Fullblodssto i avel? Blup?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sarabacklund
  • Startdatum Startdatum
S

sarabacklund

En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma.

Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina fötter, samt kommit igång ridmässigt efter flera års stillastående i hage. Under tiden i hagen hos den förra ägaren hade hon ett föl och kasta ett. Vilket jag tror berodde på att hon hade tvillingar, ägaren kollade inte upp henne mer efter första kollen. Så hon kastade när de blev alldeles för stora för henne, bara två mån innan fölning. Stoet har blivit ordentligt misssköt, därav anledningen att hon nu finns hos mig

Men nu blir jag mer fundersam om jag ska spara henne och ta föl åt mig själv som jag i framtiden kan använda som hopphäst.

Stoet har tidigare gått löp både i Sverige och utomlands. Av totalt två avkommor har den ena (e.Weltman) visats på treårs med medelmåttiga resultat.

Jag har ingen tidigare erfaranhet av avel m.m, men när jag ser till BLUP-index ligger hon strax under 100 i genomsnitt/hopp. Jag vet inte om jag har läst mig till rätt hur det här med blup fungerar? Vad har dessa siffror för betydelse för ett fullblodsso var bakre led enbart verkat inom fullblodsaveln? Oj, vad vimsigt, hoppas ni förstår vad jag menar.

Ni med fullblodsston får gärna tipsa och förklara hur det fungerar när man väljer hingst för halvblodsavel.

Tacksam för svar.

Sv: Fullblodssto i avel? Blup?

Jag kan ge ett svar på frågan om blup-index och det är att för fullblodston är indexet i princip betydelselöst eftersom det finns alldeles för lite data (3 o. 4-års premieringar, resultat från hopp- eller dressyrtävlingar) att bygga ett index på med någon säkerhet.

Tack så mycket, då fick jag det frågetecknet förklarat. Vad avgör vilken hingst man väljer till ett sådant sto? Exteriört, temprament etc??

Precis samma saker som om du hade haft ett halvblodssto. Man tar tillvara stoets goda egenskaper som man vill föra vidare, dom som gör att hon passar i avel. Sedan letar man efter en hingst som har samma goda egenskaper men inte de dåliga som stoet har. Så har stoet ett bra temperament så väljer man en hingst som också har det, har hon en dålig hals så väljer man en hingst som har bra hals o s v.

Okej, ja men då är det som jag tänkt då.
Var just det här med blup jag inte förstod.
Tack!

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 295
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Mabuse
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
S
Avel Hej alla avelskunniga! Jag har några frågor och funderingar som jag gärna vill ha synpunkter på. 1. Vid vilken ålder anser ni att...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama