Funderar på att skaffa katt.

T

trip

Ja, jag antar att det är att jag saknar självständiga djur runt mig som göra att jag funderar på att skaffa katt.

Ska man skaffa en vuxen (tex. via katthem eller så) eller ska man skaffa sig en unge.

Vi bor i villa och har en stor och jättevänlig ganska ung hund och två barn.
Hur brukar det fungera med hund och katt?
Hur mycket utbyte kan de ha av varandra?

Hur fungerar det med innekatter?
Är de alltid bara inne och är nöjda med detta?
Hur rymningsbenägna är katter om man låter den vara i trädgård osv.?
Oavsett kön så ska katten kastreras och jag antar att det minskar viljan att rymma.

Jag har haft katter förrut men då bodde jag på gård och katterna var stallkatter som kom in emellanåt.

Så tips mottages tacksamt!

Sv: Funderar på att skaffa katt.

Det beror nog helt på vad du är ute efter. :)
Skaffar du en vuxen katt då "vet" du vad du får, en kattunge är det svårt att veta vad det blir för person.
Min ena katt bor hemma hos min mamma och hennes hund, de har stort utbyte av varandra och är goda vänner. Där kan det dock vara lättare att vänja en kattunge vid hunden, alternativt en vuxen hundvan katt.

Jag har innekatter som får komma ut i sele och koppel under sommarhalvåret. Mina katter är väldigt nöjda med innelivet, lyckliga välmående katter. Kastrerade katter håller sig närmare hemmet ja, men även kastrater kan gå rundor här och var.
Har ni en altan eller uteplats är det jättemysigt att hägna in denna med exempelvis svetsnät eller rådjursnät, och göra en liten dörr. Då kan ni vara ute tillsammans med katten utan att riskera något. :)

Ett tips!
Kattkommando Syd har lagt ett enooormt jobb med att rädda katter i hamnen i Malmö, men inte lyckats ta in alla pga för få hem som är intresserade :( Kanske vill du hjälpa en sådan katt, eller så har någon aktiv i föreningen en passande katt hemma hos sig som söker hem, vilket i sin tur gör att denne får en plats ledig och sen kan ta in en ny hemlös...

Jag hade absolut försökt hjälpa en katt i nöd.
Det finns ju alla typer, tama, skygga, gosiga, lekfulla, många älskar att få bli innekatter om de haft hemska liv ute, men jag tycker att de katter som räddats från ett hemskt liv tenderar att vara de mest tacksamma och okrävande katterna. Men på landets katthem sitter ju även katter som inte varit hemlösa men ändå behöver en chans till ett eget hem. Det är sorgligt när vissa vuxna katter får bo på katthemmen länge för alla vill köpa små söta kattungar...

PMa om du vill ha tips.

Tack Reykur och veronican för era svar!!

Fler frågor dyker upp efterhand.

Planen var ju att skaffa en katt, men sen blev jag lite fundersam.
Hur gör man med katten om man åker iväg över en helg?
Vi åker några helger per år till en stuga. Hunden tar vi ju med oss, men hur gör man med en katt?
Ska den också med eller vill den vara kvar hemma? Blir en katt nervös/stressad av att "bo" på olika ställen. Tänker snarast på sovplats, lådplats och sånt.

Fick förslaget av min syster som har haft katter att då i stället inför- skaffa två katter och låta dem vara kvar hemma med daglig tillsyn.
Då roar de sig själva under dessa två dar.

Hur brukar en vuxen katt reagera på barn och hund om den tidigare inte umgåtts med sådana varelser?

Jag hade skaffat två katter men ändå tagit dem med när jag rest någonstans. Katter har väldigt utbyte av varandra trots att de inte är flockdjur.
Mina katter mår bra trots att jag ställer ut en hel del och således bor borta med dem hela helger. Jag reser även hem till min familj ibland och då följer katterna med utan problem. Jag tror inte det skulle vara några problem för katten att följa med till stugan ibland.

Om ni bestämmer er för att lämna dem hemma är det nu mera tillsyn två gånger per dag som gäller enligt djurskyddslagen :)

Om jag visste med mig att katten skulle träffa barn/hund ofta hade jag faktiskt skaffat en unge. Det finns inga garantier till att det fungerar med en vuxen katt och jag tror det är enklare med ungar i det läget.

Jag har ju haft ensamkatt förut, och det gav ständigt dåligt samvete! :crazy:
När jag tog in de två puckona jag har nu så tog jag två med flit, det var båda eller ingen, ville inte utsätta mig för den stressen igen. Sen var ju inte det världens smartaste att skaffa två katter utomlands, men....

Min Isak har rest runt en hel del, åkt tåg kors och tvärs över Sverige och flugit till Norrland nån gång med sin nya ägare. Han är stencool, och kryper glatt upp i knät på första bästa man (:angel:) han träffar på nya stället. :D

Mina två jag har här har ju fått bo hos andra när jag åkt hem på loven, och det har funkat hyfsat, de är lite räddare på främmande ställen än Isak.

Åk ut till ett katthem och se om du kan hitta din/dina drömkatter där! :idea:

Av mina tre har två varit vuxna vid köp. Jag har bara gott att säga om att skaffa vuxen katt. Visserligen har den rutiner sedan tidigare (och en fd. hemlösning kan kräva något mer jobb) men man slipper också den hysteriska kattungetiden. Jag fattar inte alls varför folk dumpar katter när de växer till sig, de är ju bäst när de är gamla :love: (Eller jo, jag vet att de dumpas när de är runt året och skitjobbiga tonårskatter...)

Hur som helst, skaffar man två vuxna sparar man sig jättemycket jobb om de känner varandra sen tidigare (finns ofta sådana par på katthemmen).

Jag tar med mina katter när jag åker bort, men har man två klarar de sig åtminstone bättre ensamma (gäller ju även långa arbetsdagar mm). En social ensamkatt kräver en hel del underhållning, något jag tror att många förstakattägare missat genom myten om den "självständiga katten".

Hej!
Vi tog med vår katt till stugan - hon lärde sig snabbt att det var"hemma" för stunden. Hon var utekatt där med och det fungerade lika bra som hemma. Vi flög till Östersund och katten fick följa med- samma där-höll sig där vi var tills hon var hemmatam, sen blev det längre rundor.Detta var då inte CocaCola konkurrenten :Dutan en katt vi hade långt innan dess.Dessutom blev hunden en trygghet som den snirklade runt i början när vi var på nya ställen.

Senast ändrad av en moderator:

Hur brukar en vuxen katt reagera på barn och hund om den tidigare inte umgåtts med sådana varelser?

märker du att det känns läskigt och otryggt för katten i såna lägen, kan du alltid prova med Feliway. Katternas trygghetsferomon.
Kan inte skada men ger ofta god hjälp i dylika lägen.

Liknande trådar

Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 872
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama