Fullblod - De vise träta

Smulan75

Trådstartare
Jag har ett engelskt fullblod (Valack 12år). Håller på att göda honom (jämt typ) Men nu äntligen tycker jag han börjar fylla ut över ryggen med hjälp av Krafft rehab och D & H Build-up.

Jag köpte honom i ett uselt skick för ca 1½år sen. Då var han mager. Sen dess har jag bytt stall och han har nu stått i sitt nya stall i ca 2veckor. Jag har haft honom i två somrar och båda somrarna har han gått på sommarbete. Under början av båda betesperioderna har han gått upp i hull för att i mitten av perioden börja tappa igen. Dvs när hans beteskompisar är så feta att de väl behöver en ofrivillig bantningsperiod. Då har det varit svårt att kunna byta till något bra bete igen pga sällskapsbrist. Nu har jag på kort tid fått höra av två stycken, en som jag anser har bra åsikter och en som jag inte alls håller med, att fullblod inte bör gå på bete. De trivs inte och tappar därmed i hull.

Lever jag i en drömvärld när jag anser att man kan ha fullblod på bete? (dvs dygnet om) Nu inser jag iof att fullblod behöver riktigt bra beten.

Sen är detdär med täcken, täckar ni era fullblod mer än "vanliga" hästar? Jag föredrar att kompensera med mat hellre än att täcka i onödan. Men är det dumt? Är fullblod mer frusna och behöver täcke i större utsträckning?

Sv: Fullblod - De vise träta

Mitt fullblod fick nästan fri tillgång på hö/hösilage + kraftfoder, Tycker gott att man kan ha ett fullblod på bete, men de kan ju behöva stödfodras =)

Har oxå engelskt fullblod :love: och hade honom på sommarbete. Stödfodrade med krafftfoder men hade behövt mer för han magrade av något.
Tycker absolut att fullblod ska få gå på sommarbete men det är ju säkert nödvändigt för de flesta svårfödda med stödfodring.

Min häst har inte så mycket hull ännu så jag har "redan" börjat täcka när jag vet att det ska bli regn. Han fryser jättelätt. Och ja, jag täckar nog mer än andra. I vintras fick jag ha dubbelt så tjockt vintertäcke än de andra. Får se hur han blir i år. Vill helst inte täcka för mycket men fryser han så självklart får han ha täcke så han klarar sig. :crazy:

Jag har haft hand om ett fullblod en gång som aldrig behövde vare sig täcke eller "specialkost" så det är nog ändå rätt så individuellt även om fullblod överlag är lite känsligare.

Varför skulle inte fullblod kunna gå på bete?
Alla hästar trivs väl med att vara fri, käka hela dagarna och slippa stallet? Motinera dem kan man ju göra ändå..

Mitt fullblod tillhör dessa som måste tvångsbantas, så att stödfodra har jag aldrig behövt ;) Täcka lite extra har jag fått göra någon sommar.. Men behövs oftast inte.

Ja det undrar jag oxå, för mig är sommarbet så naturligt att man låter hästarna gå på (även om jag tycker det är bortkastat att låta dem vila helt ;) Men jag får lite ångest att det är mitt fel att min häst inte är så rund som man kunde önska och att jag då gjort något fel.

Det är ju extra jobbigt att få det gå ihop när han går med massa tjockisar oxå ;) som har mattar som inte uppskattar om man stödfodrar dem ;)

Klart de ska få gå på bete! Mitt fullblod tappar också hull och muskler under sommarbetet om man inte stödfodrar.

På ridskolan hade vi förut två fullblod. Den ena brukar falla ur när de är på bete, och behöver gödas upp igen när han kommer hem till stallet igen. Den andra blir rund och fin, och kommer hem blank i pälsen utan stödfoder. Så nån generell regel för vad fullblod ska och inte ska göra skulle jag tycka det var svårt att sätta upp.

Ta in din häst och ge den kraftfoder varje dag på betet. Det gör vi med vårt halvblod som är svår att hålla hull på.

Och på vintern får man se till att ha ett superbra hö/hösilage med bra värden och så ge kraftfoder som ger mer hull.

Smulan75 skrev:
Jag har ett engelskt fullblod (Valack 12år). Håller på att göda honom (jämt typ) Men nu äntligen tycker jag han börjar fylla ut över ryggen med hjälp av Krafft rehab och D & H Build-up.

Lever jag i en drömvärld när jag anser att man kan ha fullblod på bete? (dvs dygnet om) Nu inser jag iof att fullblod behöver riktigt bra beten.

Sen är detdär med täcken, täckar ni era fullblod mer än "vanliga" hästar? Jag föredrar att kompensera med mat hellre än att täcka i onödan. Men är det dumt? Är fullblod mer frusna och behöver täcke i större utsträckning?

Ja du... det går ju inte att komma ifrån att många fullblod ÄR svårfödda. Men visst tror jag du kan ha din ute dygnet runt bara du har bra bete precis som du säger.

såhär ser min ut efter att ha gått på bete (dock BRA kraftigt bete) i 2,5 månader: (taget för ca en månad sen)

Gossentmkrning018.jpg

Jag är dock hjälpt av att han går i flock med två andra valacker vars ägare också vill ha dem på kraftigt bete pga att de inte är helt lätta att hålla i hull. Dock är nog inte mitt fullblod det mest svårfödda under icke betes säsongen heller, - man får mest passa honom och ge MYCKET och bra stråfoder, annars äter han inga konstigheter eller dunder kraft foder av ngt slag, bara vanlig betfor, kornkross och krafft grön pluss, plus olja.

Jag är även hjälpt under betes perioden av att vi har egna beten tillhörande stallet och därför kan ta in hästarna dagtid eller när vi vill. Då jag rider största delen av sommaren så tar jag oftast in honom en gång om dagen och ger kraft foder och även lite hö. som du ser håller han sig på det mycket väl.

så visst - jag meckar nog lite mer än andra som har lättfödda hästar som inte behöver extra under betesperioden, eller tas in för att stödfodras osv. Men för mig är det värt det, för hästen njuter så oerhört av att gå ute dygnet runt. Under denna period blir hästarna HÄSTAR, man ser det på dem, hur de uppskattar att leva i flock på ett helt annat sätt än under vinterhalvåret med uppstallning, vinterhagar,.kortare utevistelse, och mer "mänskligt inriktade" rutiner.

När det gäller täcken så beror det ju mycket på hur hästen varit täckad tidigare i livet, och så naturlgitvis till individen.

Även på detta plan har jag ett "icke kinkigt" fullblod. Han är inte det minsta frusen eller särskilt känslig av sig. Jag har honom täckesklippt om vintern och han går med enbart ofodrat regntäcke från det att det börjar ruska och regna mer regelbundet på hösten, tills det blir minusgrader. Därefter går han med fleece fodrat täcke. Visst, går det ner mot vargavinter och -20 eller mer grader kan jag lägga på nåt tjockare, men inte annars.

Eloge till dig som inte bara hoppar på trender med täcken och uppstallning för att det "ska" vara så, utan ser till individen och frågar runt ! :bow: :bow:

Senast ändrad:

Om man inte vill ge kraftfoder på sommaren, prova med Luzern

Hoppla10 skrev:
Om man inte vill ge kraftfoder på sommaren, prova med Luzern

Näee. FÖR mycket protein. Luzern plus vårt kraftiga bete.... :eek: Ger honom "vanliga" kraft foderstaten då vi tränar och rider som vanligt under sommaren, minus ett par veckors vila... han har vinter vila istället, så han är inte avställd på sommaren även om han går ute dygnet runt!

Mitt fullblod går tillsammans med de andra hästarna (2 halvblod, 1 shettis, 1 islänning, 1 fjording) på bete. Visst är han svårare att hålla i hull än de andra hästarna men jag stödfodrar honom på sommaren med kraftfoder. Det ligger dessutom alltid hö i hans box som han kan äta av när han kommer in på eftermiddagarna om han är hungrig.
Han har tidigare vintrar stått i box men ska i vinter gå på lösdrift med de övriga hästarna. Kommer då ta in honom vid 4-tiden på eftermiddagarna i stallet och ge honom av hö med bättre värden än lösdriftshöet så får han gå ut till de andra hästarna igen vid 10-tiden på kvällen.

Har en svårfödd treåring, 50% fullblod. Denna sommar har han faktiskt hållt sig fin i hull! boxvila+konvalescens pga op hela juni o halva juli, bete sen dess. Att han fick stå inne på fri tillgång till hö, och därefter stå i frimärkshage på ren vall i början på sommaren gjorde kanske sitt till, fats han var ruggigt smal de första veckorna på boxvila. Han fick flytta till "nytt" bete för tre veckor sen, vid den tidpunkt då han normalt sett fallit ur tidigare somrar. Som du säger kan det vara svårt att få folk att vilja släppa sina feta hästar på kraftigt bete i slutet av sommaren, men vi löste det bra genom att en av kompisarna som det inte gör nåt om han får lite mage fick följa med.
Har fodrat med Krafft rehab (jättebra!), korn, betfor och nu på sutet lusern.

Hannely skrev:
Har en svårfödd treåring, 50% fullblod. Denna sommar har han faktiskt hållt sig fin i hull! boxvila+konvalescens pga op hela juni o halva juli, bete sen dess. Att han fick stå inne på fri tillgång till hö, och därefter stå i frimärkshage på ren vall i början på sommaren gjorde kanske sitt till, fats han var ruggigt smal de första veckorna på boxvila. Han fick flytta till "nytt" bete för tre veckor sen, vid den tidpunkt då han normalt sett fallit ur tidigare somrar. Som du säger kan det vara svårt att få folk att vilja släppa sina feta hästar på kraftigt bete i slutet av sommaren, men vi löste det bra genom att en av kompisarna som det inte gör nåt om han får lite mage fick följa med.
Har fodrat med Krafft rehab (jättebra!), korn, betfor och nu på sutet lusern.
Om du inte har kollat tänderna rekomenderar jag det, det kan gör underverk

Mitt fullblod delar hage med sitt föl och två nordsvenskar (mina hästar allihopa) och det går jättebra med betet, ger fullblodet kraftfoder varje dag och hon är rund och go, precis motsatsen till hur hon såg ut när jag köpte det magra skrället för 4 år sen.

Just nu får hon ca 1,5 kg hel havre per dag och det göder hon sig själv och fölet på och behåller den lilla trinda magen hon börjat få.

I vinter kommer damen gå på lösdrift med samma hästar och då blir det samma princip med utfodring med kraftfoder en gång om dan, det höll i vintras när hon var dräktig så det bör fungera nu med.
Hade i vintras för första gången inget täcke på henne och i sommar har hon äntligen fått en ordentlig päls som skyddar henne mot myggen och knotten.

Så skicka hästarna på bete oavsett ras, se bara till att stödfodra de som behövs tycker jag!

Självklart ska fullblod också gå på bete!
Min är mkt svårfödd och faller lätt ur, men jag stödfodrar henne hela sommaren, inte så mycket i början, men senare på sommaren krävs det en del! Två kilo lusern och ett kilo kornkross spetsat med olja fick jag ge sista månaden. Sen började hon falla trots det(Nätterna har ju varit rätt kyliga också på sistone, och då går det åt en del extraenergi för att hålla värmen ), så nu är hon installad nattetid sen en vecka tillbaks så hon kan äta upp sig.
Men hon gick mer än 3 månader på bete, så hon är nog rätt nöjd ändå ;)

Ang. fullblod och täcken. Min är en riktig fryslort, står och skakar när det regnar mycket, och dessutom har hon Kissing Spines vilket gör att hon inte ska bli kall om ryggen. En häst med KS blir lätt muskelöm i ryggen. Så när vårrusket kommer åker täcke på.
Men det är ju individuellt, vissa behöver täcke, andra inte.

Tack för alla svar! Man blir ju så förtvivlad som hästägare när folk (och som man kan tro har mer erfarenhet och kunnande än en själv) menar på att ens häst inte trivs/mår dåligt. Trots att man innerst inne vet att det inte är så, eller iallfall hoppas det :)

Hovslagarens ord var ju uttryckligen att "fullblod inte trivs på bete", något som jag inte tycker stämmer med mitt fulllblod. Sen är det klart att finns det inte tillräckligt näring i gräset så trivs de väl inte för att de är hungriga. För mig är sommarbete en hästlig rättighet :D Hellre att jag stödfodrar till förbannelse och han får gå på sommarbete med sina tjocka kamrater.

Jag har stödfodrat med kraft under hela sommaren, lite mindre i början och mer nu på slutet. Nu får han 1kg Rehab och 1kg build-up, plus olja, b-jäst osv. Han är pigg och glad och börjar faktiskt fylla ut över ryggen *hurra*. Stallade förresten in honom nu i helgen så han kan få äta ensilage på nätterna och slippa höstkylan (har inte börjat täcka honom än) plus få två kraftgivor igen.

Jag kollade tänderna i våras innan han släpptes på bete, veterinären och ingen riktig hästtandläkare då han ogillar tandvård och måste ha lugnande. Han har ju kraftigt överbett och hade hakar. Ska kolla tänderna nu på hösten oxå tänkte jag. Avmaskas gör han oxå :)

Men till nästa sommar kanske jag ska försöka leta upp ett bättre bete (har ofta haft i samband med stallet och då kan ju kvaliteén variera lite) och lite fullblodskamrater ;) Sen tror jag det kommer bli stor skillnad att släppa honom på bete när han är i bra hull och inte i underhull.

Tack så mycket för att det finns de som anser att även fullblod ska få vara hästar ;)

lalael skrev:
Om du inte har kollat tänderna rekomenderar jag det, det kan gör underverk

Hans tänder har kollats inan bete varje år, och de har sett jättebra ut, så det är nog inte problemet.
Att han är tunn tror jag beror på flera faktorer, han är stor, (1,70 och växer), har gått på lösdrift och gjort av med en massa energi, och såklart fullblodsinslaget gör nog sitt till. Men nu verkar det som att han tänker hålla sin vikt:)

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 299
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar