Fryset gräs!

P

PansParis

Hej! Har ett problem :confused: med mitt svenskahalvblod hon har tendens att vara väldigt lättfödd. Hon är ganska rund nu men motioneras ca 1-1,5 timmar om dagen både kondition och markarbete. Men hon är fortfarande rund sedan sommarbete (har dock mer päls). Har en fundering ( :idea: ) att detta beror på det frysna gräset som finns i hagen. Glykos (socker) bildas ju i gräset i slutet eller ensilager?

Hennes foderstat/dag (uppdelat på 3 mål+lunchhö):
Kraft ca 0,5 kg kraft grund
mineraler 1 dl
betfor torr 3 dl
Morröter ca 1 kg
ca 7 kg höensilage (har ej nya värden får det i veckan)
och står på torv och går ute mellan 7,00-18,00.

Har en annan fundering avgående detta om det kan vara att jag hela tiden drar in på saker och ting och detta kan medföra att hennes kropp ställer in sig på att hon får lite mat och alstrar så det lägger sig runt buken för attv ställa in sig på svält?

Skall tillägga att hon är 160 och ganska smäcker i sin typ (därför synd den runda magen mer).

mvh :bow: :bow: :bow: :bow:

Eller skall jag sluta dra ner på fodret eller rida henne ännu tuffare?

Sv: Fryset gräs!

Hej!

Testa att ge henne mer grovfoder. 7 kg ensilage låter lite för henne. Tänk på att ensilaget innehåller mkt vatten. Sandra får just nu 7 kg hö och Renommé får 9 kg hö. Och dom är i fint hull båda två.

Hon kan också ha fått stor mage om hon får för lite protein, för lite näring eller en obalans i näringen. Hur är hon över revbenen?

Har du fått analysen? Isåfall kan du maila eller pm:a den om du vill så kan jag hjälpa dig. Har hunnit lära mig en massa om foder det senaste året bara.

Pussa Asta från mig. Och vovven med.

Kram

Liknande trådar

T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: Tequilasun
·
E
Träning Tjena Hejsan, Något hände när jag var ute och red i förrgår min häst blidde (varmblodssto) skogstokig när vi vände hemmåt, hon blev het...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: sthu
·
N
Foder & Strö Hej på er, Skulle gärna vilja ha tips om VAD och hur mycket ni ger era silandshästar att äta?? Jag har en 9-årig valack, relativt...
2
Svar
27
· Visningar
2 056
Senast: Rolle
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama