Fryser torvmix och olika sorters spån?

the_connemara

Trådstartare
blÄr inte (åtm inte i nuläget) intresserad av div pellets, har torv och är supernöjd förutom just att balarna och till viss del det i boxen fryser.

Fryser torvmix?
Fryser alla sorters spån eller vilka fryser/fryser inte generellt?

Självklart beror det ju på hur fuktigt materialet är men rent allmänt
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Torvmix har jag haft en vinter och det frös inte. Spån brukar väl ändå inte frysa alls?
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Jag tror att det i grunden beror på hur torr torven i mixen är. Förra årets torvmix var vidrig och frös rejält eftersom den ingående torven var så fuktig efter den blöta sommaren. I år valde jag ren torv och den verkar snustorr efter den fina sommaren och jag tror inte det blir något större bekymmer med frysning i vinter. Jag har aldrig upplevt att riktigt torr torv fryser och är den dessutom blandad med spån lär du inte få några problem.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Hade torv förra vintern och den frös. Därav tanken på torvmix.

Sågspån fryser om man hämtar på sågeriet hemma hos päronen i alla fall. Men jag vet inte vad för spån man brukar köpa på typ Granngården/Svenska Foder osv därav frågan.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Jag brukar blanda min egen torvmix med torv, spån/spånpellets och då har det iaf inte frusit för mig.

Köper spån från YesBox och tycker det är mkt bättre än tex Vida stallströ.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Men då kan du förvara torven frostfritt eller? Det är det som är det största problemet här.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Njae, jag köper in strö för ett helt år så då får det ligga uppe på logen men jag släpar ned en bal åt gången till sadelkammaren som är varm för att det ska tina och gå att strö ut balen.
Annars blir det ju en gigantisk torvklump i boxen, å det går ju inte :D

Men när den är utströdd så fryser det inte när jag blandat det med spån.
Med bara torv kan det frysa för mig.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Sadelkammaren här är typ en gånger två meter så förra vintern var inte kul, tänkte undvika den trängseln denna vintern :-P

Det låter ju iaf lovande!
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Sadelkammaren här är typ en gånger två meter så förra vintern var inte kul, tänkte undvika den trängseln denna vintern :-P

Det låter ju iaf lovande!
Om du är noga med att täcka över pallen med Tät presenning så att inte vattnet kommer åt så bör det inte bli några problem med spån i alla fall. De gånger spånet har frusit för mig är när balarna blivit blöta (plasten är ju inte alltid helt tät) Torvmix kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Jag tror att det i grunden beror på hur torr torven i mixen är. Förra årets torvmix var vidrig och frös rejält eftersom den ingående torven var så fuktig efter den blöta sommaren. I år valde jag ren torv och den verkar snustorr efter den fina sommaren och jag tror inte det blir något större bekymmer med frysning i vinter. Jag har aldrig upplevt att riktigt torr torv fryser och är den dessutom blandad med spån lär du inte få några problem.

Jag håller med, det är olika ts-halt i olika torv helt enkelt.
När det gäller spån så är min erfarenhet att råspån fryser så det visslar om det, men inte kutter.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

*kl*

Spån fryser bara om det blir blött.. Torv fryser lättare.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

När vi hade spån så frös det inte, kallstall men 2 ponnyer i boxen och mockade ut allt varje dag. Eller åtminstone då mockade vi varannan dag ^_^, de hade en prydlig hög längst ena kortsidan och bara kiss på ena halvan. Så det var tort och fint i boxen :D
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Jag har inte använt torvmix, men däremot ungefär 50/50 torv och spån (RS) och det frös inte. Spån har jag aldrig varit med om att det fryser. I det stallet vi hade torv som (del i) stallströ förvarades torven ute = frös, jag brukade lösa det genom att hiva in balen dagen innan under krubban i boxen så att den fick ligga inne i stallet i något dygn.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Har bädd och det fryser bara lite hörn o kanter här. Och så oströdda balar.

Liten, har lika kallt i stallet så det hjälper tyvärr inte :-P
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Jag har haft torvmix ett tag och det är vått! Skulle inte chansa på att ha det på vintern. Jag har spån till mina hästar och tycker att det fungerar utmärkt.
 
Sv: Fryser torvmix och olika sorters spån?

Hm. Jag inbillade mig att det inte skulle frysa, att det är så pass varmt längre ner i bädden att översta torven håller sig .. ofrusen (i brist på bättre ord).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp