Fullblod! Hur går det till?

L

Luxurios

Min stallkompis ska i veckan åka till täby och kolla efter ett engelskt fullblod (galoppör) att skola om till ridhäst.
Jag blev också lite sugen när hon berättade det och funderar på att följa med. Men så kommer vi till det stora MEN.
Jag har under hela mitt liv (nästan) köpt unghästar för att sedan utbilda. Dock förstår jag att fullblod som gått på banan är annorlunda.

Vad ser ni för fördelar OCH nackdelar med att köpa en fd galoppör?
Någon som har erfarenhet av detta?
Hur brukar de generellt sett vara i psyket?

Jag vet självklart vad jag gör och jag kommer inte köpa ett fullblod nu utan inom ett år kanske. Jag har hjälp av duktiga tränare men blev lite nyfiken.

:bow:

Sv: Fullblod! Hur går det till?

en liten fråga: ska hon titta på en specifik häst eller kontaktar hon någon speciell på täby och frågar om de ska sälja? *nyfiken då jag också har fullblod i åtanke*

Tipset är annars att åka med oavsett för att iaf få lite hum :)

som jag förstod det (pratade i all hast då jag hade bråttom iväg) så var det ingen speciell häst utan att de hade saluhästar sas.

ursäkta at tjag frågar ut, men hur får man reda på det? har de någon allmän salulista ? :confused:

Hej!

Fullblod är en helt underbar ras, galoppörer är helt underbara.:love:
Galoppörer som ståt/står på banan har ett grymt psyke, dem är inte hetsiga/och galna som "hästfolk" säger.
Fördelar är att dem har bra psyke, väldigt trevliga och väl uppfostrade hästar.
Nackdelar att dem KAN vara lite slitna och kanske ha någon sen skada, men det ser man om man röntgar och fullblod kan behövas skos oftare 4 - 6 vecka.
Jag hoppas att jag hjälpte dig lite, annars får du ställa fler frågor;)
Vet du vilken häst hon ska titta på??

MVH

Nathalie

F.d galoppörer till salu:

Francis River, säljes som ridhäst står hos Annika Källse
Be My Partner, säljer som ridhäst står hos Annika Källse
Joesakic, säljes som ridhäst står hos Bendik Bo
Mister Creakle, säljes som ridhäst står hos Yvonne Durant

Hej!

Fullblod är en helt underbar ras, galoppörer är helt underbara.:love:
Galoppörer som ståt/står på banan har ett grymt psyke, dem är inte hetsiga/och galna som "hästfolk" säger.
Fördelar är att dem har bra psyke, väldigt trevliga och väl uppfostrade hästar.

NJa, att generalisera åt andra hållet är ju lika illa? Alla fbl från banan är inte hetsiga/galna, men alla fbl från banan har heller inte 'grymt psyke'. Precis som med alla andra raser så är det högst individuellt.

En komplikation med att köpa fbl från banan/som varit i träning för galopp som man lätt glömmer bort är det försäkningstekniska.
Är inget jag anser ska göra att man avstår köp, men många är inte medvetna om hur det blir försäkringsmässigt.

Liksom för alla förändringar i försäkringen så täcker den inte skador/sjukdomar och kompl till dessa som förelegat innan ändringen. Oavsett om de upptäckts eller ej. Vad gäller fd galoppörer (och för den delen även travare) är att de sk racingförsäkringarna inte täcker ett dug vad gäller lös benbitar, förslitningsskador, pålagringar etc. Även om man tar över försäkringen.

Jag puttar upp denna tråd.

Jag vill också veta mer om fullblod som gått på banan och blir ridhästar sen.
Vad ligger mankhöjden på i snitt?

Hur funkar det att tävla dem i lättare dressyr och hopptävlingar, hur brukar gångarterna vara?

osv. :D

Jag puttar upp denna tråd.

Jag vill också veta mer om fullblod som gått på banan och blir ridhästar sen.
Vad ligger mankhöjden på i snitt?

Hur funkar det att tävla dem i lättare dressyr och hopptävlingar, hur brukar gångarterna vara?

osv. :D

Det finns fullblod av olika typ och storlek. Dock finns det väl fler "små" av fullbloden än t.ex. halvblod, d.v.s. såna som ligger runt 150-160. Sen finns det ju större och mindre också. Gångarterna på fullbloden brukar i regel vara rätt markbundna i jämförelse med halvbloden och då speciellt i traven (de ska vara vägvinnande och kunna förflytta sig snabbt och har där med sällan mkt "gest"). Rena fullblod brukar generellt sätt hävda sig bäst mot halvbloden i fälttävlan, om man ser till "de vanliga" ridsportgrenarna. I dressyren brukar gångarterna kunna vara det som sätter stopp för dem i "högre klasser". De är oftast inte byggda för att röra sig som en dressyrhäst "ska". Men visst går det säkert att hitta en häst som kan hävda sig också, har själv haft turen att hitta en häst med helt OK och förhoppningsvis utvecklingsbar gång.

Har f.n. en häst som tränats som tvååring (tre år nu) dock ej startad och har haft ett annat fbl som inte alls löpt. Samt har hjälpt till att rida och skola om ett annat fbl från löp till ridhäst. Utifrån dessa tre hästar kan jag säga att de är känsliga, smarta och modiga. Jag tycker generellt mkt om fbl och hur de är mentalt och har flera gånger valt bort halvblod med större chans att gå högre klasser. Med ett fullblod har man aldrig tråkigt ;)

Vi har två tjejer i föreningen som tagit fullblod direkt från banan. Bägge två har varit mycket "stirriga", svåra att sadla och hoppa upp på. Efter ca 1 års träning har det blivit trevliga hästar. Häst 1, 7år är ca 158-159cm tävlas i hoppning 110 o fälttävlan vilket går bra de dagar hon kan kontrollera hans temprament. Han har 0 självbevarelsedrift, stannar aldrig utan hoppar ett hinder "fastän det inte går". Ryttaren är rutinerad o totalt orädd och löser upp situationen på ett bra sätt för det mesta. Häst 2, 6år ca 162cm tävlas 110-120 och hoppar fantastiskt bra.

Någon annan skrev att de var coola men det finns nog alla sorter. Det du måste räkna med är att det tar säkert minst 1 år innan du omutbildat den.

Jag har själv varit med och omutbildat en fd galoppör som var mycket lugn i början av utbildningen för att sedan få totalfnatt, stod på bakbenen både när man red och longerade, skrapade av ryttaren mot sargen i ridhuset. Fick vila och sedan gick det bättre såldes sedan som hopphäst. Vet inte hur det gick, det var inte min häst.

Fördelen är att de är relativt billiga och det finns många guldkorn gäller bara att sålla dem från gruset....... ;)

*kl*

Ta en titt inom på galoppforumet också och sök på det här ämnet så kommer ni få många bra svar!

I dressyren brukar gångarterna kunna vara det som sätter stopp för dem i "högre klasser". De är oftast inte byggda för att röra sig som en dressyrhäst "ska". Men visst går det säkert att hitta en häst som kan hävda sig också, har själv haft turen att hitta en häst med helt OK och förhoppningsvis utvecklingsbar gång.

Min ridlärare på 80-talet köpte ett engelskt fullblod direkt från Jägersro. Den första tiden ägnade han åt att få ned hästen i kondition, och sedan började han utbilda den. Det blev flera starter (med placeringar) i medelsvår dressyr, men tyvärr började hästen gnissla tänder. Den såldes senare som läromästare.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 970
Gnägg Hej Tänker att det måste vara flera än jag och dottern som har Engelska Fullblods hästar. Mitt sto har endast gjort 4 starter sen...
2
Svar
25
· Visningar
5 007
Senast: Karoliten
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka