Fullblods växtperiod

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Har en liten fråga här:D jag har ett fullblod/oldenburgare på 2 och ett halvt. Han är mitt i en växtperiod (han växte ca 1.5 cm på en månad...) tror ni det är hans sista växtperiod? Han är ca 160 nu och hans pappa (de la gardie 950) är 170 och hans mamma 168.
Hoppas på ett positivt svar:d

Sv: Fullblods växtperiod

Hej!
Har en liten fråga här:D jag har ett fullblod/oldenburgare på 2 och ett halvt. Han är mitt i en växtperiod (han växte ca 1.5 cm på en månad...) tror ni det är hans sista växtperiod? Han är ca 160 nu och hans pappa (de la gardie 950) är 170 och hans mamma 168.
Hoppas på ett positivt svar:d

Hehe kom på en till fråga...
Är jag för tung för honom tror ni om jag väger ca 59kg?

Men alltså alla hästar växer väl fram till ca sex års ålder?
Skulle fullblod vara annorlunda? För att galopoörerna rids in tidigare, och är "vuxna" vid tre år?
Ang din vikt behöver du inte bekymra dig :)

Jag har väldigt svårt att tro att han skulle växt klart som 2 1/2 åring, han kommer garanterat växa ett par år till.

Min häst var 3 när han kom till mig förra året, han är vuxit minst 12 cm på höjden sen dess...

Ååh vad bra:love: jag läste på några trådar att fullblod växer till 2 och växer ändats längre om de varit undernärda som unga, men det är jag till 99,9% säker på att han inte varit. Hoppas även på att få en ganska stor grabb då jag gillar att rida stora hästar:)

Nu är ju Oldenburgare/fullblodskorsning precis vad som kallas för ett halvblod.
Hästen har inte sin sista växtperiod som 2,5 åring. Den kommer förmodligen att växa bra mycket mer.

Nu är ju Oldenburgare/fullblodskorsning precis vad som kallas för ett halvblod.
Hästen har inte sin sista växtperiod som 2,5 åring. Den kommer förmodligen att växa bra mycket mer.

Vill inte vara petig;) men det står att han är varmblod (trodde han var halvblod ända tills jag hade hittat fyra säkra källor som sa varmblod:D )

Halvblod = varmblod.
Varmblod säger man även ibland om varmblodig travare. Är hästen 50% fullblod och 50% Oldenburgare är det ett halvlblod.

Precis som redan sagts, så är de flesta hästraser varmblod, med undantag för tex nordsvensk, ardenner, shire, etc
Många ponnyraser tillhör kallblod.
Alltså är fullblod en varmblodig häst, likaså är oldenburger en varmblodig häst och ett halvblod en varmblodig häst.
Om man korsar ett fullblod med en annan varmblodig häst, så får man ett halvblod :)

Beror på häst.
Min uppfödning var som 2 åring vid denna tiden på året nästan färdig på höjden blev bara ca 1 cm högre.

Jag har för mig att De la Gardie lämnar stort, så det är ju inte orimligt att den skulle växa mer. I vilket fall är det ju inga som helst problem att rida en häst på 1,60 om man väger 59 kg.

Men alltså alla hästar växer väl fram till ca sex års ålder?
Skulle fullblod vara annorlunda? För att galopoörerna rids in tidigare, och är "vuxna" vid tre år?
Ang din vikt behöver du inte bekymra dig :)

Fullblod är oftast inte alls annorlunda, har sett de som växer på höjden tills de är 7 år (jobbar ju på galoppbana). Dock kan många fullblod ha en längre period då de knappt växer alls på höjden, utan mest sätter muskler och utvecklar " galoppör-kroppen" dvs övar upp styrkan för att kunna "plocka mark", när de fortfarande galopptränar vill man ju inte ha en häst som galopperar högt med ryggen och nacken och runda språng (i snabbjobb/tävling snackar vi då) utan en som tar så långa språng som möjligt med mesta möjliga utväxling.
De tränas och fodras ju rätt olika från ridhästar också...

Fullblod är oftast inte alls annorlunda, har sett de som växer på höjden tills de är 7 år (jobbar ju på galoppbana). Dock kan många fullblod ha en längre period då de knappt växer alls på höjden, utan mest sätter muskler och utvecklar " galoppör-kroppen" dvs övar upp styrkan för att kunna "plocka mark", när de fortfarande galopptränar vill man ju inte ha en häst som galopperar högt med ryggen och nacken och runda språng (i snabbjobb/tävling snackar vi då) utan en som tar så långa språng som möjligt med mesta möjliga utväxling.
De tränas och fodras ju rätt olika från ridhästar också...

Oj vad intressant!;) min lilla påle har en hel del fördrag kvar, T.ex. Väldigt långa ben och öron. När han galopperar i hagen ser det riktigt snyggt ut, min min ponny på 21 år är fortfarande snabbast och vågar hoppa de "läskiga" hindrena i hagen. En liten fråga till dig som vet bara. Fullblod brukar väll inte ha följen, långa öron och jättesmal nos (han har ps på träns)?För när han växer ser det ut som om benen fortfarande växer...
Och hur brukar fullblod bli i temperamentet? Mitt fullblod/oldenburgare är jättestabil och inte rädd för något, han tänker mest på morötter:banghead:

Jag har för mig att De la Gardie lämnar stort, så det är ju inte orimligt att den skulle växa mer. I vilket fall är det ju inga som helst problem att rida en häst på 1,60 om man väger 59 kg.

Ja det brukar vara så:) men nu är jag 172cm lång och växer och har väldigt långa ben och jag red en häst på 165 och den var lite förliten, men jag red en annan på 163 som passade perfekt. Vill gärna ha en häst som mina skänklar kommer i rätt position i dressyren då han har jättefina gångarter för sin ålder:D

Jag är lite osäker på om jag förstår dig rätt.
Du vill ha en lite större modell på häst och är orolig för att din inte ska växa mer? Både mamman och pappan är ju runt 170, så det finns väl goda möjligheter att även din häst blir däromkring. Men man kan ju aldrig garantera sådant. Jag tror iaf inte att din häst har slutat växa.
Både fullblod och halvblod växer längre än till 2,5 års ålder.
Vad det beträffar temperament hos fullblod, så är de väl lite mer explosiva i regel, men eftersom du har ett halvblod, där bara hälften är fullblod, så är det väl inget konstigt om du fått en lugnare avkomma.
Det där med fölben förstod jag nog inte?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 702
Senast: Sandora
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar