Funderingar ang. ligghallskrav

A

Angely

Hejsan!

Jag är väl medveten om att man inte får låta hästen gå ute utan skydd 24 timmar om dygnet. Dock är jag fundersam på om huruvida detta bara gäller under ett x antal månader på året? Jag menar på sommaren t.ex. Vi är ju många som har våra hästar på beten och så, men jag kan i min vildaste fantasi inte tro att man har ligghallar i alla beteshagar, vi har ju inte det i våra ex.

Men är det egentligen tillåtet att ha det så?

Huruvida man sen väljer att se genom fingrarna med det är en annan sak.

Sv: Funderingar ang. ligghallskrav

Det är väl bara när gräset inte växer längre som ligghalls/vindskyddskravet gäller?

Så länge hästarna går på bete får man ha dem utan ligghall, dvs när hästarnas huvudsakliga föda är växande gräs. Det är olika tidsperioder som räknas som bete beroende på var i landet man bor och olika kommuner kan också ha olika tidsgränser.

Okej, tack så mycket för svaret!

Men finns det alltså fastsatta tider?

Okej, tack så mycket för svaret!

Men finns det alltså fastsatta tider?

Nej... Det finns inga fasta datum.

Så länge det är så pass varmt ute att gräset fortsätter att växa.. så behövs inte ligghall. Alltså är det då ok med utevisstelse dygnet runt utan ligghall.

Detta varierar ju med var i landet man bor. I norr behövs ligghall betydligt tidigare på hösten än vad det behövs i söder...
Det varierar också år från år...
Vissa år kommer kylan tidigt och vissa år kommer den sent. De år den kommer sent så blir betessäsongen längre om man vill ha sina hästar ute dygnet runt så länge vädret tillåter.

Jag har hört att det finns riktlinjer.... Men som med alla riktlinjer så är de inte tvingande...

Det som helt och hållet avgör i den här frågan är dygnmedeltemperaturen.... Gräset brukar sluta växa när dygnsmedeltemperaturen understiger 4 grader...

Sen finns det andra aspekter som man som hästägare bör ta hänsyn till... Som regn, vind, och andra otrevligheter som hästar i en oskyddad hage inte tycker om eller mår bra av...

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 623
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 237
Senast: Nizhoni
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama