Foder - Vad & hur mycket??

Sv: Foder - Vad & hur mycket??

Islandshästar är oftast lättfödda. Det innebär att de behöver i genomsnitt mindre energi per kroppsvikt än en ädlare häst av samma storlek. För att de de ska få i sig tillräckligt med protein utan att bli feta passar ofta en foderstat med hög kvot = mkt smältbart råprotein protein i förhållanden till energi MJ. Ett bra hö/silage räcker ofta. Nyttigt för hela hästen om den kan äta en stor del av dygnet.

Räcker inte näringen i höet hänger det oftast på att det är för litet protein. Tycker att Icelandic power inte låter som ngt lyckat foder för islandshästar i allmänhet eftersom det är rätt proteinsvagt. Så förutsätter företaget i sitt utfodringsförslag att man ger lusern vid sidan om!

Det tycks som (miss)uppfattningen att islandshästar ska ha mat med låg proteinhalt är rätt spridd. I det islänska höet är proteinhalten i genomsnitt mkt mkt högre än i vårt. HH

Jag ringde upp en tjej som både föder upp och har kurser, utbildad instruktör som jag själv ridit för, som har många, pigga, glada hästar med fina pälsar och verkar allmänt välmående och frågade henne i går. Och hennes svar verkar, enligt mig vara ganska sunt och "rätt"..
Hennes svar går också hand i hand med flera av svaren som jag fått här. Hon sa; Hö ofta, speciellt på vinternm då det inte finns lika mycket bete, om det är bra värde på det, rekomenderade hon hellre lite havre istället för kavrekross eftersom krossen är färskvara. Tillsätt alltid lite mineraler av den typ som är ett färdigt "fullmineral", dvs håll inte på och köpa en massa olika enkilda mineraler och blanda själv för då är det lätt att det blir fel mängd eller kanske något viktigt uteblir. Tyckte bara jag skulle tillsätta tokosel, (selentillskott) Därutöver B.vitamin, speciellt vid pälssättning/fällning och det gör jag redan. Hon rekomenderade inte att köpa massa olika "burkar" med vitlök, alger, olika vitaminer, mineraler och blanda till själv eftersom, som jag skrev tidigare, mängden av de olika kan då bli väldigt fel och hästen mår isället dåligt. Tycker jag låter förnuftigt och sunt!
Mycket intressant att diskutera detta med foder, många åsikter och skolor, bra ideér att tänka till på. Tycker jag!

Lusern är ett grovfoder i pellets form. Lusern är en form av blajväxt.
Kan odlas i skåne och danmark, men främst söderut i Europa. Fodras mycket med lusern i hö form i tex. Italien.
Lusern innehåller mycket kalcium.

Lucern är från början inte pellets utan görs egentligen som "hackat hö" köpt i balar, sen finns det även lucern pellets att ge.
Lucern innehåller som sagt mycket Kalcium men varför man oftast fodrar med lucern är att få mer protein.
Korn innehåller också mer protein. Kan vara bra om man behöver komplettera upp sin foderstat med något annat än bara havre då det har lite mer energi än vanliga fodermedel, kort sagt.
Det hela går ju ut på att få en viss balans på foderstaten.

//randie

Hur mycket näring finns i gräset nu beror på vädret, var i landet man bor etc. Jag analyserade några olika beteshagar i september och oktober förra året och det finns gott om näring i gräset fortfarande, till och med i förrvuxna hagar.

Ohja om du försöker läsa mitt inlägg igen så ser du vart ja har försökt komma någonstanns, med andra ord så här års brukar gräset bli ganska fattig, konstigt? tycker inte ja..har man däremot stora hagar med mycket gräs kan d vara bättre med näring, MEN inte tillräckligt mycket som på försommaren så man bara kan ge hästen 4 kg..logiskt tänkande..

Hur kan du påstå sådan sak? Vad en häst behöver kraftfodermässigt beror helt på vad grovfodret innehåller. Att tävla och träna för lätt klass är lätt arbete och för det är ingen standard på att hästen absolut måste ha 1,5 kg kraftfoder.

Till trådskaparen: Om hästen går på ett bra bete på dagarna, dvs. inte totalt nerbetat så är 4 kg hö inte för lite just nu.
Se över din analys sedan och räkna efter det.

Skrev även här Oftast, detta grundar jag på mina 20 års erfarenhet av hästar och utfodring och även vad värderna på höt brukar ligga på så kraftfodret brukar hamna på dom mängderna,jag understyker oftast pga att det inte alltid är så men i många fall..
Har du räknat ut din foderstat själv någon gång?
Hadde vart intressant att höra hur mycket foder du ger..

Har du räknat ut din foderstat själv någon gång?
Hadde vart intressant att höra hur mycket foder du ger..

Det låter som du tror att jag svälter mina hästar, så himla onödigt tänkande.
Ja jag har räknat foderstater och har lång erfarenhet av utfodring av islandshästar. Här var inte frågan om vad jag ger mina hästar. Vad dom får beror helt på analysen av det grovfoder jag använder. Jag har ingen standard som många har oavsett hur grovfodret är.

Du kanske kan berätta vart näringen i gräset tar vägen, nu menar jag gräs i ett tidigt växtstadie. Och när tillväxten minskar.

Kan berätta att jag har använd hösilage som är slagit så sent som mitten på oktober med 80 g smältbart protein per kg FODER och runt 8,5 MJ per kg foder.

Lite nyfiken är jag, har du i din 20 års erfarenhet utfodrat islandshästar alla dessa år?

Jag rider inte lika hårt, varannandagstränar.
Jag ger ca 10 kg hösilage 55%ts /35 smrp/6MJ. Halm ?g, mineraler, 0,5kg Krafft G 125, 0,3 kg betfor.
Han går på lösdrift och håller hullet bra på denna foderstat. Han var lättfödd men har blivit mindre så med åren. Med en högre kvot behåller han muskler bättre, 7-8 verkar funka.

Håller nog med dig där Seifur.SLU har testat att ta vall höst och vår vid samma tillväxtstadie och kommit fram till att det är lika bra värde på hösthöet som det på våren.
Vi har egenproducetat analyserat hösilage och de får fri tillgång.Jag sätter ut första balen innan betet tar slut, vilket det aldrig gör här. Förra året satte jag ut första balen de första dagarna i december, vi hade varmt hela november förra året +5-+12 under dygnet, och de rörde knappt den första balen så jag fick kasta hälften sedan. Jag har även slutat med att slenterianmässigt att ge extra b-vitamin på hösten. Får de bra grovfoder/bete producerar de själva b vitamin. De får iofs ishavsalger som innehåller b-vitamin med det är inte mycket.
Vi har inte märkt att de blivit slöare på något sätt under de två höstar vi provat, vilket gårdagens race visade :eek: och vi töltade runt hela byn igår utan problem. Men det är klart, med begynnande vinterpäls och drygt 22° blir det lite svettigt :crazy:

Som det är just nu här nere har vi +13-14° på natten 0ch +20-25° på dagen så gräset växer fortfarande. Vi ska hugga i nästa vecka och det ska bli intressant vad värdena hamnar på. Gräset är inte lika högt som på våren men väldigt bladrikt. Vi har blandade grässorter och en del baljväxter som vitklöver som lagrar protein väl.
Våra pållar är storleksmässigt som Boetts storlek M5. Värdet på hösilaget är Mj 7,8 och smrp 56 och mineralerna okay och en ts halt på 74%.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Glömde...de äter i snitt 7-10 kg hösilage/dygnet beroende på väder och temperatur och håller bra vinterhull enligt de veterinärer som varit här ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar