Fullblod i quarteravel

C

cissiny

Hej allihop,
Jag har haft ett stort stamintresse i 25+ år, men inriktat mig på de "engelska" grenarna. Vad det gäller westernavel, så är jag totalt novis. Har inga egna hästar kan nämnas.
Undrar dock en del kring fullblod i quarteravel.

Fullblod + quarter ger appendix quarter har jag förstått. Gäller det alla engelska fullblod, ston som hingstar? Kan en appendix quarter lämna en "fullvärdig" quarter, efter en, två, eller fler generationer?

Kan ett fullblod (sto eller hingst) meriteras genom tävling/premiering? Hur påverkar det avkommorna?

Hur ser quarteraveln på det här med x-factor (large heart gene)?

Vilka fullblodslinjer är intressanta, ser man bara på amerikanska linjer eller kikar westernfolk även på fullblod från andra delar av världen t ex Europa?

Vad säger quarterfolk om en hingst som Talinum, som ju är USA-född? Han är e. Alydar (e. Raise A Native u. Sweet Tooth e. On-and-On - Ponder - Bull Lea) u. Water Lily (e. Riverman u. First Bloom e. Primera u. Flower Dance e. Floribunda - Hyperion - Colombo). Stofamilj 19, linjeavelad på Nasrullah 4x4x6 bl a. Jag vet ju hur jag ser på stammen ur dressyr/hopp/fälttävlanssynpunkt, men jag antar att westernfolk ser annorlunda på det här?

Hur ser westernfolk på Dosage Index och Center of Distribution?

Kan som sagt inget om westernavel men är nyfiken! :)

En fråga till förresten - hur är det med rent fullblod, där fadern inte är visad för fullblodsavel? Är dessa ok för westernavel?

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Sv: Fullblod i quarteravel

Hej!
Oj vad många frågor!

Jag har nog inte en aning om hälften men jag ska försöka svara på några och sen får andra hojta om jag säger fel! :D

Alla quarter/fullblodskorsningar blir appendixar. Man kan tävla upp en appendix till registrerbar quarter genom att samla AQHA poäng. Har man gjor det räknas vidare avkommor sedan som quarter, om inte blir de appendixar oavsett.

Innom APHA (Am Paint horse ass) får man renrasiga papper direkt, alltså en paint+fullblod blir en paint, det finns ingen appendixregistratur.

Man kan inte tävla/meritera ett rent fullblod inom AQHA, endast korsa in dom i rasen.

Vissa fullblodslinjer är definitivt intressanta, men mestadels i USA. Där har man kommit längre i avelsarbetet och avlar mycket mer greninriktat på quarter. Fullbloden används väldigt mycket inom Hunter aveln och många Hunter-quarters har väldigt hög fullblodshalt (tex 75%)
Detta för att man vill avla fram en lättare typ av quarter med mer storlek och bättre gångarter, av huntertyp. Gångarterna ska vara långa, svepande och markbundna så endast fullblod med sådana gångarter används. Exteriört ska de ha långa väl burna halsar so går ragt ut från bogen i en naturlig form, ej ihopkrullade eller höga i formen.
Kan tänka mig att det är en annan typ av fullblod som är intressant för hunteravel än hopp/dressyr/fälttävlans typerna!

Stammässigt är jag mkt dålig på fullblod, men för att tala för mig själv så är jag mycket intresserad av att blanda in fullblod i hunteraveln här hemma! Dock tror jag marknaden är extremt liten än så länge.... Även om den nog är på väg upp!

Vad gäller avel med AQHA och APHA hästar så räcker det med att det är ett registrerat fullblod för att man ska få använda den.

TACK Wrangler!!! :bow: :bow:

Det var intressant läsning! :D

Jag har väldigt bra och omfattande referenslitteratur vad det gäller Hunters, och inte minst fullblodslinjerna i dem. Faktiskt så är det inte så stor skillnad mot vad som finns i hopphästar, fälttävlanshästar och Steeplechasers. De hingstar som lämnat Hunter Champions har ganska ofta lämnat bra hästar i de andra disciplinerna.

Jag förstår att det inte riktigt samma typ av fullblod som efterfrågas för dressyr t ex.

Det finns en del släktskap mellan fullblodshingstar som importerats hit från USA och goda Hunters. Har nog stam på några Quarters (med mkt fullblod) som varit framgångsrika Hunters, om nån är intresserad?

Mvh Cissi

PS. Vet ni några fullblod som varit framgångsrika i westernaveln i USA, så bara säg namn... :) Jag kan plocka fram stam och lägga in i tråden. Kanske hittar vi lite röda trådar? :) DS.

Kunde inte sova så jag kollade lite på Hunters med QH/fullblod.

Exempel:
Spiff and Polish, QH född 1968. Väldigt framgångsrik Hunter i slutet på 70-talet med massor av Championtitlar.
fader: Fort Salonga xx. (e. Mahmoud u. Fortify, morfar Case Ace, mormorsfar Man O'War)
moder: Darkie's Doll (QH) (e. Dark Foot u. Highland Doll e. Highland Chief - mormor står som Mickelson mare)
Fort Salonga har lämnat fler Hunter Champions. Stammen ser typisk ut för hopp/dressyr/fälttävlansavel. Mahmoud var e. Blenheim med sagolika Mumtaz Mahal som mormor. Case Ace har jag sett en del och han är efter Teddy... Man O'War känner nog de flesta till? :)
Fort Salonga var själv Stakesvinnare och hade ju bra stam för galoppen. Kikar man på Dosage index så ligger han på 0,85 och Center of Distribution på -0,1,
Vad det gäller quartermödernet så är jag helt "lost"... hur ser ni westernfolk på stammen?

Kommer gärna med fler exempel senare! ;)

Mvh Cissi på väg in i sovrummet efter att ha tagit en sömntablett,

Man kan inte tävla/meritera ett rent fullblod inom AQHA, endast korsa in dom i rasen.

Vissa fullblodslinjer är definitivt intressanta, men mestadels i USA. Där har man kommit längre i avelsarbetet och avlar mycket mer greninriktat på quarter. Fullbloden används väldigt mycket inom Hunter aveln och många Hunter-quarters har väldigt hög fullblodshalt (tex 75%)
Detta för att man vill avla fram en lättare typ av quarter med mer storlek och bättre gångarter, av huntertyp. Gångarterna ska vara långa, svepande och markbundna så endast fullblod med sådana gångarter används. Exteriört ska de ha långa väl burna halsar so går ragt ut från bogen i en naturlig form, ej ihopkrullade eller höga i formen.

Funderar lite till... Om en fullblodshingst (med amerikansk far, morfar och mormorsfar, framgångsrika släktingar som hunters) tävlas i western med goda resultat, påverkar inte det avelsvärdering? Jag är nyfiken (och jag vet ju att en sån hingst kommer att tränas/tävlas i western och användas i QH/paintavel). Jag har hört något om "ta poäng" i alla fall? Stämmer inte det?

Är det bara jag här som är intresserad av detta? :)

Mvh Cissi

Hej !
Jag är också intresserad. Men jag vill använda mitt Quartersto i halvblodsaveln. Först försökte jag betäcka henne med Strong Statement. Men jag fick ingen appendix-avkomma. Nu är han ju död tyvärr. Så nu har jag betäckt henne med Elmshorn, ren Holsteiner-hingst. För jag hittade ingen fullblodshingst som passade.
Om jag nu får föl, så blir det ju varken Quarter eller Halvblod. Men om det är ett sto som duger, kan jag gå vidare inom halvblodsaveln.
Efter tre generationer så får ju avkomman gröna papper.
Varför vill jag använda mitt Quartersto till detta ? För att hon är en underbar individ som är mycket mångsidig. Vi har kört in henne, tävlat dressyr tom LB, tävlat Western men framförallt hoppat med henne. Hon hoppade 1,20 med stor vilja o framåtanda.
Känner någon till korsningar Quarter- Halvblod ?

Jag är också intresserad av det här :-)
Har tänkt att betäcka mitt fullblodsto i med en quarterhingst. Någon som vet hur man går tillväga med registrering av fullblodet? För visst ska det registreras i AQHA? Ska det göras innan betäckningen?

Jag har ett sto som är hbl/quarter. Hon har tidigare tävlat fältävlan, men efter en skada är hon nu triangelmärkt. Mycket trevlig häst.

Exempel?

Mvh Cissi

PS. Till Lintrollet - intressant inlägg! Ska svara senare när jag har mer tid! DS.

Jag harinte nått ex bara så där men har hört folk som tävlat och tränat/äger appaloosas som dom använder till hoppning och sen vet jag en del appalooser som har varit d-ponny stl och sålts som hoppponny i svår klass. Har noterat en del annonser oxå där det har stått vad den är utb i och de har varit höga klasser.
Men det är ju så att plesureavlade hästar är ju lika bra som hopp/dressyr oftast om dom inte har en väldigt markbunden trav då kanske man inte kommer så långt i dressyren men hoppningen är ju helt ok.

Varför triangelmärker man en häst?

I stort sett enkelt förklarat: För att man vill få ut försäkringspengarna (så man kan köpa en ny häst) men ändå låta hästen leva vidare.
Personligen tycker jag det är ok med ett sto men en valack så tycker jag det är bättre man tar bort den. Det finns så mkt friska hästar. Jag vet jag vet jag vet ni kan ha andra åsikter. Men alla är vi olika sen beror det givetvis på skada, men kan den endast gå som sällskap så tycker jag inte att de är nått att spara. Men de är min åsikt.:eek: grymma mig.:(

För att hästen har en skada som gör att den inte kan användas i regelbunden träning längre, utan bara gå i avel eller som sällskapshäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka