Fryst råmjölk

Lena_B

Trådstartare
Den sorgliga tråden "Har ni varit med om detta??" har blivit väldigt lång och jag har en känsla av att en del som skulle kunna ha nytta av funderingarna om råmjölk missar de intressanta upplysningarna om råmjölk pga titeln. Alltså, ni som är intresserade läs den tråden!

Sedan har jag en fundering om frys- och upptiningsteknik för råmjölk. Skulle inte istärningspåsar kunna funka utmärkt? En sådan påse, med den stora ytan i förhållande till volymen, lagd i lagom varmt vattenbad borde kunna tinas/värmas snabbt utan risk för att det blir för varmt. Förmodligen får man fylla på lite varmt vatten i vattenbadet allteftersom mjölken kyler vätskan (om man inte har ett stort vattenbad), men det borde vara lätt att ha koll på temperaturen. När mjölken är lagom varm är det bara att klippa av ett hörn och fylla direkt i flaskan.

Det går förmodligen åt flera påsar per mål men de är ju inte dyra, tar inte stor plats i frysen och kanske tom kan fungera som bra "doseringsmått". Antar att det dessutom är en fördel i en pressad situation om man slipper diska/koka mer än napp och flaska.

Smart idé! Någon har tänkt till här... ;)

Vattenbad funkar bra under förutsättning att vattnet inte är för varmt. Såna små tärningar(?) tinar dessutom snabbt.

När jag använt frusen råmjölk till mina killingar (fick av grannbonden, koråmjölk) så har det varit infruset i glasspaket. Tro mig, det blir jäkligt klibbigt när man måste stå och skära/hacka loss bitar av råmjölk! Och när det sen smält och torkat in (på kläderna tex...) så stinker det apa! Helt otroligt äcklig lukt. :crazy:

Jag tror att det är mycket enklare att använda en helt vanligt fryspåse av bra kvalité. Om man måttar upp 1 eller flera dl per påse och sedan ser till att frysa in det platt och tunt, som köttfärspaket, så tinar det snabbt. Risken att missa några av de dyra dropparna borde dessutom vara mindre istället för att slabba med istärningspåsar. :idea:

Det var faktiskt köttfärspaketen som gav mig idén, men hur får man en sådan påse mjölktät? Måste men inte använda en lång "limppåse" och vika upp överändan för att det inte ska läcka innan mjölken är fryst? Istärningspåsarna knyter man ju bara ihop och så är det tätt och jag kan inte tänka mig annat än att det ska hålla även vid tining i vattenbad. Och om de fryser i båge i stället för platt brukar det gå att platta till dem...

Antar att du menar att det är slabbigt att fylla? Det har jag inte tänkt på. Man måste förmodligen använda tratt, men behöver man också tre händer??? Nä, påst + tratt i en hand, mjölkburk i den andra borde väl funka?

Eftersom jag inte håller på med avel är mitt intresse för råmjölk av det teoretiska slaget (förutom att jag drabbas av ett akut sug efter kalvdans/råmjölkspannkaka :p ) men har någon en bra idé på hur man stänger fryspåsar vattentätt är jag intresserad, för soppor med div bitar i funkar inte i istärningspåse och det vore trevligt att kunna snabbtina sådana också!

Det är sånt här som gör att man håller sig vaken om nätterna :) :)

Först häller jag i råmjölken i en fryspåse.
Låter den flyta ut så mycket som möjligt.
Sedan tar jag ytterligare en fryspåse.
2 Blir det totalt.
Tar sedan paketeringstejp och lindar ett par varv runt den yttre ihopknutna påsen och märker sedan med datum/mängd/stonamn.
I frysen har jag gjort ett hörn för detta.
påsen måste ju ligga helt plant vid infrysning. Då blir dom tunna och platta, lätta att tina upp.
Vid upptining så lägger jag alltihop i "ljummetvattenbad"

Då kan man klämma på påsen lite här och var för att påskynda upptiningen utan att det för den skull går sönder.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka