Fryser och svettas

T

Tosa

Hur ser man att en häst fryser?
Hur ser man att en häst är för varm (annat än att den svettas)?
Kanske en dum fråga, men jag började bara fundera lite.:smirk:

Om hästen är insjunken vid flankerna (mer än vanligt) och spänd (när det är kallt ute), så tolkar jag det som att hästen fryser.
Kan en häst vara för varm (ej svettig) utan att den känns varm när man lägger handen på den? En varm häst borde väl kännas varm?

Orsaken till att jag frågar är för att min häst börjar bli lite till åren och även om hon äter mycket foder (har aldrig fått så här mkt) och inte är klippt (ganska mkt päls), så verkar hon frysa.
Hon har haft ett ofodrat regntäcke på sig, men var då jätteinsjunken, spänd och darrade när hon kom in från hagen. Hon har nu termotäcke på sig och är inte alls lika insjunken. Hon är inte heller det minsta varm när jag känner med handen innanför täcket. Äldre hästar har ju svårare för att hålla värmen och hennes päls är inte särskillt tät, men jag kanske är för hönsig?! :crazy:

Sv: Fryser och svettas

Hon är en kallblodstravare på 20 år. Inte så gammalt, men sedan hon pensionerades för 1 år sedan pga senskada, så har hon blivit "gammal". Hon har t.ex alltid varit väldigt lättfödd. Har jag lagt till 2 höstrån, så har hon blivit tjock. Nu är hon istället svårfödd och lite tunn. (Jag har börjat få upp henne i vikt, börjar se fin ut nu). Hon går ute i hagen ca 7 tim/dag på vintern. Hon får 2 kg i lunchhö i hagen. Kan inte ge mer, då kompisen inte ska ha mer och annars äter upp hennes extrahö. (Hon får 12 kg hö om dagen).

det går inte att dela på hagen eller nått då? om hon får fri tillgång till hö så kan hon ju tugga sig varm,plus att hon kanske inte faller ur vikt,eftersom nu går all energi till att hon ska värmas..

får hon något annat extra? halm i boxen som hon kan tugga på? krafftfoder? vitaminer/mineraler? är tänderna kollade?

Hon kan inte gå själv även om det går någon i hagen bredvid. Då "spränger" hon staketet. Jag ska prata med kompisens ägare och fråga om vi kan öka på lunchhöt något.

Jag har försökt få tag på halm, men det är omöjligt. Höt har "normalvärden" (har inte siffrorna i huvudet). Hon har hittills fått Fibergi Låg och Hippo Alfa, men ska nu byta till Krafft Grov 125 (råd från foderexpert). Hon får också Hippo Plus mineraler, Tokosel och extra B-vitaminer.
Tänderna är nyss kollade. Hon fick beröm av veterinären för att de var så jämna och fina för åldern. Hon är regelbundet avmaskad och dricker mycket.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 695
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka