Fult stall!

eliviran

Trådstartare
Jag har min ponny inackorderad i ett stall tillsammans med en annan häst. Det står andra hästar i anläggningen men vårt stall är separat.

Nu till syftet: DET SER HEMSKT UT! :cry:

Tråkig färg som är avskavd på många ställen, fula och ej fungerande boxdörrar m.m.
Jag behöver ER hjälp att snygga till lite! :) Så kom med alla tips och funderingar ni har! (tänk bara på att det inte är mitt stall så jag kan inte flytta väggar direkt...) :bump:

Bild0182.jpg

Bild0181.jpg

Bild0176.jpg

TACKSAM! :D

Sv: Fult stall!

Först och främst: har du ägaren stillstånd att göra förändringar?

Sedan kommer ju frågan om tidpunkt. Ska du måla om är det lämpligt att göra detta på sommaren, eftersom du behöver tvätta ytorna innan, låta dem torka innan målning och att hästarna sedan hästarna inte bör stå inne första tiden när färgen torkar och är ny.

Först och främst: har du ägaren stillstånd att göra förändringar?

Sedan kommer ju frågan om tidpunkt. Ska du måla om är det lämpligt att göra detta på sommaren, eftersom du behöver tvätta ytorna innan, låta dem torka innan målning och att hästarna sedan hästarna inte bör stå inne första tiden när färgen torkar och är ny.

Det här är jag medveten om och ska inte göra några större förändringar innan sommaren, vill bara ha lite idéer och förslag :)

Jag har pratat med ägarna och de vill att jag ska ta tag i det. De är inte så engagerade i vårt stall och tycker bara det är kul att jag vill göra det lite snyggare.

Stallet i sig ser litet och mysigt ut, men RÖRIGT!

Ni behöver ha bättre förvaring, det är ju grejer överallt! :crazy:

Jag skulle bli tokig om alla saker låg överallt sådär...

Lite färg ser det onekligen ut att behöva, jag skulle fortsätta att ha det ljust inne och gärna en smutsvänlig färg nedtill typ lattebrun eller så...

På den sidan ni har alla grejer nu skulle jag sätta upp hyllor så att allting har sin plats och även bättre täckeshängare.
Kanske även dörrar för så man slipper se det?

Smörjfett i spåren där dörrarna går gör att dörrarna glider bättre. Eventuellt kan det vara bra att byta ut hjulen i dörrarna. Ser ut som om det är Myrbys boxfronter, men är inte helt säker. Så ring dit och kolla om de har reservdelar.

Fäst alla slangar och rör ordentligt och rakt. Bara det gör att stallet ser prydligare ut.

Bygg ett platsbyggt skåp där den stora täckeshängaren är. Där på hyllor lägger ni täckena snyggt. Ryktlådor och kraftfoderhinkar borde också få plats i skåpet. Den lilla täckeshängaren används till täcken ni använder, t ex. ett innetäcke och ett utetäcke åt vardera häst.

Vattenkranen sätter ni ett skydd runt så att ingen häst riskerar att fastna i kranen när hästen går förbi.

Färgerna får ni ju välja själva, men en idé kan vara att måla alla galler svarta och väggar och dörrar vita.

Lycka till;)

TACK för svar!! :D

Ska skriva ned allt så jag kan börja med en gång när det har blivit lite varmare!

TACK än en gång!! :D

TACK för svar!! :D

Ska skriva ned allt så jag kan börja med en gång när det har blivit lite varmare!

TACK än en gång!! :D
Just det... I mitt stall gjorde vi en bård längs med taket. Min syrra ritade "streckgubbe-hästar" i olika positioner (hoppande, bockande, dressyrhästar osv) som vi förstorade och klippte ut schabloner av. Sedan satte vi schablonerna längs taket. Det blev en jättecharmig detalj som gjorde stallet mer personligt :) Ni har kanske någon som är bra på att rita söta enkla hästar så att ni kan göra lika dant. Annars finns ju Mulle och Thelwell att stjäla idéer av :)

Ignorera röran, och att det inte blev ommålat i somras ...

Men den röda detaljen som vi målade till sist vi målade om i stallet,
gav faktiskt ett rejält lyft! Samma båge som går ovanför dörren, går över samtliga fönster, och runt om på alla väggar :)

dsc00363_131208898.jpg

Otroligt gulligt och mysigt stall för det första, men som du säger slitet.
Är det fel på boxdörrarna, och om så skulle vara på el eller vatten tex, bör du nog ta det med stallägaren så att han/hon kan se till att sådana saker blir riktigt lagade, av någon som kan. Måla och piffa upp är en sak att göra själv, men saker som MÅSTE fungera för allas säkerhet bör någon kunnig fixa, och helst nu på direkten.
Tänk sedan på betalningen av det material som krävs för det du vill göra, vem står för tex en ny täckeshängare? Prata igenom allt med ägare och se till att det du själv köper är sådant du kan ta med dig om du flyttar. Att jobba gratis med att greja är en sak, men jag tycker inte att du ska lägga ut för material. Kolla om ni kanske dra av från din hyra eller vad som kan passa? Viktigast är att ni noga pratat igenom allt och är överens.

Om jag vore du skulle jag:
-Fästa upp alla rör och kablar
- Måla taket och väggarna vita, och ev undre halvan eller en hel vägg (fondvägg) i en annan färg, mörkröd, olivgrön eller lattefärg.
-Måla dörren, så att den passar med den andra färgen. Även måla något eller sätta upp något över dörren är snyggt.
-Köpa gamla köksskåp el liknande och måla och ha på var eller bara ena sidan av den röda dörren, till tex mediciner. Eller sätta upp snygga krokar till grimmorna om du vill slippa ha dom på boxdörrarna.
- På den bortre väggen där det var foderhinkar och täcken och annat behövs bra förvaring. En smal hylla eller helst skåp till kraftfodre, ifall en häst kommer lös. Helst hade jag gjort väggen liknande ett kök, med underskåpen till täcken och överskåpen till foderhinkar och annat. Då får du ju även en arbetsyta.
-Under fönstret där det nu står en höpåse och en kvast, långa krokar till höpåsarna. Hade i vårt stall ca 30-40 cm rundstav som gick ut från väggen och snett uppåt, sen hängde alla på sina påsar i rätt ordning efter hur dom skulle ges till hästen.
-Köp en krok till kvasten!

Sådant som inte syns på bilderna, detta blir mer allmänt:
- Gå igenom vilka krokar ni har och vilka som faktiskt behövs och sätt dom på smartare ställen. Kankse köpa nya, fina krokar snyggar upp mkt.
-Snyggare upphängning till vattenhinkar, nya krubbor?
- Hur ser belysningen ut? Räcker den? Behövs ett lysrör el lampa bytas?
- Vassa kanter och andra faror som kan behövs täckas in eller så?
- Tavleramar där "glaset" är plast kan man sätta bilder eller rosetter i och hänga upp.

Vad mer behöver du förvaring till TS? Vad är du minst nöjd med och vad fungerar sämst i stallet i dagsläget?

Jag skulle flytta på grimhängaren som sitter precis utanför denna boxdörren. Stor risk att en täckad häst fastnar.

Annars så har jag nog inte så mycket mer att tillägga utan de andra har fångat upp det mesta.

Men förvaring skulle jag prioritera högt!

Kloka svar och funderingar, mycket tacksam!! :D Sitter och skissar varje dag nu, är riktigt taggad på att få börja!

Har ni någon sadelkammare/förvaring? Tycker det är väldigt mycket saker i stallet? Själv har jag faktiskt inte en enda pryl i mitt stall. Allt är placerat i foderutrymme, sadelkammare eller förråd.

Stallet har i alla fall potential att bli mysigt, tycker erikaengdahl hade väldigt bra tips på tillvägagångssätt.
Kanske ett par vita vägghyllor på väggen längst in med korgar för förvaring, typ IKEAs Byholma?
Snygga krokar i gjutjärn för grimmor, grimskaft, handduk under hyllorna? Nya enfärgade grimskaft för uppbindning i stallgången, kanske hamparep?
Personligen tycker jag inte du ska göra någon bård över dörren, tycker timmerväggen är så vacker som den är, så lyft fram den med ny färg istället, det stör inte ögat så mycket heller.
Måla istället om den röda dörren i en färg som som är mildare och passar in i färgskalan bättre.

Plocka framför allt ner alla krokar ni har utspritt, köp likadana (själv hittade jag snygga på indiska till min sadelkammare) och sätt upp rakt och prydligt.
Gå igenom vad ni verkligen behöver ha i stallet och vad som kan placeras i sadelkammaren i stället. Hitta plats åt var sak, antingen på hylla, i skåp eller häng upp, inte på golvet. Håll er till en och samma färgskala, tycker själv att naturmaterial är snygga i stallet. Skippa krimskramset.

Detta är mina högst personliga åsikter, som jag själv tänker på när jag inreder stall. Lycka till och glöm inte att visa resultat :)

Jo vi har ju det, men det känns som om de saker som är i stallet behöver vara där så man kan nå dem snabbt och enkelt. Det mesta är saker som används dagligen och som vi inte vill gå och hämta i sadelkammaren...
Tack för tipsen iaf och självklart visar jag resultatet om det blir något, stallkompisen ska tyvärr flytta och utan hennes hjälp blir det nog inte av något... :cry: Men man får hoppas på det bästa och försöka göra så mycket man kan utan henne! Är trots allt väldigt tacksam för alla era svar och kommer bära med mig tipsen resten av livet för framtida stall att inreda! :)

om ni har tillstånd att göra ngt så kan ni ju göra det :)
mitt har vita och ''bebisblått''. super gulligt. bara att man måste hålla det rent och städa och tvätta det rätt mkt, men det är de värt tycker jag. för om man vill ha ett snyggt så får man ju kämpa lite för de med :) sen har vi alla rykt saker i olika låder till våra hästar, för vi har två. då har dom varsinn. sen har man allt annat i sadelkammaren :)
Sen får man väl bara se till att man håller det städat efter sej :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024