Fundering på valpar..

Sv: Fundering på valpar..

Det finns massor att tänka på....

Det mesta är ju en självklarhet.

Men det som ofta glöms bort att ta med i planeringen... Har ni möjlighet att ha flera hundar? Har ni tid att uppfostra valpar och unghundar?

Det kan ju hända att ni inte får alla valpar sålda.... har ni en plan för hur ni löser det då?

japp, bor på gård så plats har vi massor, har tänkt behålla minst en, och valparna blir nog ite så svårsålda, kan få hjäp av hanens ägare med, rasen är Foxterrier, och det finns inte så många privatpersoner som föder upp de, Man ska para henne efetr att hon blödit(löpt)..Vi är mycket osäkra där nämligen.

Mitt bästa råd är att köpa (eller åtminstone låna på biblioteket) en bok i hunduppfödning! Där hittar du all info du behöver och kan gå tillbaka och studera mer inför kommande parning/valpning etc

Är tiken och den tilltänkta hanen utställda? Finns det några sjukdomar i rasen som ska vara kontrollerade UA före parning? Är båda hundarna rasrena med stamtavlor i SKK? Vad har tiken för bra och dåliga punkter (exteriört), detsamma med hanen? Hundarna ska ju helst komplettera varandra. Valpar ska åtminstone inte bli sämre än föräldrarna...helst ska de bli minst lika bra och helst snäppet bättre.

Har tiken ett bra temperament? Det är viktigt att hanen också har det, men tiken präglar valparna mer eftersom det är hon som fostrar dem. Om hon är skygg och reserverad etc så bör ni tänka om och inte ta valpar efter henne.

Varför tror du att valparna blir mer lättsålda för att en sk privatperson föder upp dem? Och varför verkar så många fast övertygade att uppfödare (med reggat kennelnamn) inte är privatpersoner? Jag köper ju hellre valp efter någon som vet vad de gör än en sk privatperson som har noll koll...

Läs på i god tid före tikens nästa löp! Och läs på mer än en gång. Fråga gärna sen igen. Men om du inte ens vet när i löpet tiken är mottaglig, så anser jag att du bör studera uppfödarhandböcker noggrannt i första hand, inte ställa enstaka frågor på ett internetforum. Ingen här kan ge dig en kunskapsinjektion med allt du behöver veta! Det är ett stort ansvar att föda upp valpar. Betydligt större än jag tror du har koll på.

japp, bor på gård så plats har vi massor, har tänkt behålla minst en, och valparna blir nog ite så svårsålda, kan få hjäp av hanens ägare med, rasen är Foxterrier, och det finns inte så många privatpersoner som föder upp de, Man ska para henne efetr att hon blödit(löpt)..Vi är mycket osäkra där nämligen.

Börja med att gå en uppfödarutbildning. Hör med din lokala kennelklubb, de brukar hålla sådana. Det är väldigt bra att skaffa sig ett kontaktnät innan man tar sin första kull, mycket kan hända före, under och efter valpning.

Även om man inte har tänkt föda upp mer än en kull är det viktigt att man vet vad man gör om man ska vara seriös. En kull betyder också att du får några valpköpare att kunna svara på knepiga frågor åt. Då behöver man ha mer än baskunskaper för att kunna stötta och hjälpa sina valpar och valpköpare de första åren, för det är då de flesta problemen uppstår.

Okej, ska se vad man kan göra:P Pratade med hennes frisör(trimmare) och hon sa en del tips:P så det är bra med kunniga människor, hon föder sj upp hundra nämligen..har även kontakt med kennelen där vi köpte vår hund:P

Det viktigaste av allt är att fråga dig själv Varför ni ska ta en kull? För pengarnas skull eller för rasens bästa?

En viktig grej som många missar som vill ta sin första kull. Det är valpköparna. De kanske vill ha råd och tips 10-15 år framåt. Kan du ge det?
Kan du svara på allt mellan himmel och jord som har med rasen/hundar att göra?
Sånt är precis lika viktigt som allt annat som folk redan skrivit om här.

Man ska para henne efetr att hon blödit(löpt)..Vi är mycket osäkra där nämligen.

Ehh sånt tar man väl reda på innan man planerar att para tiken? Rekomenderar SKKs uppfödarutbildning innan ni gör slag i verket.
Fattar inte på människor som är så pengakåta, det är lixom ingen rättighet att få ta valpar på sin tik tycker jag. Dessutom utsätter man ju hunden får en risk och då bör man vara ordentligt påläst tycker jag och helst ska man ju ha varit med om en valpning innan.. Det är dessutom bra om du kan ha kontakt med en erfaren uppfödare via telefon under valpningen. Prata med din tiks uppfödare så får du säkert råd/tips och vara med på någon valpning!
Är tiken utställd? Frisk osv? Vad har hon för kvaliter som kan föra rasen vidare?
Kanske låter hård men jag skulle aldrig utsätta min hund för något sådant utan att vara så förberedd man bara kan.

Man ska para henne efetr att hon blödit(löpt)..Vi är mycket osäkra där nämligen.

ojojoj.. jag tycker nog att ni ska tänka över erat beslut en gång till. :crazy: Lär er mer först. Man kan inte bara hejhopp ta valpar och räkna med att tiken fixar allt själv. Det finns tusen saker man ska veta innan man tar en kull, och ändå sitter man där vid valplådan med en tik som har värkar och önskar att man visste tusen saker till.

Men snälla ... Hon frågade en enkel fråga :crazy: Det är väl jättebra att hon frågar runt innan hon parar tiken!? Det är det absolut bästa man kan göra om man är osäker! OCh det är väl det det här forumet är till för?

Fattar inte varför alla ska börja gnäla så fort någon startar en tråd antingen om uppfödning eller om hundköp. Det är som att vissa utgår ifrån att personen är oseriös.

Bara för att man inte vet allt om uppfödning behöver man inte vara pengakåt. Tjejen har uppenbarligen en fin hund som hon vill ta valpar på, och undrar lite saker om det. Hur svårt är det att hålla sig till ämnet?

Till TS: Fortsätt fråga, hundfolk både på nätet och i verkliga världen, uppfödare etc. låna böcker på biblioteket och sök en massa information på internet innan ni parar er tik så kommer det gå finemang!

Senast ändrad:

OKej, för det första är vi inte pengar kåta som ni uttrycker det, vi vill precis som Glimfeather säger ha en kull efter vår tik.
Tänker inte ta emot er kritik, men men okej förlåt att man försöker få lite råd..

Lånar...

I vanliga fall skriver alla att man tjänar inte pengar på att föda upp valpar.
Men sen kommer en som vill ta en kull, då är den personen pengakåt. Hur ska hon kunna vara det, när man inte tjänar på att ta valpar?

Alla är vi nån gång nybörjare, även när vi tar våran första kull.
Jag har kunnat läsa att TS både har frågat andra i sin omgivning och även uppfödaren till sin tik.

Inte ens jag har gått uppfödarutbildningen. har velat, men aldrig varit någon när jag kunnat. Och jag fixar det ändå.
Sen måste jag ifrågasätta lite detta om tiken kan göra något för sin ras om hon ska avlas på. Visst ska man tänka så, och att tiken ska vara frisk, bra mentalitet, någon merit är ju också bra.
Fast egentligen, jag vet inte om mina hundar tillför rasen något speciellt extra. Mer än jag tycker de följer rasstandarden, friska föräldrar, friska själva/syskon, gått bra på utställning mm.
Ja, jag anser mina hundar är en bra förebild för sin ras, men något extra vet jag inte om dom är.
Har funderat på detta så många ggr när folk tar upp just detta.
Vad gör era avelsdjur för rasen, mer än följer det man tycker de ska göra.
Är just eran avelstik/hane något extra?

Fast ekonomin ska man också fundera på. Har man RÅD att kanske stå med 2-3 osålda valpar i kanske ett halvår eller ett år om man inte får dom sålda med en gång?

Nog viktigt att tänka på. En kompis till mig som föder upp storpudel hade tex en hanhund dom det tog över ett år att sälja.

( Inte pga dåliga hundar utan på att små raser är mera populära just nu..)

/KT

Ja självklart.
Fast att stå med valpar över, är ju inte att vara pengakåt, tvärtom ;)
Men visst ska man tänka så också, att man kanske inte får valparna sålda.

Är man inget namn inom sin ras, så tror jag det är ett måste med en trevlig hemsida så folk som letar på nätet hittar att man finns...

Jag tycker att du ska lyssna på vad flera användare här inne säger, det har givit dig kloka råd som är väl värd att beaktas..

Låt inte Tysken__ s tråkiga svar vara det enda du tar fäste på i denna tråd...

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 910
Senast: Sel
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 418
Senast: Sel
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka