frystorkade morötter?

N

Naggur

Eftersom min häst får så lite kraftfoder vill jag ge han något bara för att han ska få nått i krubban. Köpte en 25 kilos säck med morötter för en vecka sen och dom har börjat bli dåliga. vill inte springa å köpa småpåsar varje dag på ica=/

Så någon som kan berätta lite om frystorkade morötter? ca pris?

:bow:

Sv: frystorkade morötter?

Har inget svar på din fråga...
Men du kan inte dela 25 kilos säcken med någon annan i stallet? Så att ni kan fodra upp den innan den börjar bli dålig. Tror att det är det billigaste alternativet:idea:

Jag vet inte riktigt, har bara hört att om man köper morötter som får köldskador, så ska man absolut inte fodra med dessa...vet inte riktigt anledningen men att det har med hästarnas känsliga magar att göra....

Alazan skrev:
Jag vet inte riktigt, har bara hört att om man köper morötter som får köldskador, så ska man absolut inte fodra med dessa...vet inte riktigt anledningen men att det har med hästarnas känsliga magar att göra....

Japp det vet jag. har morötterna inne i sadelkammaren/fikarummet. där e de varmt å mysigt=)

fragansia skrev:
Har inget svar på din fråga...
Men du kan inte dela 25 kilos säcken med någon annan i stallet? Så att ni kan fodra upp den innan den börjar bli dålig. Tror att det är det billigaste alternativet:idea:

Delar redan med en. men morötterna började bli dåliga efter bara några dagar. jobbigt att dela med massa för nån kan ju faktist få mer än någon annan:eek: katastrof! Nä gillar inte att dela med massa andra. de blir bara tjafs. + att jag inte har någon bil att åka å köpa morötter med var fjärde dag. får börja ge något annat. eller köpa småpåsar eller frystorkat.

Något förslag va man kan ge istället för morötter?

Vad ger du för kraftfoder nu då?

Betfor och lucern har rätt stor volym och fyller ut bra, men de skiljer sig ganska mycket innehållsmässigt.

Om dina morötter började bli dåliga efter redan ett par dagar så har de förmodligen varit köldskadade innan du fick dom, tyvärr.

Jag köper morötter varannan vecka till mina hästar (har två) och de håller sig.... Visst blir en del morötter "lurviga" men de plockar man ju bort.
Morötter skall väl helst förvaras, torrt, svalt och mörkt för att hålla länge, skaffa en bra låda för förvaring. Kolla med tex en trädgårdshandlare eller dyl och se vad de har för förslag.

Frostskadade morötter har jag bara hört att man inte ska ge dräktiga ston för risken att de ger aborter....?

fragansia skrev:
Vad ger du för kraftfoder nu då?

Betfor och lucern har rätt stor volym och fyller ut bra, men de skiljer sig ganska mycket innehållsmässigt.

Jag har uträknad foderstat.

per dag: 8 kg hösilage, 4 dl betfor, 2 dl havre, 3 dl Krafft protein, 0,5 dl mineraler. + B-vitamin, E-vitamn och vitlök.

fragansia skrev:
Det kanske är för varmt:idea: Har för mig att morötter ska förvaras svalt men frysfritt, hemma har iaf jag mina morötter i kylskåpet...

Mm kanske. fast jag tycker de e kallt där inne=) Får tyvärr inte ha kylskåp i stallet. Hon som har hand om det tycker inte att de e nå trevligt när innehållet i kylskåpet kryper ut själv:rofl:

lady sun skrev:
Om dina morötter började bli dåliga efter redan ett par dagar så har de förmodligen varit köldskadade innan du fick dom, tyvärr.

Jag köper morötter varannan vecka till mina hästar (har två) och de håller sig.... Visst blir en del morötter "lurviga" men de plockar man ju bort.
Morötter skall väl helst förvaras, torrt, svalt och mörkt för att hålla länge, skaffa en bra låda för förvaring. Kolla med tex en trädgårdshandlare eller dyl och se vad de har för förslag.

Frostskadade morötter har jag bara hört att man inte ska ge dräktiga ston för risken att de ger aborter....?

mm de e möjligt att dom va de redan då. men det syndes inte. Har förvarat dom i hinkar och lådor inlåsta i skåpet i sadelkammaren. Kanske ska prova köpa av en annan... i ett grannstall får dom morötterna hemkörda varannan vecka. kanske ska höra med dom...

Morötter ska förvaras vid högst +8C...
Jag har mina i stallgången, där det är mellan +5 till 7 grader.
Har provat att ha dem i sadelkammaren, men det är alldeles för varmt så de blir dåliga på ett par dagar.
Jag ger mina mkt. morötter, gör lätt av med 25kg./vecka (har två hästar).
Men nu finns 25 kilos säckarna inte att köpa här längre, så jag köper 2kg. påsar på Ica istället :smirk:
Handlar ändå till mig själv minst varannan dag, så det är väldigt lätt att plocka med sig 4-5 påsar när man ändå är där :)

hm. men om jag har dom i foderboxen finns ju risken att dom fryser. Verkar helt enkelt lättast att göra som dig. köpa 2 kgs påsar

Vi fodrade med det förut, av samma anledning, vi hade bara två hästar då och en 30 kilos säck gick inte åt.

Det vi fodrade med hette Carotan och var små flingor som skulle blötläggas innan fodring. Har inte sett det på många år, jag har för mig att vi köpte det genom Granngården/Odal.

okej. det kan nog va de jag tänker på. ska till foderbutiken idag å köpa vitlök. ska höra med dom då. tror att det finns att köpa i lösvikt där.

Jag brukar köpa några kilo varje år på Falsterbo, just med tanke på den här kalla årstiden. Minns faktiskt inte vad jag betalade i somras.
Jag köpte även i en foderbutik för tre-fyra år sedan, då var priset 65 kronor/kg.

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: Sofie.S
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 520
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama