Fryst på äldre ston

Fenestra

Trådstartare
Tänkte höra med er här ute hur ni förhåller er till fryst på äldre ston och om ni har egen erfarenhet? Berätta isåfall gärna.

Har två intressanta hingstar på fryst men damerna ifråga är två ston 18 år resp 19 år.
De är båda dräktiga och i god kondition och har blivit dräktiga ifjol. Inga konstigheter gynekologiskt med mkt cystor etc utan de var mkt fina.

Sto ett väntar sitt tionde föl och sto två väntar sitt åttonde.
 
Ingen som vet något alls om ämnet eller har låtit semiera eget sto över 16 år med fryst?
 
En kompis använde fryst till ett då 23-årigt sto som det aldrig använts fryst på innan, hon blev dräktig på första försöket. Hon hade tidigare många avkommor på AI och TAI. Enligt de veterinärerna som hade hand om den stationen då, så om stoet är fertilt och inget krångelsto så behöver det inte vara någon skillnad jämfört med AI eller TAI, förutsatt att man kollar stoet som man bör vid fryst.
 
Ett sto som tar sig lätt och en bra seminstation som helst djupseminerar - så tror jag inte att det är några större problem.
 
Metoden har inte så stor betydelse som om hon använts regelbundet i avel. Utan det med ålder är ju om stoet inte använts regelbundet och är över 16 år. Det är då ålderförändringarna kommer och då spelar ju inte heller metoden så stor roll utan det är svårare rent allmänt.
 
Kl ok, båda flickorna är "igång" så då kanske det är rätt öppet ändå.. Vet att det ena stoet inte tog sig ett år med utlandshingst vet ej Fai eller Tai men tog sig sen direkt vid hingstbyte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 584
Senast: Lobelia
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 284
Senast: em-pirre
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 622
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 376
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp