Fryshingstar (hopp)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 051
C

Carly

Vilka fryshingstar (hoppning) finns det att köpa per dos?

Om jag skulle köpa sperma från en hingst som det inte finns någon importör på hur funkar det då? Licensavgift?
Är det ett "måste" att lösa licens?

Låt säga att jag köper sperma från en hingst som det inte finns någon importör på, löser licens, stoet tar sig på två strån. Jag änvänder ytterligare två strån året därpå, måste jag lösa ny licens för det året eller gäller föregående årets licens eftersom sperman kommer från samma dos?

Det här är en djungel...:)

Sv: Fryshingstar (hopp)

Misstänkte det.:cool:
Varför måste man lösa licens? För att kunna registrera? För tullen?

Okej, följdfråga...:)

Vad är det för skillnad på:
400 Euro / insemination dose
400 Euro / single insemination dose

Du måste ju inte lösa licens,det går i regel utmärkt att regga i hingstens förbund :idea::angel:

Dobbis/som nästa år reggar Oldenburg

Du måste lösa licens i ASVH om du vill regga där, kostar 5000kr. och det är inte säkert de blir på gröna papper.
annars gör man som dobbis och reggar i annat förbund där hingsten är godkänd.

Vad gäller tullen och själva importen så måste du ha ansökt om att vara sperma importör hos Jordbruksverket, kostar 500kr och tar 2-4v att få tillståndet.

Tullen bryr sig bara om hingsten finns utan för EU:s gränser. Så danska, holländska och tyska hingstar behöver bara Jordbruksverkets tillstånd plus lite meckel med skattemyndigheten om du är momsreggad.
Men t ex norsk eller amerikansk hingst kommer att gå genom tullen och det kommer att krävas att momsen betalas direkt vid importen. Annars så är det nog ingen tull på det för avelsdjur är tullfria.

Till er alla: :bow: Tack så mycket!

Ny fråga!
Om det finns en licenshållare på en spermaimport, måste man köpa via den eller kan man importera sperman själv om man nu tänkt regga i hingstens förbund?

Någon som vet?
Vad är det för skillnad på:
400 Euro / insemination dose
400 Euro / single insemination dose

En fråga till...;)

Kan man köpa fryssperma när som helst under året eller vill hingsthållarna att man endast köper under säsong?

Ny fråga!
Om det finns en licenshållare på en spermaimport, måste man köpa via den eller kan man importera sperman själv om man nu tänkt regga i hingstens förbund [/I]

Ska man regga i hingstens förbund anser jag det självklart att ta in själv=mycket billigare och det drabbar inte licenshållaren.
Annars är det nog en samvetsfråga :angel:

Och man kan köpa FAI hela året,bara du har en frysplats klar.

Förra året köpte jag sperma från Tyskland på en hingst som en annan tar in på i Sverige.

Vad gäller skillnaderna så undrar jag om du hittade dom på samma hingstsida eller på olika? :confused:
Annars skulle jag ju vilja säga att det är samma sak..

Tänk dock på att fråga om du får dela på doserna, vissa får man göra fritt antal föl på medan andra så är det strikt ett föl/dos och då kanske du får pröjsa kostnaden av en dos till utan att ha använt en..

Det rör sig om två olika hingstar men hos samma hingstägare/hållare. Hade det varit hos två olika hingstägare så hade det ju kunnat vara olika sätt att benämna samma sak, men eftersom det var hos samma hingstägare så blev jag lite fundersam....

Angående delning av doserna... det som står på hemsidan är att fryst endast säljs per dos och att man inte får sälja vidare. Ska kolla hur det är med delning, tack för tipset!

Ska man regga i hingstens förbund anser jag det självklart att ta in själv=mycket billigare och det drabbar inte licenshållaren.
Annars är det nog en samvetsfråga :angel:

Och man kan köpa FAI hela året,bara du har en frysplats klar.

Är det en samvetsfråga även när det gäller TAI eller är man bunden att köpa via importören då? *nyfiken*

Vart får man tag i en behållare att förvara fryst i? Kostnad?
En av de hingstar jag funderar på vill att man skickar en behållare...

Gissningsvis får du ej dela på doserna.

Behållare att förvara fryst i kostar runt 80.000kr har jag för mig min semin vette sagt nåt om, det är dock en större variant.
De man skickar i kostar från 1000-20.000kr och man kan inte förvara sperman i den, utan det måste fyllas på kväve väldigt ofta, i de större fyller man på en gång i månaden eller varannan. Kolla bara så den faktiskt är godkänd att skicka i, det är inte alla som är det och är den inte det så tar inte fraktbolagen emot den.

Vad gäller TAI så brukar ofta hingsthållaren hänvisa till importören. På de utländska hingstarna så tycker jag det är ungefär samma pengar det handlar om, ofta bara en bokningsavgift på nån tusen lapp till den svenska importören och det kan det vara värt med tanke på arbetet man får lägga ner på att få skicken skickade i rätt tid och att de kommer med rätt bolag till rätt ställe i rätt tid ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 890
Senast: lilsan
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 410
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 083
Senast: Trissa
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 648
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?