Frysmärkt och brännmärkt ..

M

marie67

Har googlat mej både gul och blå för att finna nåt svar men icke ..

En häst född -86 imp som ( ca ) 7 åring till Sverige ..
Frågan .. om hästen är frysmärkt i "sadel läge " 4 siffror .. borde det väl hänga med sedan ursprungslandet? Då känns frysmärkningen lite väl "ung/mordern" ..

Triangelmärkningen är bränt och inte fryst .. känns alltså så "tvärtom" .. För inte importerar man väl en T märkt häst ? Iofs rätt många år sedan .. kanske inte så nogräknat då?

Nån som har i alla fall en liten susning om vad 4 siffror frysta i sadel läge kan betyda utöver polskt varmblod?
Eller nån tankegång i alla fall .. För jag har kört fast och det irriterar mej något fruktansvärt!!

Sv: Frysmärkt och brännmärkt ..

Nu vet jag ju inte hur de polska varmbloden märks men jag hade en varmblodstravare som var född 80.. Han var ju frysmärkt.. Av frysmärket kan du läsa av(nu för tiden) hästens födelse land och årtalet den är född.. På min *80 häst började frysmärkningen ändast med 0+id nummer (alltså nollan står för 80).. sentillades alltså S(sverige) på yngre hästar..

Men detta gällde ju alltså travare..Och rätta mig gärna om Jag har fel..

Men frysmärkning har funnits en längre tid..

Sv: Frysmärkt och brännmärkt ..

T-märkningen lär väl ha tillkommit i Sverige om hästen är så pass gammal och dessutom stått i Sverige sedan -94 så kan det ju ha hunnit hända en hel del sen den kom hit?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka