fullblod=jobbiga munnar?

Sv: fullblod=jobbiga munnar?

Håller nog med där. Ser sällan fullblod med massa skrot i truten, faktum är att jag upplevt det som att det inte funkar att sätta massa skarpa bett på blodisar, då de knäpper av i nacken och inte tar stöd på bettet alls.

Min fullblod, samtliga, har jag fått lägga flera års jobb på att få ett ärligt stöd i handen för att kunna jobba dem i en korrekt form.

Tror snarare att det är så att de som sätter skrot i munnen på sina ridhäst-blodisar snart kommer lägga ut annons där de skriver att de säljer "för att kemin inte stämmer"...

kl

Det lustiga är att stissiga, nervösa DRESSYRhästar ursäktas med att "de står så högt i blod" dvs fullblodsinslaget är ganska stort :D

De är ju spattigare än RENA fullblod, kan det vara så att det är halvblodsinslaget som ger den nervösa ådran? :devil:

Jag tycker att det är så konstigt att dressyrkacklen i vårt stall är SUPERkänsliga under ridning, jag försöker ju titta ofta när GP ryttaren i stallet tränar och vi snackar millimetrar som hon rör sig i sadeln och det ger enormt utslag i hästen. Eller bara en inandning som halvhalt.
Men när man LEDER kacklet (kacklen, det är ju ett helt gäng), så reagerar de inte ens om man drar till dem med änden på grimskaftet på halsen eller borrar in pekfingret i sidan på dem för att de inte ska trycka en upp i staketen.

Det tror jag med, min erfarenhet är just det att det alltid är halvbloden som är de stressade och nerviga hästarna. Alternativt "fullblodskorsningar" med "halvblods-blod" i ådrorna.:rofl:

Vi brukar säga att haltblod/fullblodskorsningarna är tidiga i kroppen som fullblod men sena i skallen som haltblod!

Jag har egentligen inte riktigt rätt att uttala mig om halvblod för jag har valt att undvika dem..:angel:

Haha det har jag med senaste åren.. meeen tog hem min kompis halvblod e.Feliciano i höstas och skulle rida till innan försäljning.. hade ju inte gått att få den ridbar om jag så hade haft flera år :eek: :p

intressant tråd ;)

Mina 3 fullisar går endast på tränsbett, mildaste bettet räcker på dem 2 som tränats för galopp samt startat några löp. Den 3 är däremot mindre känslig i munnen, men kanske är för hon kommer från stall där hon behandlats som halvblod och fått smaka på elakt järnskrot och diverse annan skit som inspänningar för att dom inte rådde med fullblod och försökte komma ordning med problemet på så vis istället? :cool:

Jag tyckte att det var intressant, att det verkar vara så få fullblod som inte behöver en massa "järnskrot" i munnen :laugh:

Nästa fråga: dom Fullblod som faktiskt "behöver mer" i munnen då?
Varför?
Bakgrund?

Jag vill ju höra den andra sidan på det hela också! :idea:

Varför?

I de flesta fall beror det nog på SIS (skit i sadeln). Kommer man upp på elitnivå, ställs det andra krav på finlir, men då brukar det inte heller vara SIS.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att ridhästblodisarna är feta. I jämförelse med en blodis i löpträning så är det helt klart skillnad. Andra muskler och annan träning. Dessutom verkar de flesta på ridhästsidan ha problem med att få sina blodisar att gå upp i vikt, om man ser till antalet trådar.

Varför?
Bakgrund? :

Jag är en av dem som är emot skarpare bett då jag tycker det är ett sätt att dölja problem. Som Sushmeister sa, beror väl på att det är SIS :angel:
Duktiga tävlingsryttare däremot betslar bara upp till tävling, på hemmaplan gäller för det mesta tränsbett.

Tycker man oftast ser hästar med massa skrot i munnen upp till en viss nivå, sen är det väl tyvärr en tråkig trend. Det ska mycket till innan jag sätter ett skarpt bett i munnen på en häst!

