Fundering-stegrande häst?

S

super mario

Jag läste i den andra tråden om stegrande häst och kände igen mig mycket i ett sto som jag hade för många år sedan. Skulle gärna vilja höra era funderingar kring henne. Hon kom till mig direkt från galoppen som treåring. Jag började lugnt och bara tömkörde och skrittade uppsuttet första året för att hon skulle få muskler och lugna sig, dock var hon inte stressad men jag ville ändå visa henne att detta var en annorlunda, lugn miljö. Efter detta så började vi så smått träna för tränare och det började gå väldigt bra i både hoppning och dressyr. Vi tog det ändå ganska lugnt och hon gick på bete på sommaren ett par veckor varje år. Efter ca tre år började hon uppföra sig underligt, hon hade alltid varit trevlig både i hantering och ridning men varit lite konstig vid brunst, då hon varit slö och velat nästan "sitta i knät" på mig. Det började en sommardag att hon helt plötsligt inte ville lämna stallplanen, jag kontrollerade om något var fel vilket det inte var och gick på henne lite hårdare att nu ska vi ut! Då började hon att småresa sig men vi kom i väg och det gick bra. Efter detta förändrades hennes beteende drastiskt, hon vägrade lämna stallplanen, reste sig rakt upp, om vi kom i väg så kunde hon bli helt galen och stegra, rusa in på tomter, ner i diken osv gick så långt att vi gick omkull efter att ha fastnat i ett staket. Som tur är klarade vi oss rätt bra. Hon betedde sig helt plötsligt som en galning som det inte gick att få kontakt med( tänk en människa som bara stirrar rakt fram när man pratar med den och inte svarar). I stallet var det inga problem, då stog hon nästan alltid och sov precis som en sömngångare så det var som att hon hade brunst hela tiden fast hon inte var brunstig. Till slut bytte jag stall eftersom jag tänkte att en ny miljö skulle vara bra för henne men där tog jag fel! Allt blev ännu värre, jag kom inte ens upp i sadeln innan hon reste sig och nästan slog över. Jag tog även ut en massör för att kontrollera kroppen men hon hittade inga fel. Hästen började återigen byta beteende och blev plötsligt väldigt stressad fast jag inte red och och hon mest gick i hagen. Till slut gick det inte ens att sko henne för att hon var så stressad, det gick inte att ta i henne!
OOOOJJJ, va långt det blev men jag skulle gärna höra vad ni tror hände med denna häst? Vad utlöste allting? Kan det vara tumör i hjärnan? annat? Jag har ända sedan jag sålde henne ångrat mig lite och tänkt att jag skulle ha försökt lite mer eftersom det var den finaste och mest personliga häst jag haft, men andra har sagt att jag gjorde rätt eftersom hästen var farlig både för sig själv och andra.

Sv: Fundering-stegrande häst?

Jag är av den åsikten att ingen häst står på bakbenen "bara för att", så visst måste de ha varit fel på hästen.
Tumör slog mig också. Eller hormonfel.

Skönt att flera än jag tror på tumör eller dyligt....

jag har en kompis vars häst stegrade hela tiden, så hon nästan slog omkull.. dom var in flera ggr och kollade ben och rygg men inget hittades. sedan gjorde dom en röntgen och det visade sig att hästen hade långt gången spatt i båda bakbenen och något slags fel på ena frambenet. detta trots att de röntgat förut. ibland är det helt enkelt så att man måste till veterinär för att de ska hitta det. kan också vara hormonfel, mitt sto blir som förbytt när hon är i brunst. går inte att komma åt henne..

Jag antar att det är min tråd du pratar om.. den uppmärksammade :p
Jag undrar vad som hände efter att du sålde den? Blev det bra igen med de nya ägarna?

Ja, det var din tråd naira som jag menade! Nu var det ingen direkt koppling mellan hästarna men du fick så mycket inlägg så jag hoppades att någon eventuellt ville kommentera min kära gamla häst.
Jag vet faktiskt inte vad som hände med hästen, jag sålde henne som avelssto(bra stam)- billigt och berättade allt precis som det var och sedan skulle nya ägarna se om hon lugnade ner sig efter ett föl om det nu var något krångel med hormonerna men de hörde aldrig av sig och jag har inte vågat ringa eftersom jag i alla år varit rädd för att ångra mig eftersom jag tyckte så mycket om denna hästen:love:

Ja, det var din tråd naira som jag menade! Nu var det ingen direkt koppling mellan hästarna men du fick så mycket inlägg så jag hoppades att någon eventuellt ville kommentera min kära gamla häst.
Jag vet faktiskt inte vad som hände med hästen, jag sålde henne som avelssto(bra stam)- billigt och berättade allt precis som det var och sedan skulle nya ägarna se om hon lugnade ner sig efter ett föl om det nu var något krångel med hormonerna men de hörde aldrig av sig och jag har inte vågat ringa eftersom jag i alla år varit rädd för att ångra mig eftersom jag tyckte så mycket om denna hästen:love:

Ja jag trodde väl det:angel:
Hur gammal var hästen när du sålde den då? Och hur länge sedan var det?

Hästen var fem år när hon såldes så det är nog ca 5år sedan hon såldes. Såå jobbigt!

Jag hade ett fullblodssto som betedde sig som din i omgångar. Varje gång visade det sig vara nånting som inte stämde. Det kunde vara något så "ynkligt" som stressad mage som gjorde att hon spända bukmusklerna så sadelgjorden störde henne. Annars kunde det vara en hovböld (som både vet och flera hovisar missade), tänder osv. Minsta lilla som störde så stod hon på bakbenen.

Tänkte också på att det kunde vara småsaker men tror inte det hon blev så fullständigt förändrad- som en annan häst!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
418
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama