M

Moej

Är det nån annan än jag som har en onaturligt lugn häst? Hon är så lugn och cool så jag nästan blir orolig.

Har en till fråga också. Måste ni ofta säga till era hästar?

Sv: Funderar

Ju, min fd hast var jatte lugn. Jag kopte honom som fol och han vaxte mer upp som hund an hast. Han foljde efter mig overallt. En gang red jag ut och sa kom det en militarhelikopter flygande den stannade upp i luften bara typ 50 m ifran oss och nagra killer hoppade ur helikoptern. Ni kan ju tanka er att det var jatte hogt ljud och vind. Men Tjelvar bara stod det jatte lugnt och funderade over om det ar lont att ga fram till killerna och kollar om de har godis eller ej :rofl: .
Han var bara for sot min lilla alskling!

Jag har också en cooling. Älskar det! :love: Inridningen går som en dans. Idag satt jag på henne för 7:e gången och red ut själv, barbacka! :love:

/Maria

måste bara säga att jag ä lite avis på er..haha! :D
själv har jag en liten pålle som är 1½ år..som är så livlig så :devil:
busar hela tiden och testar matte på vad som ät tillåtet..pust!
men min kompis som även hon har en åring har världens lugnaste tös som inte alls tycker att det är värt att ödsla krafter på att busa..jaja förhoppningsvis kommer även han o växa upp och bli en lugn kille så småningom. :p

ha det så bra med era hästar/ Tess

Hej,

Vår Lukas är som en jättestor hund, han är väldigt lättsam och trevlig. Det är sällan man behöver säga åt honom han förstår bara man hummar lite om han gör nåt dumt. Mat är tyvärr hans stora last och det han brukar göra att att försöka stjäla hö ur andras höpåsar i stallgången...

~Ingrid

Stoet är superlugn i all hantering, men het vid ridning.
Behöver väldigt sällan säga åt henne, valacken däremot, får jag säga åt nästan varje dag. Men han är bara 3, stoet är 10 år äldre.

Mina hästar är ganska lugna, inte oroliga i trafik eller liknande situationer. Kippy är helcool, men Ofsi är ostabilare i psyket av någon anledning, det har han alltid varit. :(

Säga till dem behövs sällan. Men när de håller på med rackartyg, som Ofsi brukar lyfta upp alla plastsäckar han får syn på (i hopp om att det ska trilla hö ur den om man vänder den uppochner), så brukar det räcka med att jag harklar mig och ber honom backa därifrån. Kippy är lite tjurigare, honom får man visa mycket tydligare åt för att han ska förstå att det är fel.

Hästen jag rider/red (vet inte om jag fortsätter nu) är också världens coolaste! Men det hör nog till rasen...Sen är han jävligt lat också haha

Okej, har mailat dig på lunar men kan ju passa på att fråga här istället :D Hur var Molly förr, hos förra ägaren? har hon alltid varit så här lugn eller är det nåt fel? har hon förr tydligt visat när hon tyckt nåt varit jätteroligt?

Jag har också funderat på om det hör till rasen, om det nu är tinkern du pratar om. :)

Varför ska du ev. inte fortsätta?

Är rädd att jag blir av med min medryttare snart också, hon verkar ha tappat intresset lite. Men det är inte så konstigt, jag tror att hon är en sån som hellre rider hästar med lite krut i, som gärna busar och hittar på lite rackartyg.

Min förra islandshäst var (eller är antagligen fortfarande) en riktig cooling. Det enda som han stressade upp sig för var vatten. Jag köpte honom som 5 åring så han hade lite bus för sig ibland så man fick säga åt honom. Men när vi var ute och red fick han altid gå först om det var ngt läskigt.

Det kan nog mycket möjligt vara så! Jag har ramlat av och skadat mig så jag får inte rida på minst 6 veckor. Får se hur det känns då om jag vill fortsätta rida överhuvudtaget eller inte, just nu känns det inte så. Man får kanske acceptera att dom är såna liksom?

Molly har nog alltid varit den där lugna, lite försiktiga damen. Man märkte lättare när hon var osäker/rädd eftersom att hon då "vidtog åtgärder" medan när hon var nöjd och glad så var hon helt okomplicerad så att säga.

Egentligen var man nog glad att hon var lugn, för ofta var hon ju så himmelens nervös i t.ex. trafiken. Jag minns de gånger man mötte bussar i byn! Innan jag kände till hennes egenhet att tvärvända och springa ifrån det hemska, så var det lite läskigt varje gång. Men jag kom snabbt på att det bara var att be henne kliva ner i diket och prata lungt med henne, mot slutet när jag red henne så var bussar inte alls farliga längre! :)

Jag minns också en gång då ägaren (som du köpte henne av) skulle sitta av och då tog av sig hjälmen för att räcka över den till mig, Molly blev jätterädd och kastade sig åt sidan! Men lite sprättig för hastiga rörelser det har hon ju alltid varit, och hon har ju visat det tydligt. Du har ju gjort ett bra jobb med damen i fråga, eftersom att hon inte verkar vara lika nervöst lagd numera! :bow:

När det gäller bus så hade jag ett litet knep som alltid fick Molly att bli lite smågalen. När vi galopperade så petade jag med ena tån lite extra framför sadelgjordsläget. Där satt "extraväxeln" och hon kunde tända på från noll till hundra på det lilla kommandot! Fast det var våran lilla hemlighet. :angel: Annat som Molly gillade var bara mysiga barbackaturer när vi skuttade över snöhögar och njöt av att bara tuffa runt i skogen. Oj, vilka minnen jag har av den hästen! Hade mycket väl kunnat tänka mig att ha en häst som henne! :love:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka