Fundering över Hästens Ägarbyten vad göra ??

T

Toktjejen

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om att jag hade hittat en ny häst så ringde
jag galoppsporten för att kolla hur många ägare hästen hade haft o om de fanns spärr om skulder etc. Det vi fick veta var följande:

Hästen står reggad hos en annan person dvs ägarbyten är inte gjord
Hästen hade haft 6 ägare samt 2 ägare till som ja har sett i hans pass

Hur gör ja nu om hästen inte står på rätt ägare ??? Är det någon som vet hur detta går till o va ja ska göra ??? För jag får den känslan om att, tänk om hästen blir hämtad av den förra ägare o då står man där om det skulle bli något tjafs om hästen mellan dom ect !!!

Behöver all tips o råd inan jag köper hästen, ps. han ska besiktas först !!! :crazy:

Sv: Fundering över Hästens Ägarbyten vad göra ??

Ta kontakt med den senast reggade ägaren och fråga varför han står som ägare.

"Såld utanför galoppsporten
Då hästen är anmäld såld som ridhäst och därefter säljs vidare utanför galoppsporten, kräver inte SG att anmälan om detta görs. Det är dock viktigt att anmäla rätt ägare på ston ston om de senare ska användas till fullblodsavel så att fölet får rätt uppfödare."

finns all info du behöver på www.galoppsport.se

Jag har pratat med galoppen och dom sa så här:

Dom FÅR sälja en häst som går som ridhäst utan att byta ägare
men det är ju en trygghet för mig om ja ska köpa honom om rätt ägare står,
samt att ja måste veta va deras avtal va sagd vid hästköp om de fanns ett köpeavtal osv.

Annars blir det ett problem att göra ett nytt ägarbyte tydligen...
då alla partner måste skriva under ägarbytets papper :confused:

Alltså man fattar ingenting....

I översättning: Du kan köpa hästen som ridhäst utan att göra ägarbyte. Hästen kommer då att noteras som såld till ridsporten, och stå på t ex galoppsport.se som ägare okänd.

Det är dock en trygghet för dig att köpa av registrerad ägare, så att du vet att det inte finns tidigare avtal som innehåller klausuler som är negativa för dig. T ex den som nu äger hästen kan ha köpt den av person B, och dem emellan har ett kontrakt som gör att nuvarande ägare inte får sälja hästen exempelvis.

Om du ska stå som ägare på hästen måste den som nu står som registrerad ägare skriva under ägarbytespapper, och ska du köpa av den som äger hästen nu men inte står som ägare måste även den skriva på köpeavtalet. Dvs du måste ha fler underskrifter än säljarens om du ska registreras som ägare på den.

Men vill du kan du köpa hästen av nuvarande ägare, och inte göra något ägarbyte. Du har ju fortfarande ett köpeavtal som bevisar att hästen är din. Men det är en bra ide anser jag att höra med ägarna mellan registrerad ägare och nuvarande, så att det inte finns en skuld på hästen till fd ägare som du riskerar att ta över eller liknande, och att säljaren verkligen har rätt till hästen och att sälja den.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur