tror som någon redan nämnt här ovan att det gäller att vara MYCKET kritisk till det som står i inläggen inte bara för att vissa användare kan ljuga men också för att det kan vara någon som inte vet bättre.

Tjohej! // M

Vi vet att det finns flera sådana som du beskriver, frågan är bara om man stänger av en sådan användare på vilken basis skall det då göras. Idag har man användare som gång på gång blir avstängda pga upprepade grava övertramp, när så sker blir det ett herrans kackalorum på en del användare som då ifrågasätter varför.

Att stänga av en användare pga de skäl som du anger, är ju mycket svårt. Därför att man kan ifrågasätta detta.

Mycket kan verka trovärdigt, det känns lite obehagligt när personen i fråga ger råd om olika saker och använder påhittade fall.

Hur vet man då att de är påhittade????

Jag kommer med ett påstående här och nu, frågar dig om du anser att det är påhittat. Så ett svar på det tack.

Jag har blivit hemskjutsad i limosin utav popgruppen ABBA, påhittad eller sant. Hur skall man kolla det?

Det gäller även för övriga användare att syna varje inlägg, ser man ett uppenbart faktafel går det att skicka en synpunkt till moderator så får man se om inlägget kan åtgärdas. Ofta är det även så att andra användare brukar komma med motinlägg, jag föreslår att även du kan göra det och ifrågasätta denna användare. Det är då som sanningen kommer fram.

Hur vet man då att de är påhittade????

Jag kommer med ett påstående här och nu, frågar dig om du anser att det är påhittat. Så ett svar på det tack.

Jag har blivit hemskjutsad i limosin utav popgruppen ABBA, påhittad eller sant. Hur skall man kolla det?

Sånna påstående gör knappast någon skada om någon påståar det, det spalr inte så stor roll om det är sant eller inte, men då och då kan man läsa horribla råd på hästvård, det var ju trots allt i så länge sdan det var en användare som gav råd om att ge människomedicin till höger och vänster till hästar, och visst kan jag hålla med om att man själv måste vara självkritisk till vad man läser och vad man nappar på och själv är ansvarig för vad man gör själv, men det är ingennyhet att det finns ganska många navia personer som inte kan se kritiskt på vad de läser utan går att lura i vad som helst och det gäller både yngre och äldre personer som inte kan ha varit med när Gud delade ut hjärnorna.

Lite ljug eller inbillad kunskap får vi väl leva med med är det någon idé att raportera inlägg som uppenbaligen kan skada våra vänner hästarna om någon försöker sig på de det har läst här?

Motargument är nog det bästa iofs MEN alla läser och följer kanske inte trådarna utan kanske nappar på ett "farligt tips" och har ingen hunnit /kunnat argumnetera emot så läses detta inte.. (fast när jag tänker lite längre själv så kanske inte inlägget hade hunnits tas bort heller även om det hade rapporteras..... lurigt det här...:crazy: )

Nä, jag håller med dig, man kan inte stänga av fok som far med osanning.
Är det fakta fel så får man påpeka detta i tråden där fakta felet finns och i frågasätta, att anmäla till moderatorn käns lite fel!

Och skulle man stänga av fok som kör med osanning, tja det hade blivit lite svårt, osanning i fakta eller osanning runt sin buke person, vem ska avgöra vad som är osanning eller inte.....

Att någon ljuger om att ha blivit hemsjutsad av ABBA gör varken till eller ifrån. Der gör det däremot om man skriver direkta farligheter!

Kommer ihåg en användare härom året som hävdade att man kunde ge medicin för människor till hästar och andra direkt farliga råd som kunde skada om de följdes. Detta hände fler gånger än i exemplet ovan. Denna användare skrev också en massa tokigheter, som att hästar inte ska vara ute när det är mörkt o s v. Användaren stängdes av efter att ha spårat ur i upprepade påhopp på halva mänskligheten.

Jag tyckert att man borde kunna bli avstäng om man upprepade gånger ger råd och svar som kan vara direkt farliga om de tas på allvar, och inte skärper sig trots upprepade uppmaningar!

Kommer ihåg en användare härom året som hävdade att man kunde ge medicin för människor till hästar

Och egentligen ligger det ingen osanning i det, många preparat används även på människa fast i annan dos kanske.

Fast inte i just det exemplet jag tänkte på, utan där var det rådet direkt farligt för hästen!

Görel skrev:
Fast inte i just det exemplet jag tänkte på, utan där var det rådet direkt farligt för hästen!
Ah, och att aktiva exem skulle dränkas i olja:idea: !

Det diskuterades i samband med den användaren om man ska kunna bli avstängd pga farliga råd, men beskedet var att alla har ju olika uppfattningar och att det var fult av mig att hålla på och korrigera henne. Påhopp kallades det när jag skrev att hennes råd var livsfarliga och bad folk att absolut inte följa dem. Hon kunde ju inte hjälpa för hon har ett handikapp.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama