Fryser torvmix och olika sorters spån?

Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Du har inte funderat på spån/halmpellets?

Det är ju himla lätt mockat, fryser inte, binder ammoniaken, lätt att förvara och tar lite plats och dessutom är det ju billigt.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Inte jättemycket måste jag erkänna. Kanske ska köpa en säck sådant också och testa :p
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Jag svarar bara utifrån vad jag fått höra från mina bekanta och vänner som har haft permanentbädd i en drös år. Jag själv kan inte ha bädd om jag ska mocka själv - känslig mot ammoniak.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Undrar också. Har börjat med torvmix nu, men kör in rent spån ibland också för annars blir det onödigt tungt att skotta tycker jag. Mixen kändes rätt blöt så jag är också rädd att det ska frysa, skulle kunna förvara en bal i källaren om det nu skulle frysa.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Torvmix-balar fryser om de är blöta från start. Nu brukar jag dock släpa upp några till pannrummet att ta till när det är dags att fylla på. Har ibland några spånbalar som reserv att ta till.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Torvmix-balar fryser om de är blöta från start. Nu brukar jag dock släpa upp några till pannrummet att ta till när det är dags att fylla på. Har ibland några spånbalar som reserv att ta till.

Får nog prova något sånt jag också. Tycker det blev väldigt trevligt i boxarna med lite torvmix och sen rent spån blandat :) Har ju källaringången knappt 50m från stalldörren så skulle balarna frysa har jag ju möjlighet att ha inne på tining.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Lägg in torv medan det är plusgrader o lägg sedan bara in spån o blanda upp under den ev. kalla perioden.
Jag vill bara ha en del torv 20/ 80
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Ja för mig passar det bäst.

Jag la in torv i släpet en vinter. O boy vilket misstag:banghead:
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Conny, kika på halmpellets!:)
Jag har använt det länge och tycker det fungerar super! Blir en stadig och bra bädd, även till min stora tunga häst. Enkelt att sköta så länge man inte har en elvisp till häst iaf;) Då är det lite svårare att få bädden att fästa.
Jag har även haft det med halm över för att pålle ska ha lite att pilla med.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Alla pellets ni pratar om, måste inte de till viss del vattnas för att falla sönder och/eller inte damma?
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Alla pellets ni pratar om, måste inte de till viss del vattnas för att falla sönder och/eller inte damma?

Jag har både vattnat och inte vattnat.
Jag tycker det funkar bra utan att vattna också, men det tar ju lite längre tid innan det faller sönder då men det är inget som varit ett problem för mig.
Har testat både spån och halmpellets.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Nja, det står så, men jag har aldrig vattnat...:o
De trampas sönder ganska fort, samt att när hästen kissat lite så smulas det också sönder.
Jag upplever att spånpelletsen smular sönder fortare än halmpelletsen, men det kanske beror på vilket fabrikat det är med.
Damma har jag inte varit med om, kanske något på sommaren, men det är nog också lite olika mellan olika fabrikat kan jag tänka mig.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

KL
Ni som har pellets- vad består bränslepellets av?

Vet några som använder det för den lägre kostnaden.

Om spånpriserna fortsätter gå upp ( tack vare bränslekonkurrensen) så blir det nog ngn form av pellets om några år.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

KL
Ni som har pellets- vad består bränslepellets av?

Vet några som använder det för den lägre kostnaden.

Om spånpriserna fortsätter gå upp ( tack vare bränslekonkurrensen) så blir det nog ngn form av pellets om några år.

Alla sorters bränslepellets jag har tittat på innehåller enbart trä/spån helt utan tillsatser.
Jag har bara använt bränslepellets när jag använt spånpellets eftersom de innehåller samma sak.
Bränslepellets fungerar fin fint i mitt tycke och det är väldigt trevligt när jag fått ned strö kostnaden från 99kr/vecka till 29kr/vecka :D
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Så som vanligt blir en vara dubblerad- tripplad i pris bara för att det är till häst.:(
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Ja visst är det tråkigt? :( Vet ju även att många bönder tänker "Åh nu kommer det hästmänniskor då kan vi öka priset på hö/halm osv."
Undrar varför det blir så när jag har en bild av att många som håller på med hästar kämpar och sliter för att få ner priser, hitta billiga lösningar?


Men det är ju en helt annan disskusion :angel:
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Ja visst är det tråkigt? :( Vet ju även att många bönder tänker "Åh nu kommer det hästmänniskor då kan vi öka priset på hö/halm osv."
Undrar varför det blir så när jag har en bild av att många som håller på med hästar kämpar och sliter för att få ner priser, hitta billiga lösningar?


Men det är ju en helt annan disskusion :angel:

Alla hästmänniskor är ju jätterika vet du väl ;)
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Köper du sågspån på ett sågverk är den ju färsk, och därmed mycket blötare. Säckarna på ex granngården är ju kutterspån, mycket tunnare flisor och binder mindre fukt. Går ju i regel få tag på kutterspån även på sågverken om man inte vill köpa färdiga säckar....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp