Funderingar ang fodervärdsskap

L

LuddeLump

Jag har lånat ett shettissto på foder. Hon kom hit 18/1, vi har hämtat henne hos förra fodervärden och bara haft telefonkontakt med ägaren. Ägaren lovade att köpa och skicka kontrakt som jag ska skriva på, men det har inte kommit något än (8/2). Hon är inte veterinärbesiktad, ägaren står för försäkringen.
I morgon har jag tid hos veterinären för en besiktning, för min egen skull, så jag har papper på i vilket skick hon var i när hon kom till mig.
Vad är det som gäller så länge vi inte har skrivit kontrakt om nåt skulle hända?
Vad kostar en veterinärbesiktning?
År det nåt annat jag bör tänka på?

Muntliga avtal ska ju gälla lika mkt som skriftliga, men det är ju oerhört svårt att bevisa. Så om du inte har ett skriftligt kontrakt ännu, så ligger ju fortfarande ansvaret på ägaren kan jag tycka. Har du ringt ägaren och "påmint" denne om kontraktet? Har du sett papper på att hästen ifråga verkligen är försäkrad?

Jag har inte påmint ägaren, hon sa förut att det kunde dröja för hon hade fullt upp ett tag framöver. Ska dock skicka ett mail till henne nu.
Jag har inte sett papper på att hon är försäkrad. När jag frågade ägaren om vem som skulle stå för den så sa hon att hon gjort det hela tiden hästen var hos förra fodervärden och kunde väl fortsätta med det. Och det hade ju jag inget emot...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 704
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik En kär vän till mig har hamnat i ett tråkigt läge. Min vän lånade en häst för 2 år sedan. Hästen levererades i ett ganska tråkigt...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: Duplo
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 926
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka