Fullt återställd efter kotledsinflamation?

D

dressyrRomeo

Hejsan!
För ungefär 2 månader sen kom min häst in från hagen med jättesvullet ben & haltade. Vi väntade i några dagar för att se om det blev bättre & jag masserade benet med ljummet vatten och såpa en gång om dagen.
Efter några dagars väntande tillkallade vi veterinär då hästen inte blivit något bättre.
Veterinären kunde då inte riktigt säga vad det var för fel, men tyckte att vi skulle avakta några dagar till.
3,9 & 28 Juli har vi varit på Mantorpskliniken. Den 3/7 röntgade dom benet & satte in Fenylbutazon.
9/7 sprutade dom koterna för första gången, men då det inte har blivit något bättre till den 28/7 sprutar dom koterna igen.
Den 15/8 ska vi dit igen, och har han inte blivit bättre tills då var sista alternativet att operera bort en bit av kotan.
Eftersom hästen andvänds som tävlingshäst, (mest dressyr,men också lite hopp) så undrar jag nu hur pass återställd han kommer bli efter kotledsinflamationen vare sig han blir opererad eller ej? Kommer han kunna användas som tävlingshäst igen?
Skriv gärna lite om ni vet något,
Tacksam för svar!

Sv: Fullt återställd efter kotledsinflamation?

Man har alltså bedövat bort kotan så man är helt säker på att det är där det sitter ?

Nu förstår jag inte riktigt, vad är det de ska operera bort i kotan:confused: Det går ju knappast att operera bort en inflammation:crazy: Har den ngn lös benbit som ska bort då eller?

Annars brukar de ju ha en god prognos på kotledsinflammationer som kommit av vrickning el liknande.

min ponny hade kotledsinflamation (en förträgning i kotan)
tog lång tid att läka ut, ska inte gå som tävlingshäst nu, han tävlade i dressyr, men inflamationerna kommer oftast från överbelastning, alltså håller han inte för den hårda träningen. men idag rider jag honom som vilken "vanlig" häst som helst och små tränar till husmansbehov. men vet. sa att han inte lämpar för hård tävlings press.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 270
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 276
Senast: fruxolisa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 684
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka