Funderar på föl...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tette__
  • Startdatum Startdatum
T

Tette__

Som rubriken lyder så funderar jag på att betäcka mitt halvblodssto nästa vår. Men vill tänka igenom allt praktiskt innan så man vet att det kommer fungera :). Jag har henne inhyrd i ett stall med 4st andra hästar, och där alla går i samma hagar. Hur gör man när fölet ska vänjas av? Kan den då gå i en hage intill stoet med en kompis hos sig? Eller är det bäst om dom inte är nära varann överhuvud taget? Kan stoet och fölet gå i samma hage som dom andra hästarna när den är liten? Det är blandat vallacker och ston och blandade åldrar mellan 2-17år i "flocken".
Tanken är att vänja av fölet men så småningom att dom ska gå i samma hage igen då jag ska behålla fölungen. Går det att göra så, att den går ihop med sin mamma sen eller finns det massa nackdelar med de?:confused:
Kanske "dumma" frågor men jag tycker det är bättre att tänka igen allt innan man skaffar ett ev föl

Sv: Funderar på föl...

Det är väldigt klokt att tänka igenom sådan redan innan man betäcker.
Om sto och föl kan gå ihop med de andra hästarna beror på hur de är som individer. Vissa vuxna hästar kan inte gå med föl alls och gå det hur bra som helst med.
Men den första tiden efter fölningen brukar inte ston vilja gå med andra hästar alls. Hur lång den tiden är är individuellt och kan vara allt från någon timme till en månad.
Om fölet vid avvänjningen kan i hage vid sidan om stoet är också individuellt och lite beroende på hur hagen är gjort och hut gammalt fölet är. Vissa föl näst intill tröttnar på stoet och det blir väldigt enkelt, andra är mammiga väldigt länge.

När fölet väl avvant och stoet har sinat brukar det inte vara några problem med att de går i samma hage igen. Visst finns exempel på ston som gärna låter fölet dia i flera år men det är inte det normala.

Tjejen över mig svarade väldigt bra, men jag tror att du märker alla såna saker väldigt snabbt beroende på hur fölet är som häst.
Om jag vore du skulle jag inte låta mamman och fölet gå i samma hage ena dagen för att sedan nästa dag skilja dom till olika hagar. Jag skulle nog låta fölet vara inne i boxen(tillsammans med en annan häst i stallet) medan du bara går ut med mammahäst, till en början en kort stund för att sedan öka tiden.
Dom hästar jag mött på har inte haft några större problem med att ha ett föl i samma hage, men det kan säkert förekomma! Fråga ägarna till hästarna om de vet? Annars tycker jag att du ska gå säkra vägen och ha mamman och fölet avskiljt ett tag.
Hoppas att du blev ngt klokare av det här :laugh:

Ok, Tack så mycket för svaret :)
Jag tror inte att dom andra hästarna har gått ihop med så små föl innan, så man får väl ta det försiktigt och se helt enkelt.
En annan sak, hur blir det när ett så litet föl är ensam "bebis" och inte har någon jämngammal att leka med osv? Det finns visserligen en unghäst i flocken, räcker det eller hur gör man annars?

Tack för svar!
Angåede avvänjingen så börjar man med små stunder som du säger då, och sen att dom står i skilda boxar på natten och att dom går ihop på dagen eller? Är det så man börjar? För att sedan ha dom i skilda hagar då. Lite luddig fråga kanske men hoppas du förstår vad jag menar :)
Jag har haft unghästar innan men inte från dag 1 så att säga :)

Ok, Tack så mycket för svaret :)
Jag tror inte att dom andra hästarna har gått ihop med så små föl innan, så man får väl ta det försiktigt och se helt enkelt.
En annan sak, hur blir det när ett så litet föl är ensam "bebis" och inte har någon jämngammal att leka med osv? Det finns visserligen en unghäst i flocken, räcker det eller hur gör man annars?

Det allra bästa och speciellt om det blir ett hingstföl är om man kan hitta jämngamla lekkamrater till fölet. Så om du har möjlighet att antingen skicka iväg sto och föl på bete med andra ston och föl eller ta emot ett annat sto med föl hemma så det det bästa.
De kan bli ganska jobbigt att ha ett föl ensamt. Ibland får de för sig att människor är bra lekkamrater och det blir både våldsamt och farligt.

Ja precis jag brukar ha sto och föl i från varandra på natten och sen får de vara ihop under dagarna för att sedan utöka till att de är helt ifrån varandra

Jag förstår hur du menar. Jag skulle börja med att avvänja fölet i kortare stunder(bara 5 min till en början) och sedan öka. När det sedan går bra kan du ha dem i olika boxar på natten, och när det går bra kan du släppa dom i olika hagar. Om jag vore du skulle jag se till att fölet hade bra kompisar i den nya hagen, och att den inte får panik och drar över till mamman.
Jag tror att allt kommer gå super :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: Puffindog
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka