Fullblod 60 talet

carinah

Trådstartare
Satt och diskuterade gamla ridskolehästar. Och kom då att tänka på ngr fullblod som fanns på ridskolan på 70 talet.
Tror iof sig att de importerades från England, finns det någon sida där engelska fullblod finns reggade?
Hästarna hette General Accident och Royal Stirling, de borde varit födda på 60 talet.

Sv: Fullblod 60 talet

Ja, har kollat där. Men de finns ej. Har nog aldrig tävlat o reggats i Sverige.

Racing Post har också en databas över hästar men jag har ingen aning hur gamla hästar där finns, skulle knappast tro att det finns hästar där från 60-talet. Racing Post fanns väl inte ens på en tiden, då var det Sporting Life som gällde.

General Accident (GSB Vol 37 p.636)
född 1969, fux, hingstföl.
e. Le Dieu d'Or
u. In Need (e. Coup de Lyon u. Helping Hand) fux, född 1948.
uppfödare W. M. Jackson

Jättetack Melynda, var hittade du den informationen? Har alltid undrat över stammen på ridskolehästarna från förr.

Ok, nu ser jag. Blev så ivrig när jag läste och tittade mest på stammen. Ser att du hänvisat till GSB, vilket jag antar är stambok.

Det stämmer!
Jag har tyvärr inte hittat den andra hästen ännu. Stämmer namnet?
Jag har hittat ett par hästar med namnet Royal xxxxx som har exporterats till Sverige men inte en Stirling.
Det finns en kanadensisk Royal Sterling, valack, fux, 1960 e. Ford Sterling u. Royal Ann II.

Är osäker nu om det va stirling eller sterling, men han va fux m strimbläs. Det fanns en till häst som kom samtidigt Acces, men han är jag osäker på om han hette ngt mer eller om han ens var fullblod. Han var stor och hade hovar som grytlock.

Det finns ett brunt sto Access f. 1970, e. Klondyke Bill u. White Moccasin (e. Panaslipper u. Bawn) uppfödare Mrs B. Marshall (GSB Vol 37 p.1504)

Vet du ungefär när de kom till stallet, har gamla horse & Hound (70-talet) där finns auktions resultat.

Är osäker när de kom, ska luska lite. Men ridskolan startade 1973 och först kom ett gäng rysska hästar sen kom de engelska. Men de kan ha varit omkring 75-76. Ska försöka få fram mer exakt.

Stirling är ett fint historiskt ställe i Skottland.

Det finns en Australisk Royal Stirling, 1998, brun valack, e.Supremo (USA) u. Scottish Amour (AUS)

Det finns en hel del Stirling xxxxxxx

Kolla med klubben om inte det finns några papper om hästarna kvar, vet att iaf de ryska hästarnas stamtavlor mm finns där.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 288
Senast: Mabuse
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 090
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka