fullblods foderstat

K

kimsan

har läst era inlägg :confused: hur mycket rider ni igentligen:confused: mitt sto har gått på banan och då va hon väldigt duktig ,vann löp och till sist sluta hon utan att ändra på hennes mat fick då 7 kg hö och 2kg kraft och 3 kg havre . efter det gick hon på bete och fick korn ca 1kg om dagen . sen tog jag hem henne och hon fortsatte gå på bete och fick då 1kg kraft grund. när hon kom in i box och jag skulle börja rida fick hon 2kg kraft och 8kg hö om dagen . jag blev gravid och hon har haft samma foderstat hela tiden men det har gjort att hon har blivit galen av det när hon ska hanteras .Hon är nu flyttad till lösdrift men fri tillgång till ensilage och jag ger ca 2kg hö och max1 kg hippo basic för vitaminernas skull . ni tycker säkert att jag är störd men jag känner min häst och nu rids hon ju inte men det räcker säkert med 1kg när hon börjar ridas med hon är som en ponny går på sin inre energi . har även en shettis som går med henne hon har med fritillgång på ensilage och ger inne men fullblodet 1kg hö och morötter det får fullblodet med om hon vill ha det
svara gärna :love: :banana: :confused:

Sv: fullblods foderstat

Vad ska man svara på?

Vet du vad det är för värden på ditt hö och ditt ensilage?

Min häst rids 4-5 gånge ri veckan just nu, mycket lätt eftersom hon har varit skadad hela hösten/vintern och nu ska sättas igång. Hon får dne mat hon behöver, inte mer med det.

Vad vill du säga med tråden? baserat på ditt inlägg i den andra tråden så antar jag att du försöker säga att ditt fullblod står på den korrekta foderstaten och om inte andra står på liknande så är det fel.

de foderstater du räknar upp säger inte ett dyft, du får ange värdena om det ska säga nån något. dessutom är det skillnad på hö och silage viktmässigt, så det du läser i kg på hö behövs betydligt större mängd i silage, om du inte visste det tidigare.

Utifrån vad jag läst av trådskaparens inlägg och denna tråd så tkr jag att det verkar som om hon vill förklara att fullblod minsann inte behöver så mkt kraftfoder om de inte tränas hårt.. :crazy:

Ja, ja..okunskap skapar missuppfattningar många gånger och folk över lag verkar inte veta hur hästar skall utfodras...

Jag har ett fullblodssto, ca 500 kg, som endast promenadrids i skogen mest i skritt.
Har gått på banan, tävlat ft o hoppning tidigare o ska betäckas i vår.
Äter 9 kg hösilage (59g smbp, 6 MJ, 61% TS), 2,5 kg havre, 1 kg betfor, 1 kg korn.
Det är vad hon behöver så det är nog högst individuellt var varje häst behöver.
Ger jag henne mindre faller hon ur över rygg och kors.
På denna foderstat är hon riktigt rund över ryggen, och ser inte ens ut som ett rent fullblod.

Jag erfar att grovfodret fyller ut "undersidan" och kraftfodret "översidan".

jag ber om ursäkt för mitt inlägg . jag menar bara att vissa fullblod verkar få mycket mat . tävlar man så klart den ska ha mat alla är ju lärda olika, liksom alla hästar , men mitt sto som gått på banan och gått på den maten hon fått så har hon klarat sig . där jag stog när hon tävlade fanns ingen analys men hon fick det hon behövde lämnade alltid . nu lämnar hon aldrig . förlåt om ni blev sura på mig :cry:

Har man inte så mkt kunskap så är det ibland ganska dumt att uttala sig om vissa saker, med risk att göra folk sura...

Hur mkt mat man ger har bla med träning att göra, men också hästarnas individuella behov. Min gamla häst (75 % fbl) som inte rids speciellt mkt får massor med mat för att hålla hullet medan min nordis som tränas ganska ordentligt inte får nåt kraftfoder alls. Som sagt, man går efter behoven och inget annat....

kimsan skrev:
jag ber om ursäkt för mitt inlägg . jag menar bara att vissa fullblod verkar få mycket mat . tävlar man så klart den ska ha mat alla är ju lärda olika, liksom alla hästar , men mitt sto som gått på banan och gått på den maten hon fått så har hon klarat sig . där jag stog när hon tävlade fanns ingen analys men hon fick det hon behövde lämnade alltid . nu lämnar hon aldrig . förlåt om ni blev sura på mig :cry:
Visst, jag kanske ligger lite i överkant på mitt fullblodssto.
Men hon är riktigt rund och fin över ryggen och korset vilket alltså inte beror på träning... Det brukar inte hästar som mestadels lever på grovfoder vara.

Jag blev inte sur :bump:
och jag tror ingen annan blev det heller, vi blev nog mest undrande...

Det är lugnt, - det var gulligt av dig att be om ursäkt och förklara. Vi kan nog vara lite snarstuckna på forumet ibland också :angel:

:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 389
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar