Funderingar ang vätska i livmodern ?

gylle

Trådstartare
Satt här och funderade, med tanke på att stona renar sig på fölbrunsten, är det alltså så att skvättandet får dem att rena ut vätska ur livmodern när de är i brunst ? Likadant rörelse är ju bra för att rena ett nyfölat sto.
Sitter här med ett sto som efter senadte betäckningen samlat på sig vätska i livmodern (insatt på hippotrim men inte haft resultat hittills), hon är nu i full brunst och det jag spånar på är kan jag påverka att hon renar bort denna vätska.
Damen är väldigt glad för att skvätta rejält om hon stimuleras av snokande näsor vilket jag undviker för att inte hela stallet skall stinka brunstkiss med tanke på hingsten, men kan det påverka till det bättre att hon skvätter mycket ? Likadant kan rörelse ha effekt, kan det vara bra att lina henne en stund varje dag ?

Sv: Funderingar ang vätska i livmodern ?

Att hon har vätska i livmodern i brunst kan faktiskt vara helt normalt (beroende på hur mycket förstås).

Det är hennes livmoderslemhinna och ffa hennes cervix som avgör hur bra hon tömmer sej. Ett friskt
sto ska ju INTE ha vätska i livmodern när hon ej är i brunst. Då blir hon aldrig dräktig..
Jag antar att ni tagit ett baktprov eftersom hon står på Hippotrim? Annars är det ju en ren chansning och förlorad tid. E-coli som oftast är känslig för hippotrim/tribrissen brukar inte ge vätska i livmodern. Hon behöver ev annan behandling. Att lina henne har nog minimal effekt. Det skulle i sådana fall bara hjälpa när hon är i högbrunst=cervix helt öppen.

Enda gången hon är ulad när hon inte var i brunst i år är före förra brunsten när vi sprutade igång henne alltså för att vara exakt 23 dagar sedan och då fanns ingen vätska. Hon blev sedan aldrig ulad i den brunsten (då hon hamnade så fel med dagarna för att stämma med betäckningarna) därav vet jag inte om hon hade vätska i livmodern i samband med den brunsten.
Vätskan har så att säga bara funnits där under denna brunsten (söndag + tisdag).

Sitter och funderar tillbaka och hon är faktiskt aldrig ulad tidigare under brunst.
Förra gången vi betäckte henne (3 år sedan) köpte vi henne sent på säsongen, sprutade därför igång (ulades alltså när hon var i brunst för att sprutas igång) Testades sedan bara på hingsten och betäcktes på dygn 3 och 5 och gick ur brunst på dygn 6 och var sedan dräktig direkt på 16 dygns kollen.

Dock kommer jag ihåg när jag tänker tillbaka att båda vet som gjorde dräktighetskontrollerna (kollades 16 dygn på stationen som sedan stängde för säsongen och pga att hon på den tiden var riktigt überjäklig att lasta kollades hon inte förrän på 90dgn av hemmavet igen iom att det ändå var för sent att betäcka om).
Båda hade en tveksamhet om att hon var dräktig efter att bara ha känt, seminvet (som gjorde 16dygn) frågade om vi var säkra på att hon inte haft föl innan. Så någon annorlunda känsla måste de ju fått av hennes livmoder. Det var dessutom nästan lögn att hitta fostret på 16 dgn syntes en sekund och vet han få en stillbild sedan var det försvunnet igen så antar att hon har en djup livmoder.
Vid 90 dgn så syntes inte heller fostret på ul och vet(ej seminvet utan allmän praktiserande dock med egen uppfödning så nog inte helt ovan vid ul) då ansåg att hon tyckte hon hade för lite fostervatten och misstänkte att vi hade att göra med en sen resorbering. Dock togs blodprov på 125 dagar och vist var hon dräktig och exakt på 330dgn fölade hon en stor tjej dock efter en jobbig fölning där fölningen inte kom igång och vet till slut gick in och kände efter och blev sedan infekterad efter fölningen.

Så något skumt är det kanske med hennes livmoder dock påverkade det ju inte fertiliteten sist i alla fall.

Glömde fråga, påverkar alltså skvättande tömning ? Är det alltså positivt att låta henne skvätta sjöar ? Hon skvätter rejäla mängder när hon skvätter och jag kan faktiskt sätta henne i spolspiltan kom jag på och låta valacken som står bredvid rota på henne då lär vi ha en simbassäng av brunstvätska ganska snabbt, om nu detta kan ha effekt på hur hon tämmer sig.

Det bästa är ju att skölja henne, och sen spruta partoxin.

Det bästa är ju att skölja henne, och sen spruta partoxin.

Ja det är inplanerat att hon skall sköljas och behandlas på torsdag, skall låta henne få ett språng torsdag fm och på kvällen skall hon ner till seminstationen för ovanstående behandling.

Tänkte mer om jag kunde påverka att hjälpa henne att få bort vätskan på något sätt innan dess, det kan ju inte försämra chanserna om man kan lyckas med det.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka