Funderar på att betäcka...

rebeckasff

Trådstartare
...mitt fullblodssto. Tror att hon behöver en "nystart" för att komma tilrätta med våra problem och att ta ett föl på henne tycker jag både är sunt och ger henne den mentala vilan hon nog skulle behöva.

Hon har gått löp som två och tre åring, är nu fem, men kan fortfarande inte varva ner.

Till stoet: Bra extriör ganska kort och kompakt. Välbenad och normala vinklar. Hyfsad hovkvalitet men växer ej som ogräs. Vackert huvud.
Gångarterna är bra. Bra övertramp och aktivitet. Traven är bra och ganska lång och vägvinnande. Galoppen är bra men till "ridhäst" galopp skulle jag önska lite mer höjd i den.
Hoppningen är bra. Har ej hoppat henne så mycket pga att hon är lite tokig och vid löshoppning stressar hon upp sig.
Men det lilla jag sett är bra och känslan i dom språng vi tagit är fantastisk.
Rapp i frambenen, hoppar igenom ryggen och VILL INTE RIVA för dom blir hon tokig!! Gör allt för att ta sig över felfritt och är ej tittig.
All hantering är helt problem fri, underbart psyke från marken, kan verkligen göra allt med henne och hon är mycket klok!

Nu har jag bara kollat på hopphingstar då det är det jag intresserad av men dressyr hingstar är ej otänkbart.

Listan blev dock väldigt lååång...:angel:
Detta är dock bara en snabb koll på vad som finns, har ej gått egenom det så mycket.
Det jag vill ha av avkomman:
Så klart alltid bra grundgångarter, trevligt temprament och bra ridbarhet. Storlek, stoet är bara 160 cm själv.
Det jag värde sätter på hopphingstarna är ryggverksamhet och bakbens teknik och mun.

Här kommer listan:o
Cellestial
Chico's boy
Cagancho
Click n' clash
Emmerton
Lambourgini
Last liberty
Lucky Point
New Balance
Nintender

Självklart finns det fler men plånboken är med och bestämmer... Och detta är ett första gångssto så man vet aldrig med fertiliteten..

Vad tror ni? Någon ni kan säga JA eller NEJ till nu direkt?

Tacksam för litta hjälp på traven;)

Sv: Funderar på att betäcka...

Är bra och fina hingstar allihop. Men min favorit av dom är Emmerton. Poff har dessutom en Emmertonavkomma med rent fullblodsmöderne som ser kalas ut på bilderna hon visat.

Ja, han är en stark favorit. Ända nackdelen är väl att det är på fryst...
Vet att man görna tar maiden ston på fryst men jag har bara dålig erfarenhet av detta:(
Det är nog många som väljer sonen Niveau istället, men jag vet inte, det säger inte "klick" för mig med den hingsten. Vet inte varför..

Inte världens bästa bild... Men här är en iaf
Loppan23.jpg

Jag säger ja till Emmerton & Cagancho, men nej till Lambourghini & Last Liberty, inte pga att det är dåliga hingstar (tvärtom) men dom kan lämna smått, så dom borde gå bort.

Jag har som Fiorano säger en Emmerton u.fullblodssto (som låter mkt lik din), hon är riktigt trevlig (betydligt mer lätthanterlig än sin mor) och är själv dräktig med Camaro.

Jag tycker du kan lägga till Casir Ask och Camaro M på listan också. Två jätte fina hingstar som lämnat över medel i strl., trevliga gångarter, bra front + bra hopp förstås.

Fått för mig att New Balance lämnar litet också, men det har jag inget belägg för...

Lutar mycket åt Cagancho faktiskt.
Del för det är en hingst som jag haft ögonon på ett tag men ej haft ett sto som passar och dels för att jag gillar att det är betalning vid 16 dygns konstaterad dräcktighet.

Camaro gillar jag skarpt men har fått för mig att det kan vara lite mycket i huvudet på avkomorna? Alltså i vuxen ålder, men det kanske jag har uppfattat fel?

Casir Ask är fin men ingen som säger klick för mig..

Bra att veta om Lambo och LL:idea: Då går dom bort.
Inte för att jag vill ha någon jätte häst men eftersom det är ett xx så vet jag ju inte hur mycket storlek det blir. Inga jätte hästar bakom henne heller så vill hellre vara på "den säkra sidan" än att stå med en som blir under 160 cm för det är inte så lättsålt.

Och ja, det är väl tänkt att det ska säljas så jag vill gärna ha en hingst som haft bra avkommer med xx. Dock går både Robin och Fille bort för jag tycker dom är för tunga till henne. Hon är ganska kort och "grov" för att vara xx

Jag som är Lambo frälst måste hålla med om att det är en risk när stoet är så litet. Men en hingst som ger bra med fullblod och även stort är Cortus. Mitt lilla fullblodssto som bara är 156 själv har en avkomma efter honom som var 172 på treårs.

Vill bara passa på att ge ett varningens ord.Jag betäckte också mitt sto för att vi skulle komma till rätta med våra problem,och för att hon skulle mogna lite i huvudet.Visst var hon trevlig att hålla på med under dräktigheten,men efteråt..fy f*n..Hon är 10 resor värre.Och avkomman är kanonfin,men dock ett stoföl som har ärvt mammans psyke rätt rejält.Så det är inte alltid av godo att ta föl.

Vill bara passa på att ge ett varningens ord.Jag betäckte också mitt sto för att vi skulle komma till rätta med våra problem,och för att hon skulle mogna lite i huvudet.Visst var hon trevlig att hålla på med under dräktigheten,men efteråt..fy f*n..Hon är 10 resor värre.Och avkomman är kanonfin,men dock ett stoföl som har ärvt mammans psyke rätt rejält.Så det är inte alltid av godo att ta föl.

Nu är det inte så att jag har PROBLEM med henne i ridningen, hon är bara lite busig. Hon har inte någon dålig ridbarhet utan har bara lite mycket i bagaget från innan då hon har fått åka runt en del plus att dom på banan tydligen inte var snälla mot henne av vad jag har hört.
Så därför tänkte jag att ett föl skulle kunna vara bra för henne, dels för att få en paus från ridningen och dels för att jag tycker att det är nyttigt för dom att få ett föl och att man sen tävlar igen innan hon blir avelssto på heltid. Och så får man ju en chans att få en avkomma att utvärdera för senare avel:idea:

Båda dom två stona som jag har haft och satt igång efter fölning har faktiskt varvat ner sig ett snäpp. Men självklart kan det slå på andra hållet också...

Jag som är Lambo frälst måste hålla med om att det är en risk när stoet är så litet. Men en hingst som ger bra med fullblod och även stort är Cortus. Mitt lilla fullblodssto som bara är 156 själv har en avkomma efter honom som var 172 på treårs.

Jo jag vet att du är Lambo frälst:angel:
Men det är lite tanke på hans temprament han nedärver till avkommorna som han står med på listan för. Men visst, vid närmare eftertanke så är han nog ingen kandidat på storleksfronten...

Cortus kan vara en ide:idea:
Även Aerline H och Chirlon som jag glömde på listan?

Chirlon ska du nog inte ta om du vill ha en lugnare avkomma. Han kan ge ganska vasst. Airline H har jag haft en ettåring efter här i sommar och han (ettåringen) har en mycket temperamentsfull mamma. Så det lär vara hingsten som gått igenom på avkomman. Han har varit helt underbar med allt och även idag när han åkte hem. Tog kanske tre minuter att lasta honom och då var det första gången han åkte själv. Men han verkar bli av mindre modell och även något lågställd, kan ju komma från mödernet med ändå.

Sant att Chirlon (Ceylon) kan ge lite vasst kanske.. Men han är en favorit hos mig så jag vill lägga han på allt :angel: Hahaha, skämt och sido.

Aerlineare verkar det finnas en del här på buke som har och dom flesta verkar vara väldigt nöjda med sin just i temprament och hopp och även grund gångarterna.
Han själv kan man väl inte kalla lågställd? Eller har jag fått fel för mig?

Loppan är ju varken mycket högställd eller lågställd, lite mitt emellan tror jag och ganska fyrkantig för att vara fullblod.

Du har inte funderat på att ta en välmeriterad hingst på ditt sto???? inte för att de hingstarna som du sagt inte är det. Men ett fullblodssto måste ju bara vara drömmen att betäcka då de själva är så ädla och fina behöver ju inte oroa sig för mycket att avkomman kommer bli tung och tråkig.
Själv är jag intresserad av Heartbeat men vågade inte riktigt ta honom på mitt sto då han kändes lite tung och mitt sto också är det. valde istället en annan Heartbreaker son Orlando och den kombinationen blev riktigt bra.... enda neg är att avkomman har ett riktigt stort huvud men väldigt klok för sin ålder,3 år.

Men när jag såg din lista lutade jag direkt åt Cellestial och Nintender, de båda har ju många meriter bakom sig tror faktiskt att Cellestial blev godkänd på sina meriter så där kanske man måste kolla upp extriören lite innan man bestämmer sig.

Jag har ju personligen dreglat över en annan mycket välstammad individ Ci Ci Senjor som har en stamtavla som heter duga har dock inte valt honom själv då jag har tyckt att han har gått bort lite just för att han själv ännu inte har några meriter. Men om jag skulle välja någon hingst bara på stamtavla så skulle det vara honom. :D

Jaha, det hade jag ingen aning om. Synd, annars hade han passat som handen i handsken.

Jag hade inte valt jaguar mail på ett rent fullblod då de ofta har samma svagheter. Bred ansatt hals och kvadratiskt byggda annars så finns det ju t.ex lord Z som har haft bra dräktighet, bra meriter men är ännu ganska oanvänd inom avel i alla fall i sverige.

Jag skulle personligen inte lägga en hingst med såpass mycket fullblod i sig på ett rent fullblods sto. Då de tenderar att ha samma svagheter. Lågställd med bred ansatt hals och med en kvadratisk modell. Däremot skulle jag inte tveka att använda honom på ett halvblod sto av god gärna lite mindre modell då han själv är så hög, 176cm. Vill man använda hingstar med mycket fullblods inslag så finns ju Lord Z som har haft väldigt hög dräktighet och har flertal egna meriter.

Liknande trådar

S
Avel Hej! Jag har ett halvblodssto på foder e. Leuthen I-Cordon Bleu-Utrillo som jag skulle vilja betäcka, inte i år men eventuellt nästa...
Svar
19
· Visningar
2 358
Senast: prallan
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Sist jag skulle till att betäcka kom det lite annat emellan och sedan rullade träning och tävling på så bra att jag kom av mig i några...
2
Svar
21
· Visningar
2 197
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar