Funderar på vad det kan vara?

Ida_79

Trådstartare
Min valack svullnar upp i ena bakbenet varje natt.
Från halva benet o hela vägen ner till kronranden.
Endast ena benet,det går över under dagen när han kommer ut i hage
och rör på sej.
Han är inte varm eller halt. Han går aldrig ngr hårda pass,eftersom han är under gångsättning fortfarande:confused:

Sv: Funderar på vad det kan vara?

Hur är svullnaden? Hård eller mjuk?

Hur gammal är hästen?
Kan det handla om dålig cirkulation? Eller galla?
Var har den varit skadad?

Den är hård.
Han är 11 år.. Gått på travet tills okt 2010 sen villat fram tills han blev min i början av sep.
Inga gallor.. Hjälper ngt vid stallbandage.
Nej han har inte vart skadad.

kan vara en så kallad höstsvullnad... dom brukar försvinna av sig själva. Det kan vara så att han svullnar för att du har satt igång honom. Jag har en travare som e sån. o vet många som e så.

Om han gått på travet så länge så kan det vara en gammal överansträngning, senskada, osv. Är den röntgad? Annars kan du omöjligt veta om hästen varit skadad innan tyvärr. Så länge inte hästen visar ngt vid arbete är det ju ingeta tt oroa sig för heller skulle jag tro.

Alltid varit såhär eller är det nytt?

skulle tippa på dålig blodcirkulation, på min häst sväller båda bakbenen upp och blir hårda om hon står på box några (4-5) timmar,
efter en kort promenad försvinner det, i normala fall har hon väldigt "rena" ben.

Hör med din vet om du är orolig :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 938
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka