Funderingar ang mögelspridning i hö...

M

mirjada

Om man köper hö från en höbonde som har allt sitt hö på en skulle och detta hö är delvis skulltorkat...
Höet levereras ca varannan månad till stallet.
Om man då får en leverans av hö där flertalet balar är mögelangripna och många mycket dammiga (givet vis ges detta inte till hästar) och nästa leverans av hö verkar ok men vissa balar har en lite udda lukt (kan dock inte säga att dom luktar mögel) det är inte synbart dammigt.... Erfarenheten i stora drag av denna bondes hö har varit positiva. Det har luktat gott och analysvärdena har varit ok.
Det jag funderar på är....
Tror ni att möglet har spridit sig?
Kan det vara läge att analysera för att se om det är mögel?
Om man ska analysera...
Räcker det då om man tar av det som levererats till stallet för att få ett representativt svar?
Vilket analysföretag bör man använda till detta?

Är mycket tacksam för era synpunkter och tankar kring detta.
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Det du ska göra isf är en hygienanalys, det kan du göra både på HjortensLab och på Analycen.
Tyvärr är det ju så att mögel sprider sig väldigt snabbt. :(
Är möglet utanpå eller inuti balarna?
Är det utanpå är det troligtvis pga dålig förvaring det blivit mögel, men är det innuti är det värre, då var det inte helt torrt då det pressades och då är ant mer el mindre allt angripet. :(
Men för att vara på den säkra sidan om nästa leverans verkar ok, gör en hygienanalys.
Är det skulltorkat löshö som han pressar eftersom någon vill köpa? Eller var det skulltorkat i somras/höstas och sedan pressades allt och förvaras nu i balar?
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Jag skulle inte vilja säga att mögel sprider sig. Mögelsporer finns i princip överallt o växer till när förutsättningarna blir rätt.
PL
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Möglet var både på in och utsidan i förra leveransen.
Det sas att pga den dåliga sommar som var blev han tvungen att ta in det tidigare och det pressades i lösa balar som sedan ska ha torkats genom fläktarna på skulle. dessa fläktar ska han dock inte kunnat ha igång hela tiden pga det fuktiga väder som var ute. Den sista leveransen som kom ser ok ut men som jag skrev så tycker jag att i endel balar känner jag en lite unken/konstig lukt.
Jag har dessutom en häst som är MYCKET kräsen med vad hon äter och varken denna leverans eller förra faller damen rikrigt i smaken(hon lämnar ca 1 kg/natt) och det är därför jag misstänker att nått inte står riktigt rätt till.
Vad kostar det att göra en sån analys? Jag försökte att kolla efter priser men hittade inte nått...
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

CosmicQueen skrev:
En hygienanalys tror jag kostar ca 200.- hos Analycen
Ska jag ta hö från både denna leverans och nästa innan jag skickar in eller räcker det om jag tar bara från denna...
Hur är det bäst att göra för att få ett provsvar som skulle kunna visa ett svar som kan vara representativt för hela partiet?
Förslag?
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Om du ska göra en hygien analys så ska du ta från det som du tror är dåligt.

Ring och prata med dom på labbet så ger dom tips på just hur du ska göra i detta fallet.
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Vi har haft dammigt hö, en del balar har det varit mögel i inuti. Vi fick problem med sjuka hästar så vi skickade in hö för analys hos SVA i Uppsala. Ta lite prover från en 5-6 olika balar, ta prover i mitten av balarna.

Analysen kostade 740:-.

Hoppas att ditt hö inte är lika dåligt som vårt var. På en skala 1-5 där 5 är sämst så låg vårt hö på 4. Det vara bara att skicka tillbaks och skaffa fram nytt hö med hygienisk analys innan leverans.

Hälsningar,
Anette
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

740kr... :crazy:
CosmicQueen skrev ju ca 200kr..
Det är rätt stor prisskillnad.
Jag står i ett ganska stort stall men jag tror att det är nästintill omöjligt att få någon fler att haka på ideen att göra hygienanalys...
Så jag hoppas att priset ligger kring 200kr för då kan jag bekosta det själv och behöver inte ens försöka blanda in andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Analycen tar 580 kr för en hygienisk analys av hö och Hjortens Lab tar 356 kr. Angående spridning av mögel resonerar jag som så att det inte är någon fara att det har "spridit" sig om det nya höet inte är dammigt och mögligt. Däremot kanske risken är större att mer är angripet om bonden har haft dålig förvaring på sitt hö och lagrat allt på samma ställe. Att hästen är tveksam tycker jag att du ska ta som en varningssignal. Jag har också haft ett hö hemma på prov tidigare denna säsong som jag tyckte luktade skumt, men inte riktigt mögel. Snarare syrligt. Hästarna åt det inte alls, så jag skickade tillbaka det.

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Kostar det verkligen 740.- om man BARA ska ha hygienanalys? Är inte det om man ska ha både hygien och MJ/SPRP analys?
 
Sv: Funderingar ang mögelspridning i hö...

Pratade precis med Roland på AnalyCen. Ungefär 450 kr + moms (562,50 kr) för en hygienanalys (mögel & bakterier).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 360
Senast: trofé
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
1 991
Senast: Bellafjella
·
A
Foder & Strö Det är säkert skrivits meterlånga trådar på det här ämnet, men jag trots att jag läst det mesta om höanalyser här på buke så tycker jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: marti130
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp