Frysmärkningar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kia
  • Startdatum Startdatum
K

Kia

Jag sitter och luskar i det här med frysmärkningar.

Finns det ett specifikt årtal för när man började frysmärka travarna?
Jag har nämligen råkat på ett foto på en häst som uppges vara en travare (kortet är taget i slutet av -70) och den hästen (en märr med föl vid sidan) har ingen frysmärkning.

Så min fundering är ju naturligtvis om det verkligen ÄR en travare, för jag hittar inte på något namn som stämmer överrens när jag letar på ex. ATG.

Sv: Frysmärkningar

Har för mig att dom började -73 kanske :confused:
Den första hästen vi fick frysmärkt var född då iaf.

mhmmm...
Då kanske det inte ens är en travare :confused:
Men jag har sett ägarens namn i travsammanhang tidigare... :confused:

Bilden är i alla fall tagen i slutet av 70, så stoet kan ju vara född i början av 70.
Men eftersom jag inte hittar hennes namn hos ATG (eller nån annan stans) så kanske det som sagt var inte är en travare...
Ägaren av fotografiet är dock osäker på om namnet verkligen stämmer.

Sök med * på varsin sida av namnet... Kan funka ;) Värt ett försök. Fölet då? Inget namn på det?

De födda 77 var inte frysmärkta. Tror de började 78 eller 79, vet att de födda 80 var märkta.

Mehl, kan det vara något prov på er född 73?

Mamma vill minnas att stoet hette Chakaranda (osäker på stavningen) Fölet kallades för Boy... Orginellt liksom ;)
Chakaranda med den stavningen finns ingen som är född på 70talet vad jag kan hitta. (Och jag har provat med både * & %)

Båda var bruna, med vitt på bakbenen. Fölet hade lite vitt i panna och snopp. Som vilka travhästar som helst alltså...
Stoet var inte frysmärkt och fölet syns inte från "den sidan".... :(

Jag kollade travsport och fick fram ett sto född 75 Jakaranda n. den hade ett föl med namn rikstens sunny boy, kan det kanske vara den?

Vi hade föl födda -79, -80 och -83.

Den -79 frysmärktes inte, den född -80 minns jag faktiskt inte och 83:an frysmärktes.

Jag kollade på Travsport (suverän faktabank:bow: ) 80:an har frysmärkningsnummer och 79:an har det inte.

Alltså infördes det 1980.

Senast ändrad:

Min kompis nere i Kalmar hade ett gammalt travsto efter Lyon var inte frysmärkt heller. Hon var född -79 o togs bort för ett par år sedan pga ålderskrämpor.
Jag har för mej att dom började frysmärka travarna början på 80-talet.
Min märrs mamma, som är född-80 är frysmärkt, så det kanske det hade dom börjat med just då.

Det var något om att alla travare såg likadana ut så då blev det så att dom började med frysmärkningen för att inte "mygla" inom travet.

Vi hade föl födda -79, -80 och -83.

Den -79 frysmärktes inte, den född -80 minns jag faktiskt inte och 83:an frysmärktes.

Jag kollade på Travsport (suverän faktabank:bow: ) 80:an har frysmärkningsnummer och 79:an har det inte.

Alltså infördes det 1980.

OJ! :o Där har du redan svarat......År 1980 var det.

De födda 77 var inte frysmärkta. Tror de började 78 eller 79, vet att de födda 80 var märkta.

Mehl, kan det vara något prov på er född 73?

Nu har jag kollat våra,o de är frysmärkta från -73.
-74 -75 -77 är också alla märkta.
Kan det vara skillnad på varm o kallblod?,för det är ju kallisar vi hade/har.

o jag är ganska säker på att de började då -73, tyckte att det var otroligt spännande att åse detta.

Jamen så är det ju. De började tidigare med kallbloden.

Ta inte illa upp nu, men i min värld existerar bara varmblod...:o

Det måste det vara!
Kallblod har ju lite mera färger än varmblod...Men det behöver inte vara så.

*kl*

Jag har också kännt till en travare född -79 utan frysmärkning. Så det var alltså -80 de startade med det?

*kl*

Jag har också kännt till en travare född -79 utan frysmärkning. Så det var alltså -80 de startade med det?

Jäpp,det stämmer bra! Frysmärkningen införskaffades början på 80-talet.
Jaså, du kände en travare utan frysmärkning född-79...Lyon-märren kanske? Som var lite "speciell" i humöret?

Jäpp,det stämmer bra! Frysmärkningen införskaffades början på 80-talet.
Jaså, du kände en travare utan frysmärkning född-79...Lyon-märren kanske? Som var lite "speciell" i humöret?

Nej tyvärr, henne har jag inte träffat. På den tiden bodde jag i Oskarshamns-trakten, och "min" häst född -79 var en valack som hette Lill Lennart.

Det första jag tänkte på när jag läste vad du undrade är ju att hästen kan vara en travare, med både mamma som travare och pappa som travare och allt sånt där. Men hästen har inte fått någon frysmärkning eftersom att märren kan ha blivit tjuv betäckt (stavning?) eller liknande. Det finns ju jävligt mycket regler för det där. Kanske det är en anledning. :S

Du,jag är van att kallisar inte räknas.:cry: ;)

Det är inte att de inte räknas, det är bara så att de knappt existerar på våra "breddgrader", jag vet en som har kallisar och sist han hade någon med till banan minns jag inte. Man ser dem helt enkelt inte eftersom vi inte har några tävlingar för dem heller.

Det man inte ser, det finns inte. Det vet du väl???? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka