Fryst Sperma (Cortez)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare corzette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 015

corzette

Trådstartare
Funderar på att ombetäcka min 23åring, hon fullt frisk och ser enligt alla betydligt yngre ut, så åldern är jag inte rädd för.
Men hur funkar Cortez simmare ?
Han hade ju inte världens piggaste mot slutet när han levde, och vad jag kunde utläsa fick han inte många ston alls efter sin död = svårt att sia om dräktighetsprocenten.
Visst kan jag använda en likstammad hingst men nu har ju Cortez kommit ner i överkomligt pris och har en 8åring som är kanon och vill ha en likadan till....

Är det nån som använt hans frysta sperma som kan dela med sej av erfarenheter ?

Sv: Fryst Sperma (Cortez)

Hej, min foderhäst ska oxå betäckas med :love: Cortez.:love: Hon är 9 år och har föl vid sidan, så hennes förutsättningar att bli dräktig är de bästa enligt veterinären.
När det gäller dräktighetsprocent tror jag att det viktigaste är att du har en bra veterinär som vet vad han/hon gör. I många fall när stoet inte blir dräktigt skyller man ofta på hingsten, när det skulle funkat med en annan veterinär. Om "simmarna" inte är av den bästa kvalitén är det ännu viktigare att ha en bra veterinär. Själv ska jag åka till Bollerup med min foderhäst, det är ett ställe Nisse på Askö rekommenderade.
Ha det gott!!

Jag har ingen aning om hur spermakvalitén är, men med tanke på stoets ålder skulle jag valt en annan hingst istället för fryst. Det är j*vligt mycket dyrare att seminera + chansen att det blir ngt på ett så pass gammalt sto är betydligt högre om du istället satsar på färskt. :cool:

År 2003 träffade jag ett par på en betäckningsstation som då hade försökt betäcka sitt sto med Cortez i flera brunster utan att lyckas med hans frysta, när de bytte hingst blev stoet dräktigt direkt, de sa att veterinären de använde hade sagt att simmarna var mycket dåliga i Cortez frysta, men det är möjligt att det finns andra tappningar än just den som är av bättre kvalitet. Enligt hingstkatalogen fick han året innan han dog 58% födda föl av de betäckta stona (72 av 123) och år 2003 fick han 3 föl av 3 betäckta ston.
Eftersom jag själv var sent på betäckning 2003 så vet jag att jag mötte dessa människor då eftersom vi nästan var de sista på stationen det året och diskuterade om varför det blivit så. I katalogen anges inte det stoet som betäckt av Cortez det året eftersom alla ston han då betäckte fick föl. Hur som helst så undrar jag nu hur stort mörkertal det generellt är, inte bara på Cortez utan även på andra hingstar, det var bara en slump att jag kollade hans siffra nu.

kl....

Den här tråden är väl i och för sig gammal, men som jag har förstått det finns det några strån kvar.
Men hur "inne" är Cortez nuförtiden egentligen? Är han en gammal hingst som är passé att betäcka med, eller en klassiker som står sig?

Det handlar väl inte om hur pass "inne" fölis pappa är, utan hur individen blir som "plppar" ut. Skulle gärna köpa en Cortez häst, om det var rätt häst för mig och jag var i köpartagen.

Vi har en Cortez häst i stallet som visat sig vara en riktig pärla ( 5 år i år), han ska därför i år få ett helsyskon, modern är 19 år och de hade inga problem med att få stoet dräktigt. Jag har nu hört både positiva och negativa omdömen från stoägare om fryst från Cortez, så det är nog som med alla andra, det kan variera.
Angående avkommornas popularitet så upplever jag att de fortfarande står högt i kurs.

kl....

Den här tråden är väl i och för sig gammal, men som jag har förstått det finns det några strån kvar.
Men hur "inne" är Cortez nuförtiden egentligen? Är han en gammal hingst som är passé att betäcka med, eller en klassiker som står sig?

Cortez står sej nog fortfarande i "innetagen" om man får ett cortez föl i år tex...
Nu betäckte vi henne med Szkopul i stället (naturlig betäckning) men Cortez är fortfarande i "tankebanorna" inför årets eventuella ombetäckning. Men det är ju självklart en prisfråga i mitt fall iaf...

Cortez är och lkommer att förbli en "poppishingst" i vår avel, lite som med Irco mena tror jag.

Jag är ett stort fan av hans avkommor, vårt avelssto efter honom är en otroligt känslig och lyhörd individ. Det är väl lite så;-)
antingen älskar man Cortezblodet, eller så går man inte när det...fn*ss

Jag har ingen aning om hur spermakvalitén är, men med tanke på stoets ålder skulle jag valt en annan hingst istället för fryst. Det är j*vligt mycket dyrare att seminera + chansen att det blir ngt på ett så pass gammalt sto är betydligt högre om du istället satsar på färskt. :cool:

Men blir det så mycket dyrare egentligen? (Under förutsättningar att stoet tar sig då...) 7500 för 6 strån, gentemot tex 2000 + 7000 vid levande föl. Visst får du lägga ett par tusenlappar till i veterinäravgift, men det är ju inga stora pengar i sammanhanget. Eller är det någon kostnad som jag inte tänkt på?

Annars finns det en Cortez-son på Arhults stuteri i Kalmar, han ska tydligen tjänstgöra på AI och TAI.

Flundran

Senast ändrad av en moderator:

Har du sett att tråden är ett år gammal?

Annars tycker jag att Cairo är en intressant hingst, särskilt eftersom han är en av idag tre verksamma hingstar inom svensk halvblodsavel som har 9 på benen. De andra är Magini och Lucky Point.

Vi har en Cortez häst i stallet som visat sig vara en riktig pärla ( 5 år i år), han ska därför i år få ett helsyskon, modern är 19 år och de hade inga problem med att få stoet dräktigt. Jag har nu hört både positiva och negativa omdömen från stoägare om fryst från Cortez, så det är nog som med alla andra, det kan variera.
Angående avkommornas popularitet så upplever jag att de fortfarande står högt i kurs.

Cortez är ju en klassiker,kan väl aldrig vara ett dåligt val till rätt typ av ston.Vad beträffar fertiliteten på hans fryssperma,beror det oxå VÄLDIGT mkt på station/veterinär-Att djupseminera med Cs värdefulla sperma borde vara en självklarhet.

/barb

Har du sett att tråden är ett år gammal?

Annars tycker jag att Cairo är en intressant hingst, särskilt eftersom han är en av idag tre verksamma hingstar inom svensk halvblodsavel som har 9 på benen. De andra är Magini och Lucky Point.

Cairo kommer att verka på Naturligt och stå i Skåne from i år!!

/barb

Men blir det så mycket dyrare egentligen? (Under förutsättningar att stoet tar sig då...) 7500 för 6 strån, gentemot tex 2000 + 7000 vid levande föl. Visst får du lägga ett par tusenlappar till i veterinäravgift, men det är ju inga stora pengar i sammanhanget. Eller är det någon kostnad som jag inte tänkt på?

Nej det är faktiskt "billigt" och tankarna går VÄLDIGT åt Cortez håll i år... Däremot kommer vi om vi tar honom va VÄLDIGT noga med vilken station vi skickar märren till... Men det har Nils-Gunnar koll på (vilka stationer som är bra)...

Men anledningen till att vi inte 100 bestämt oss än är att stoet i fråga är 24 år i år, och hennes höst var väl inte den bästa ur utfodringssynpunkt, nu är hon dock i fullgott hull och fölar sent i juni/juli... Så därför kommer vi vänta å se dels hur fölningen går och att allt går bra efteråt, att hon håller hull mm...

Jag ringde och pratade med honom häromdan, och det lät som om det inte finns jättemånga doser kvar. Så det kanske kan vara läge att reservera i så fall. Min dam är inte heller purung, men har inget föl vid sidan i år.

Det stämmer Cairo e.Cortez ska stå på Arhults Stuteri och stå på AI och TAI mer info på hemsidan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund

Hästrelaterat

Tillbaka