dreampower
Trådstartare
Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan ett års tid skoddes hon på klinik men dels blev hon varje gång så halt att hon behövde metacam i minst en vecka, dels var hovslagaren så otroligt nonchalant (hon har ju ont i hovarna!!!) mot henne så att vi fick tokdroga henne. Ledsnade tillslut - vet att jag skulle ha gjort det tidigare, men jag trodde i min enfald ändå att hovslagaren skulle försöka ändra ngt? Byter hovslagare och skor hemma = hästen blir inte halt av skoningen längre, tjoho!!! Men - däremot blir hon närapå blockhalt efter först fem veckor, skos om och blir bra direkt, sen fyra veckor och nu är hon öm i bakhovarna redan efter 2 veckor och det är ju omöjligt att sko om med den intervallen. Pratade med uppfödaren och hon pratade med hovslagaren som skodde henne innan och de säger att hovarna ser fina ut (har skickat bilder) men att hon ska ha lite större skor så att de sticker ut lite i bak. Har övertygad hovis om att testa - men han är jätteskeptisk? Jag har alltid trott att det är bra med stora skor - alltså hellre åt det större hållet än på gränsen eller för trånga? Vad har ni för erfarenheter och tips?
Gäller endast bakhovarna, fram är inga problem. Hovarna är röntgade utan fynd och hon är undersökt på klinik och först när hovarna bedövades så försvann hältan - och den förhöjda pulsen och gallorna liksom rann bort när skorna togs av....
Gäller endast bakhovarna, fram är inga problem. Hovarna är röntgade utan fynd och hon är undersökt på klinik och först när hovarna bedövades så försvann hältan - och den förhöjda pulsen och gallorna liksom rann bort när skorna togs av....