Minns när jag provred ett fullblod för 1½ år sedan då jag letade häst att rida efter kort uppehåll. Denna stackars häst hade ett pessoa(!). kan tala om att det åkte av illa kvickt och red hästen med hederligt tränsbett, om han va stark i munnen? Näää inte det minsta, mjuk och fin :grin:

Som sagt, skarpa bett överlag oavsett fullblod eller inte, beror på bristfälliga ridkunskaper många gånger.

Sen ska jag inte påstå jag är proffs, men jag har en (förhoppningsvis) sund grundsyn på det hela :)

Hallå alla bukefalister! Intressant att läsa allas kommentarer...
Jag köpte ett fullblod från banan förra året i februari ungefär.
Nu skall jag ge min version på varför jag tror fullbloden som tas från banan anses vara hårda i munnen eller dylikt.
Livet på, i det här fallet Täby galopp är allt annat än likt det livet hon lever här. Fullblod börjar ju tränas och tävlas väldigt tidigt i förhållande till halvblodshästar. Resultatet av det blir ju hästar som mer än ridhästar anpassar sin kropp efter det arbetet de utför. Tex slimmade magar, kraftiga långa och raka bakben som skjuter på, framtunga med kort, hög hals och överlinje vilket i mitt fall resulterade i att hon inte nådde ner till marken för att äta hö/gräs. Utan att vara veterinär eller något annat så blir ju resultatet av detta en högre belastning på framdelen och bogarna och en sänkt rygg... Nu inkluderar inte det här alla fullblod från banan, men logiskt sett är det ju rimligt.
Jag är aldrig i galoppkretsen så jag vet inte hur det fungerar, men det känns som att det inte är vanligt att tex lägga padd under galoppsadeln? En sån liten grej som kan göra under för hästar med känslig rygg eller "felkonstruerad" rygg.

Allt ovannämnda påverkar hästarnas förmåga att komma upp och arbeta med ryggen rätt och att överhuvudtaget kunna länga överlinjen och det är ju det vi känner i handen. Små, små defekter som en häst har i kroppen känner man i princip i munnen...
Utan rygg går det inte att utföra dressyrrörelserna och det är där många fastnar. Många fullblod som tas av banan tas ju av för att de slutat springa bra eller är för gamla. Har de slutat springa bra är det nog i 90 % av fallen ett resultat av ont i ryggen, bogar, eller något annat ställe...
Det jag vill komma till är iaf att många ryttare är okunniga på det här området och väljer därför kanske istället att använda skarpare bett för att få en bättre känsla i handen, istället för att se helheten.

Synpunkter på detta? :)

Tyvärr så känner jag inte alls igen detta som du berättar om, tråkigt dock att din häst då troligen tränades på ett sätt som fick hennes kropp att bli så. Eller kan det vara så att hon är "konstigt" byggd naturligt?

Min erfarenhet är att de flesta tränare är noga med att hästarna arbetar väl med ryggen, en välmusklad och "olåst" rygg behövs för att kunna galoppera som de gör.

Löp och träning skiljer sig, i löp behöver du så lite vikt som möjligt och har sadlar (lappar) där ingen pad behövs. Dessutom så sitter man inte ned på ryggen förutom i ledvolten i princip.
I täning å andra sidan så har man schabrak, pad osv och helt andra sadlar. Dessutom så rids hästarna i "form".

Att paddar många gånger behövs på ridhästar är för att sadlarna är hårdare och ofta dåligt anpassade. Dessutom så sitter ryttare ned i sadeln i stortsett, jämfört med i galoppsporten.

Angående att "utföra dressyrrörelser" kan alla hästar göra. Men under ryttare behöver de förstå vad du vill att den ska göra och sedan så behöver den ANDRA muskler för att utföra dessa med en TUNG ryttare på ryggen och i LÅG hastighet. Tyvärr beror bristerna i detta fallet mer på ryttaren än på hästen och vad den en gång blivit tränad för.

*kl*

Alltså, nu får ni fan ursäkta vilken löjlig, patetisk tråd, av alla inlägg i tråden är det kanske 3 eller 4 som är sakliga och vettiga. Resten är bara någon slags hatkampanj mot halvblod och reklam för de "formidabla fullbloden" och diverse personer som varit med om än det ena än det andra bla. bla. Bullshit säger jag.

Ja jag är medveten om att jag antagligen trampar i klaveret nu och retar upp både en och annan, men må så vara.

Jag trodde att alla visste att hästen uppför sig på det sätt som den lärt sig att den ska bete sig av människan oavsett om du står på marken eller sitter på hästen. Är hästen svårriden och "kräver" ett starkare bett beror det i 9 fall av 10 på ryttarens oförmåga till att rida just den hästen. Hästar gör det vi ber dem om, ber vi på, för hästen, ett sätt den inte är van vid eller för otydligt, blir det missförstånd och fel (vilket allt för många löser med våld, dvs, starkare bett och eventuellt hjälptyglar).
Jag hoppas att ni märker att jag skriver hästen/hästar och inte någon specifik ras. Jag pratar alltså om arten häst i allmänhet ingen ras i synnerhet.

Min personliga erfarenhet av fullblod är mina ponnyer jag hade, som hade arabiskt fullblod (50 resp 25 %) i stammen, men jag har många vänner som har eller har haft Engelska fullblod. De halvblod jag haft har vissa varit "vanliga" svenska halvblod och andra med Fullblodsbiten ganska nära dvs. i andra eller tredje led. Dessa erfarenheter sprider sig över 20 närmare 30 års intensivt hästliv.

Helt ärligt har jag aldrig och då menar jag aldrig sett eller märkt någon mer skillnad på dessa sorters hästar än just härstamningen och ev att fullbloden är ngt smäckrare än halvbloden (som ju går mot smäckrare individer rent avelsmässigt och har gjort sedan början av 1990-talet). Vet i och för sig inte huruvida de fullbloden gått löp eller inte tidigare i livet.

Den häst jag äger nu är ett halvblod nåja, Westfahler, toppavlad mot hoppning och engelsk fullblod i tredje led genom Lucius xx (f. 1959) och i fjärde led har vi Ladykiller xx (f.1961), på denna häst rider jag (hör och häpna) handikappdressyr,(jag är förlamad i vänster sida efter en olycka) så småningom tänkte vi hamna på LA, MSV nivå för "vanliga" dressyrryttare.
Köpte hästen oinriden/knappt grundriden som 4-åring i december 2010 pga dess psyke och gångarter.

Jag rider denna häst med vanligt tredelat tränsbett och oftast ingen eller möjligtvis en engelsk nosgrimma (alltså inget som med tvång stänger hästens mun runt bettet).

Återigen rider du hårt med tvång blir hästen hård och vice versa, felaktig utrustning har tjatats till döddagar här på buke så det behöver jag väl knappast ta upp mer här?

Hästar som rids och hanteras korrekt och kanske framför allt schysst blir trevliga väluppfostrade och snälla individer och allt detta oavsett om det är halvblod eller fullblod, Fjording eller Connemara. Sen ska man alltid ha i åtanke att alla individer skiljer sig från varandra, även inom samma ras.

Till sist som svar på TS fråga om Fullblod har jobbiga munnar skulle jag vilja svara att de hästar hon sett antagligen har jobbiga ryttare och att det råkat vara fullblod är nog mest en tillfällighet.

Senast ändrad:

Jag vet att många inlägg här har skrivits med en stor portion ironi ;) Du ska inte läsa in för mycket allvar i alla trådarna här på galopp :) Hela det här forumet genomsyras av ganska rå humor och ironi :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka