Fullblod måste få upp hullet.. hjälp

jackietiff

Trådstartare
:)Hejsan,
Jag har precis köpt mig ett fyra årigt fullblodssto på 165cm som behöver gå upp i vikt samt bygga mer muskler...

Vad kan jag ge henne för foder och i vilka mängder per dag?

Tanken är att hon nu ska gå på lösdrift med fri tillgång till hösilage men komma in då det blir snö och kallt ute...

Har fått tips om Lusern olja havre men vill gärna få lite mer tips :laugh:
 
OM du har bra hösilage så behöver du inga mer tips. (har du analys?)
Ge så mycket som behövs, eller så mycket du kan få hästen att äta. Havre har en maxgiva på ca 2 kg/utfodring för 500 kg häst. Lusern har ingen maxgiva alls, ge så mycket hästen petar i sig. Och häll nån dl olja över maten.
På detta borde din häst lägga på sig, om den inte är extremt svårfödd.
 
Vad har du för värden på hösilaget? Får hon äta ifred? Hur mycket rids hon? Är hon täckad? Hur länge har du haft henne?

Om du skulle ha väldigt dåliga värden på hösilaget så hjälper det ju inte om hon så står och äter dygnet runt. Det hjälper ju inte heller om värdena är bra om hon blir undanskuffad och inte får äta. Kolla först och främst upp analysen och att hon får komma fram och äta och fundera på ev. tillägg sedan.

Lusern och betfiber (betfor, kwikbeet och speedibeet) kan man ge fri tillgång utav eftersom det räknas som grovfoder men om hösilaget har bra värden och hon får komma till och äta så kanske du bara behöver ha is i magen och låta henne äta på sig. Det tar ju ett tag innan de lägger på sig menar jag.

Om du ska ge olja så vänj in det väldigt försiktigt och ge gärna oljan flera gånger/dag. Du kan ge max 100 gram olja/100 kg häst och utfodringstillfälle och max 200 gram olja/100 kg häst och dag. Ge isåfall linfröolja eftersom linfröolja har en bra balans mellan omega 3 och 6.
 
Vi körde fri tillgång på hösilage (stuterivärden), fri tillgång på lusern strå. 3-4,5 kg Hippo Alfa. Betfor, riskli och en dl olja.

Variationen på kraftfodret beroende på hur mycket arbete.
 
Okej okej, tack! borde kanske tillägga att hon kan bli ganska stressad men vet inte ifall det är något som påverkar dock...

Hon får äta helt ifred och har ingen stress på sig gällande när hon äter. Hon har ett rejält fodrat innetäcke samt ett lite mindre fodrat regntäcke. eftersom att hon är väldigt smal vill jag inte att hon ska frysa.
Hon rids normalt och det är ungefär 30-45 minuter 5-6 dagar i veckan då hon är i utbildning fortfarande.
Har haft henne i fem dagar nu...

Okej ska ge mig på att köpa lite olja och testa!
 
Okej okej, tack! borde kanske tillägga att hon kan bli ganska stressad men vet inte ifall det är något som påverkar dock...

Hon får äta helt ifred och har ingen stress på sig gällande när hon äter. Hon har ett rejält fodrat innetäcke samt ett lite mindre fodrat regntäcke. eftersom att hon är väldigt smal vill jag inte att hon ska frysa.
Hon rids normalt och det är ungefär 30-45 minuter 5-6 dagar i veckan då hon är i utbildning fortfarande.
Har haft henne i fem dagar nu...

Okej ska ge mig på att köpa lite olja och testa!
Grovfoder (hö, silage) kan skifta OERHÖRT i näringsvärde.

Jag har haft silage med 60-70 g smrp och sett hö med 10. Hade en unghingst som sällskap hos en kompis. När hon fick foderanalysen räknade vi ut att min ettåring hade behövt äta ca 55 kg hö per dag för att få i sig tillräckligt.
Det säger sig självt att det var omöjligt. Jag tog hem den.

Tycker inte det finns någon anledning alls att börja mixtra med olja och kraftfoder innan du ens vet vad hon äter och vad som behöver ges mer av.

Är kraftfodret finemang kanske hon blir väldigt fin på rejäl giva av det. Är det näringsfattigt är det ett styvt jobb att räkna ut vad du ska ge och hur mycket av varje.


1. skicka en analys. Kostar inte många kronor jämfört med några kraftfodersäckar.
2. leta reda på en bra sida för foderstater på nätet och börja laborera :)

Det finns bra sidor. Kanske den här? http://www.hastsverige.se/sida417.html
 
Okej okej, tack! borde kanske tillägga att hon kan bli ganska stressad men vet inte ifall det är något som påverkar dock...

Hon får äta helt ifred och har ingen stress på sig gällande när hon äter. Hon har ett rejält fodrat innetäcke samt ett lite mindre fodrat regntäcke. eftersom att hon är väldigt smal vill jag inte att hon ska frysa.
Hon rids normalt och det är ungefär 30-45 minuter 5-6 dagar i veckan då hon är i utbildning fortfarande.
Har haft henne i fem dagar nu...

Okej ska ge mig på att köpa lite olja och testa!

Vänta lite med att börja ge henne olja. Det kanske inte alls är det hon behöver. Först och främst så måste du ha en analys på grovfodret. Innan du har det så kan du omöjligt veta vad du ska ge henne för att hon ska må bra. Du kommer se om hon får för lite eller för mycket energi och protein om några månader men du ser inte om hon får mineralbrister utan för att se till att hon inte får brister så måste du ha en analys. En häst som har/får mineralbrister blir i förlängningen sjuk om det vill sig illa och kvoterna är helt åt skogen. En analys kostar inte så mycket. Om vi låtsas att du struntar i analysen och istället ger henne en säck lusern i månaden eller några dl olja/dag så har du när sommaren kommer fodrat upp analyskostnaden flera gånger om och hästen kanske inte alls behövde ha lusernet eller oljan utan något helt annat eller så hade hon kunnat klara sig fint enbart på grovfodret + mineraler och då har du slängt en massa pengar i sjön.

Det är bra att du täcker henne så att hon inte behöver göra åt en massa energi på att hålla värmen om hon redan är tunn. Jättebra att hon får äta i fred också. Då är det bara att fixa analysen så att du vet om och isåfall hur mycket extra hon behöver ha. I vilket fall som helst så behöver hon selen eftersom svenska jordar är helt utarmade på selen så får hon bara grovfoder så kommer hon få brist på selen. Selen är dock giftigt i för stor dos så därför är det viktigt att du verkligen räknar på hur mycket hon behöver och att du har koll på om det ev. är selen i annat foder hon får så att du inte ger henne för mycket.

Att hon är stressad är inte så konstigt. Hon har precis flyttat och allt är nytt för henne. Låt henne landa i lugn och ro och pyssla och greja med henne så att ni lär känna varandra.

Jag hjälper dig gärna att räkna sen när du har fått analysen om du tycker att det är svårt. Det är bara att du hör av dig via pm :)
 
Okej okej, tack! borde kanske tillägga att hon kan bli ganska stressad men vet inte ifall det är något som påverkar dock...

Hon får äta helt ifred och har ingen stress på sig gällande när hon äter. Hon har ett rejält fodrat innetäcke samt ett lite mindre fodrat regntäcke. eftersom att hon är väldigt smal vill jag inte att hon ska frysa.
Hon rids normalt och det är ungefär 30-45 minuter 5-6 dagar i veckan då hon är i utbildning fortfarande.
Har haft henne i fem dagar nu...

Okej ska ge mig på att köpa lite olja och testa!
En liten fråga bara - om nu hästen är tunn och behöver lägga på sig både hull och muskler, tycker du själv att det låter vettigt att den rids såpass mycket som den gör?
Jag skulle nog snarare råda dig att vänta med att rida den tills hull och muskulatur börjar bli normalt, så att maten hon äter i första hand går till att lägga på just hull och muskler. Utbildningen kan vänta några veckor...
 
Jag tycker du ska strunta i oljan och satsa på en grovfoderanalys och lusern i första hand. Innan hästen har börjat gå åt rätt håll i hull och muskler är det vettigt att göra uppehåll med träningen - den bryter bara ner.
 
Grattis till din nya häst!
Jag hade minskat lite på motionen och tagit analys om det inte finns, gett lusern+ ev lite olja också och gett det lite tid.
 
En liten fråga bara - om nu hästen är tunn och behöver lägga på sig både hull och muskler, tycker du själv att det låter vettigt att den rids såpass mycket som den gör?
Jag skulle nog snarare råda dig att vänta med att rida den tills hull och muskulatur börjar bli normalt, så att maten hon äter i första hand går till att lägga på just hull och muskler. Utbildningen kan vänta några veckor...
Oj jag ser nu att jag formulerat mig fel, jag menar att planen är ett hon kommer ridas så när hon börjar vara mer hemma här och hon fodras rätt :) Just nu så logerar jag henne mest och går promenader i skogen, bara myser :)
 
Jätte tack för alla tips och råd och information!! Jag är lite på nystarten då jag haft uppehåll i några år så har tappat ganska mycket ser jag men det kommer tillbaka det ena efter det andra :) Men jag ska göra en analys och ska hålla super koll på hur hon utvecklas :)
 
Kommer säkert gå bra. Tar tyvärr längre tid att få upp i hull än att få ner i hull tycker jag. Är hästen avmaskad? (Tänkte så du inte fodrar maskarna istället, hehe) Kan du variera med longeringen med tömkörning så är det toppen för hästarna, brukar själv undvika att longera för mycket (vet ej om du har utrustning eller bara linar den?) Lycka till med din häst :)
 
:)Hejsan,
Jag har precis köpt mig ett fyra årigt fullblodssto på 165cm som behöver gå upp i vikt samt bygga mer muskler...

Vad kan jag ge henne för foder och i vilka mängder per dag?

Tanken är att hon nu ska gå på lösdrift med fri tillgång till hösilage men komma in då det blir snö och kallt ute...

Har fått tips om Lusern olja havre men vill gärna få lite mer tips :laugh:
Vad åt hon innan?
Går hon ner i vikt snabbt nu?

Ett jättebra hö, lucern o troligtvis ngt kraftfoder behöver hon om du vill kunna börja rida på henne. När hon väl är i bra hull kan du ge bara grovfoder... möjligen.
Är man inackorderad kan man sällan välja hö.
 
Vårt svårfödda fullblod har fri tillgång på selage både ute å inne, ranghög så han äter hur mycket han vill, sen får han 1kg Grov 125+1kg Lucern+några dl Rapsolja + lite betfor + 1kg morötter/kväll + lika på morgnen. Rids ca 6dagar i veckan oftast ut i skogen ca 1,5tim. Alltid täckad utom på sommaren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp