Frysmärkningar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Frysmärkningar

Det första jag tänkte på när jag läste vad du undrade är ju att hästen kan vara en travare, med både mamma som travare och pappa som travare och allt sånt där. Men hästen har inte fått någon frysmärkning eftersom att märren kan ha blivit tjuv betäckt (stavning?) eller liknande. Det finns ju jävligt mycket regler för det där. Kanske det är en anledning. :S

Om du menar att svara TS så hade hon ett gammalt foto och då krävdes inte någon märkning.

Enligt STC är det så här:

Frysmärkningen började 1972 med kallblod. 1980 var det dags för varmbloden. Innan frysmärkningstiden så var det endast blodtypning och signalementsbeskrivning som gällde.

AM

Jag kollade travsport och fick fram ett sto född 75 Jakaranda n. den hade ett föl med namn rikstens sunny boy, kan det kanske vara den?

:bow: :bow: :bow:

Jakaranda N. var inte rätt häst, men du fick mig att "öppna ögonen".
Jag var så insnöad på Chakaranda.
Men nu sökte jag på "randa" i stället och fick fram rätt häst, med rätt uppfödare och allt.
Det stoet var född redan 1968!
Oj vad roligt det här var, det är spännande med gamla fotografier!

Jag har en finnhäst som har startar på trav i finland utan attha frysmärkning så jag antar att dom inte behöver det där.

Som Mehl skriver började man med nordisarna i början av sjuttiotalet, man införde då blodtypning/frysmärkningen eftersom det var så mycket fusk tidigare med varmblod inkorsade i kallbloden. Det gjordes en rensning bland dem före det, exakt vilket/vilka år vet jag inte, de som inte var tillräckligt rastypiska fick start och avelsförbud, bland annat Remvikson.
1980 började man på varmbloden, först var det med 5 siffror, efter 10 år tror jag det var lade man till bokstaven S före sifrorna, bokstaven S har sedan bytt plats för/efter siffrorna mellan decennierna.
Numera har man dessutom slutat med blodtypning och gått över till DNA-typning.

Kul att du hittat din häst!

Jag har en varmblodsvalack född 1990 som inte är frysmärkt. Han heter Silver Gaston och har sprungit på travet. Är dock finskfödd och såvitt jag förstår så frysmärks de inte in Finland. (eller gjordes inte?)

(Knapplån)

Min gamla foderhäst, varmblodig travare, var inte frysmärkt och han var född 1979.

Däremot var kompisens kallblodstravare som var född samma år frysmärkt med fyra stora siffror.

Kan ju tilläggas att båda hästarna var aktiva på travbanan i flera år innan pensionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka