Fundering angående hormonrubbning sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cornelia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 401

Cornelia

Trådstartare
Jag har lite funderingar som jag antagligen kommer att få på pälsen för.....
Det pratas här om semin kontra naturlig betäckning, hormonrubbningar på ston och problem med att få ston dräktiga. Många ston sprutas igång.
Kan det vara så att igångsprutade ston lättare får rubbningar i hormonbalansen? Och varför måste man spruta igång så många ston? Är det så att det naturliga brunstbeteendet försvagas när så många ston aldrig får träffa en hingst "irl"?

Jag vet att krångelston alltid har funnits, men det vore intressant att veta om detta är vanligare nu, och om användandet av igångsprutning ökar eller är konstant.

Har någon tankar om detta? Eller erfarenheter som motsäger eller bekräftar mina funderingar?

Sv: Fundering angående hormonrubbning sto

Att man sprutar mer nu än förr tror jag mest beror på att stoägaren kräver att det ska hända nåt.
Säger jag som stationsägare att jag hellre vill vänta in en "naturlig" brunst, tror ofta stoägaren att jag vill tjäna mycket pengar på dagavgifter.:angel:
Sen har naturligtvis hingstkontakt, (eller snarare avsaknaden av hingstkontakt) betydelse.
Fast jag upplever/tror att en del av detta uppvägs om stoet får gå med en skock andra, brunstande ston, på grönbete.
Vissa seminstationer, verkar det som, har stona går i egen hage eller box dygnet runt.:confused:

Faktum är att med mitt sto så var det veterinären som ville spruta igång henne 2 ggr i rad.sen sa jag att det kanske var därför som det krånglade o att jag ville vänta in en egen brunst o kolla mot min egen hingst istället o då kom det brunst.
Men inga bra ägg:smirk:
Men med mitt andra krångelsto så har hon helt enkelt ärvt sina problem att bli dräktig. Både hennes mor o mormor var likadana. Stora fina ägg o regelbundna brunster, men det tog inte.
Vissa stofamiljer är som frögurkor medans andra är svårare.

Blev det några föl på dina krångelston? Och du som har egen hingst, får stona gå tillsammans med hingsten? Nyfiken!:)

Ja bevisligen har det blivit annars hade aldrig mormor blivit mormor, eller hur?;)
Men mormor betäcktes en hel säsong med konstens alla regler hos den som då hade den högsta dräktigheten på sin station. Inget resultat. Året efter tog det på första försöket med samma hingst. Hon har efter att jag sålt henne också fått fler föl.
Hennes dotter betäcktes på 6 brunster med 2 olika hingstar varav den första kanske inte hade världens bästa kvalitet på simmarna den säsongen... men 3 brunster med en som var känd för bra kvalitet.
Blev nada... Året efter tog det på första försöket med det årets bruksprovs vinnare Figaro R. Året efter(förra året) provade vi 2 brunster med en hingst o sedan tyckte stoet att säsongen var över så vi sprutade igång henne o då betäcktes hon med Figaro igen o det tog direkt. I efterhand har jag fått veta av min station att han inte haft någon bra statistik hos henne vad gällde dräktighet inte heller hos andra. MEN det ska jag låta vara osagt...då det endast är hörsägen. Men med mitt sto har det tagit på båda försöken med denna hingst o det har resulterat i 2 helt kanonfina stoföl.
Hur det sedan blir med dessa 2 tjejer o deras förmåga att bli dräktiga vet jag inte, men det sägs ju gå i ärv.
Mormors mamma fick många föl men även hon var svår att få dräktig.

På andra frågan angående min hingst så har han gått på fribetäckning med 2 ston sedan vi fick honom o han är gudasnäll, men ur skadesynpunkt så föredrar jag handbetäckning.
Sen gick han med ett sto som är sterilt o hon gick med honom 2 månader under sommaren som sällskap utan en massa betäckningar. Det gick jättebra. Men sedan särade vi dem för han behöver mer mat än hon.
Hon är russ o hon har haft fång så de kunde inte gå ut på kraftigare bete ihop.

Senast ändrad:

Ja, du har ju rätt i det där med att annars hade inte mormor blivit mormor.... Ibland är ingen hemma på hjärnkontoret!!:angel:

Har ett arabsto som fick sitt senaste föl för fem år sedan. Dessförinnan fem föl då hon blivit dräktig direkt via naturlig betäckning. Sedan dess tre försök tre år i rad- inget.
Förra året struntade vi i alltihop, nu går hon tillsammans med en hingst och bästa stokompisen, och ljuv musik har uppstått! Hon blev brunstig ganska snart när hingsten kommit hit, blev betäckt tre gånger och har sedan inte kommit om. Hon är väldigt förtjust i den här hingsten, de står ofta och kliar varandra och "småpratar" och kuttrar med varandra. Kan undras om det har någon betydelse?

Själv tror jag nog en hel del på att det är viktigt med hingst-stokontakt och att människan ofta går in och mixtrar för mycket. Det handlar ju om pengar och att man gärna vill ha ett föl efter den eller den hingsten, så det är förståeligt. Men samtidigt kan man fråga sig hur bra det är i längden.....:confused:

Sant sant.
Kan ju vara så med ditt sto att hon kanske fick en infektion efter sista fölningen o som hon kanske behövt behandlas för innan ombetäckning.
Om de har infektion kan det leda till att det inte tar sig eller att det tar sig men att de "tappar" det.
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka