Fullcheek bett

B

Bisquit

Varför använder man dessa bett för?
Alltså, vilken effekt har dom.
Har länge undrat det.

kk%20fullcheek%20h41606.jpg

Det är för att hästen ska få hjälp med att känna ett sidförande tygeltag riktigt bra.

Och sedan är det ju bra om ringarna gärna vill åka in i hästens mun, men det borde de ju inte göra om man inte tar för mycket i ena tygeln. :angel:

mvh Jessica

Bra att använda på vissa unghästar som inte riktigt vill lyssna på svängande tygeltag. Förhindrar som sagt att bettringen åker in i mungipan och kniper hästen. Effekten blir ju lite att skänkel åker emot och puttar till hästen om den inte lyssnar och då brukar de bli mer uppmärksamma.

Använde ett sådant, tvådelat, till min fjording när jag red ut eller hoppade. Mycket just för att det hindrar att bettringen åker genom/in i munnen. Framför allt var det bra ute eftersom hon ibland blev rädd och tvärvände. Då gällde det att så snabbt som möjligt vända tillbaka/runt henne annars hade man en skenande häst. :crazy: I det läget är det mycket bra att ha ett bett som håller sig på plats eftersom det ofta handlade om ganska grova tygeltag.

I hoppningen tycker jag det är bra för att få lite "svänghjälp".

//Alice

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
310
Senast: Elendil
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30