Fryser i regnet?

Sv: Fryser i regnet?

Mina har dessutom tillgång till stor halmad lösdrift,,men där står de bara inne när det är för varmt :rofl:

Jo men jag vet inte var på en föreläsning och de sa att hästen måste inte frysa för att den skakar . men om mina skakar tar jag in och låter de torka och mit hbl får sitt täcke. jag bara skrev lite fakta.

Har också en riktig fryslort (sådan matte sådan häst) Har hänt många gånger att jag vaknat på natten av att det ösregnat och vetat att nu står min häst i hagen o fryser (på sommarbetet), så vad göra? Matte kravlar sig ur sängen, ut i det blöta mörkret o puttrar i väg i bilen, tar in hästen o torkar den o på med ett täcke, sen ut till polarna igen. Har även stått ute i ösregnet o försökt torka hästen under täcket med handdukar med billjuset tänt då inget stall fanns att tillgå :p funkade det också. Vad gör man inte för sin älskling?
Frågan är bara om man skulle göra något liknande för sin kära sambo :D ? Troligtvis inte!

fett i pälsen

Okej har inte läst alla inlägg.

Mina hästar klarar regnet utan problem, om de har tillräckligt med skit & fett i pälsen. Sålde en häst i sep förra året, han hade gått på bete hela sommaren & hade inte frysit en enda gång. Jag var nere & hälsade på honom & det började regna lite. Hela familjen börja ropa att han måste ha täcke & jag stod så här typ :eek:. Varför då? Gick ut & hittade hästen skakande. Juste! Jag skickade ju ner en nybadad häst!

Mina grabbar har gått utan täcke sen i maj nån gång, dags för bete & jag gav dem ett bad för att det brukar vara skönt att komma ut med rena hästar & förr gjorde jag det för att minska spridningen av svamp & sånt. Två dar senare regnade det & jag skickade ut syrran för att lägga på täcke, mycket riktigt hästarna stod & skakade.

De fixar INTE regnet om de inte har fettet i pälsen! Ni vet när man varit ute & klappat lite på dem & man är alldeles svart om händerna. Har man hästen ute utan täcke när det regnar så ska den inte ryktas eller borstas för noggrant & den ska absolut inte badas! Måste man bada eller rykta så är det bara att täcka! Vid längre regnoväder så täckar jag ändå så att det inte läcker igenom deras fett.

Hästen måste inte frysa för att den skakar.

Förstårvad du menar :idea: tror jag... :angel:

En häst som går ut när det regnar och skakar fryser (tycker jag) men en häst som laddar, är spänd innan en tävling kan också skaka, mer "vibbrera" men den fryser ju inte.:bump: vet ibland innan galopptävlingar och när pållarna förstår att det är tävling på G, ojojoj :crazy:

Men tråden handlade ju om hästar som fryser när det regnar och inte om de skakar innan tävling ;)

Hoppas ni förstår vad jag menar :smirk:

Ps. mina går med skal i skrivande stund :banana:

Det du säger låter vettigt, men om man rider ordentligt även på sommaren så måste man ju rykta. Badar dock inte min häst på sommaren.

Har precis varit ute i regnet och ... tror jag ... för första gången någonsin lagt täcke på hästar på bete .... Alla fem - tre halvblod, en quater och en PRE - tre valacker och två ston - den yngsta 4 och den äldsta 24 ... som rids men bara borstas av helt lätt - stod helt stilla med huvudena ner vid marken mitt i hagen. När jag kom fram blev de oroliga och var ganska ovillga att gå med in. Väl i stallet var de fortsatt oroliga, "fnysiga", musklerna hoppade och de var uppenbarligen ömma över rygg och kors .... Jag torkade av det värsta vattnet, på med fleece och regntäcke och ut igen ..... Nu går de mer förnöjt och betar och jag sitter inne i värmen och behöver inte fundera över om de fryser ... Jättesvårt att veta när/om man för över mänskliga behov på hästar ... men de tar ju knappast skada av ha täcke på sig ngt dygn och som sagt ... mitt behov av att känna att jag tar väl om hand mina hästar är tillfredsställt i alla fall:D

Idag fick jag t.o.m. stalla in mina shettisar, ihållande regn samtidigt med stark blåst blev för mycket för dom. har typ aldrig hänt att dom frusit men frös dom så dom skakade. Det är ju (iaf här) inte ett sommarregn utan regn och blåst med låga temperaturer.

Min herre, en arab, är inte direkt känslig mot kyla, men just mot regnet och allt det blöta är han mycket känslig för.
Har aldrig mer än ett tuuunt regntäcke som jag vet håller tätt (sommar som vinter) och det klarar han sig på, men om han skulle gå ute en hel dag i ösregn utan täcke blir han mycket nedkyld.

Har alltid täcke på honom vid ihållande regn, och det klarar han sig bra på. Just vid ihållande längre tids regn tror jag att månag hästar har svårt att hålla igång värmen.

Angående skakar...

Har märkt det sista att båda mina hästar skakar när de stått i regnet ett tag. Har försökt att ta in dom ofta för att de skall få torka och värma sig. Den ena är dock mycket känsligare. Har även märkt att de tappat en del i hull under denna (regnperiod)
Undrar nu om andra sett det samma på sina hästar????

Man kan rykta måttligt- så länge det inte finns lera under sadeln/tränset och skaver så behöver man inte överdriva rykt utan ta bort det värsta så att man inte borstar bort alldeles för mycket fett.

Nej, det är klart. Så mycket gnuggar inte jag när jag ryktar, går över hästen med en rotviska bara. Men han fryser ju uppenbarligen ändå. Igårkväll hade hästarna stått ett helt dygt i ösregn, men Lidos hade sitt 100g regntäcke på och frös inte alls. :D Däremot räcker inte bara ett tunt regntäcke, för när det regnar och är +12 grader så blir han kall även om han är torr. Som IngridI sa, mitt behov av att känna att jag tar väl hand om min häst är i alla fall tillfredsställt. :D

*KL*
Om den står o spänner sig många timmar kan det bildas mjölksyra i musklerna, som kan leda till korsförlamningssymtom.

min erfarenhet är att ston som regel fryser mindre- kan det bero på mer underhudsfett fast den är i samma hull som en val?
Mina fick vara utan täcke, men de stog inne i sommarstugan.
annars har jag ofodrade regntäcken som åker på vid långvarigt regn.

Det här med underhudsfett är intressant!!

Mina hästar var ju med i en studie där de vill undersöka det ev sambandet mellan övervikt och skador. De vägde och mätte, tog blodprov för att kolla på något 'hungerhormon', och så ultraljudade de en liten 'fläck' på bakdelen för att mäta underhudsfettet.

Valacken, som är i gott hull, med lite på plussidan men ändå i normalhull, han hade MINDRE underhudsfett än slimmade fullblodsstoet, som låg på absoluta nederkant av normalhulsskalan (dvs hon ska INTE gå ner ett gram, valacken kan tappa lite utan att det gör något, men han behöver inte heller).

Gissa vem av dem som fryser? Japps, valacken. Trots mer päls, skitigare päls etc etc.

Sen, någon annan skrev att de ska vara skitiga och ha fettet kvar i hårremmen. Tänk på att där spelar hårremmen stor roll, t ex ett fbl med hyperkort sommarpäls, de är nästan omöjliga att få sådär 'skitiga' så man blir svart när man klappar, medan en häst med inte riktigt lika hyperkort päls har lätatre. (märks när de blir blöta med, eller om man badar dem, fbldonnan torkar såfort man vänder ryggen till, är torr på tio minuter tack vare superkorta pälsen. Valacken har ju också kort sommarpäls, men normalkort och inte hyperkort, han tar längre tid på sig att torka.)

Men som sagt, jag tror benhårt att underhudsfettet spelar en ganska stor roll! Sen tycker jag också ston verkar frysa 'senare' än valacker, och jag har klurat på om de kan ha med hormonerna att göra eller med kroppstemperaturen. Generellt så iaf bland mina hästar så stona har haft en högre normaltemp, kring 38 eller strax under. Valacken har 37.2 i morgontemp och 37.4 på kvällen. Han är heller ALDRIG besvärad av värme, medan stona (ffa de mörka men även ljusa) kan blis vettiga bara av att stå i hagen i hetta och solgass. Det är anledningen varför jag tror de är mycket godare för insekterna med, de avsöndar mer koldioxid och har en högre temperatur, dvs är mer 'dukat bord'.

Andra valacken här just nu ska ju bli skimmel men är i princip svart. Vet inte hans normaltemp faktiskt *skäms*, men trots färgen så han har aldrig svettats i solgasset, medan mörkbruna stoet kan vara klart svettig bara av att stå i det.

skickar en tacksam tanke till alla som skrivit att de tagit på hästarna täcke nu när det regnat som värst, för jag har aldrig varit med om maken till ösregn och snålblåst. jag är eg. "täckeshatare" men går hellre emot mina principer än låter hästarna få problem med att hålla värmen när det gått så här långt. Så för första gången på sommaren åkte täckena på, men jag fick mothugg från vissa tvåbeningar. Men det struntar jag faktiskt i. Jag har så lite täcke som möjligt. En häst får gärna vara häst för mig, men det finns gränser. När de inte längre kan hålla värmen, och täcken finns, varför inte?
Det finns både ex. på korsförlamningar och kolik nämnda i samband med nedkylning, och om de har minsta infektion i kroppen och ALL energi går åt till att värma hästen.

LÄste om en undersökning med islandshästar på lösdrift här i norden någonstans. ENDA gången de frös var just långvarigt ihållande regn med snålblåst. Inte kylan, utan väta och regn, tar på krafterna.

Till och med jag har tagit fram täckena nu.

Det är ju inget mindre än en naturkatastrof här hos oss nu. Då får man göra avsteg från sina principer om att hästarna inte ska ha täcken, tycker jag.

Hej!
Vilken intressant tråd!
Mitt fblsto stod och skakade i fredags, och var även svullen i benen, så hon åkte in bums! Hon var även mkt öm i ryggen.
Nu är benen inte svullna längre, och ryggen ömmar knappt.
Är det normalt att visssa hästar reagerar så, med ryggont och tjocka ben pga överansträngning vid för mkt regn?

Min häst är ingen korsförlamingshjäst, men hon är väldigt känslig i ryggen, så hon får täcke "så fort" det regnar.
I veckan som var så var det jättefint väder på fm, men sen regnade det på em då jag int hade möjlighet att ta in henne, och efter det fick jag inte röra ryggen.
Skulle nog ta på henne täcket ändå just nu iom att hon går i en liten hage med noll mat i princip (fång).

Jag ska tillomed ta på åringen täcke inatt tänkte jag. Trots att hon är fjording med tät päls.
Det slutar ju inte regna :eek:

Usch vilket väder...:(
Även mina hästar frös så de skakade förra veckan. Den dagen öste det ner. När jag kollade till dem sista gången vid 22-tiden, stod alla 3 och skakade. Grusvägen som går genom hagen var liksom borta:confused:, men jag och hästarna tog oss igenom den tillfälliga forsen och kom tillslut in i stallet! De var hungriga som vargar, trots massor av gräs i hagen. De riktigt njöt att stå inne och mumsa på en massa hö och lite betfor över natten!

De står föresten inne nu och torkar, har regnat hela dagen. När de torkat blir det täcke på och ut till gräset igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025
Tillbaka