Sv: Fryser i regnet?
*KL*
Om den står o spänner sig många timmar kan det bildas mjölksyra i musklerna, som kan leda till korsförlamningssymtom.
min erfarenhet är att ston som regel fryser mindre- kan det bero på mer underhudsfett fast den är i samma hull som en val?
Mina fick vara utan täcke, men de stog inne i sommarstugan.
annars har jag ofodrade regntäcken som åker på vid långvarigt regn.
Det här med underhudsfett är intressant!!
Mina hästar var ju med i en studie där de vill undersöka det ev sambandet mellan övervikt och skador. De vägde och mätte, tog blodprov för att kolla på något 'hungerhormon', och så ultraljudade de en liten 'fläck' på bakdelen för att mäta underhudsfettet.
Valacken, som är i gott hull, med lite på plussidan men ändå i normalhull, han hade MINDRE underhudsfett än slimmade fullblodsstoet, som låg på absoluta nederkant av normalhulsskalan (dvs hon ska INTE gå ner ett gram, valacken kan tappa lite utan att det gör något, men han behöver inte heller).
Gissa vem av dem som fryser? Japps, valacken. Trots mer päls, skitigare päls etc etc.
Sen, någon annan skrev att de ska vara skitiga och ha fettet kvar i hårremmen. Tänk på att där spelar hårremmen stor roll, t ex ett fbl med hyperkort sommarpäls, de är nästan omöjliga att få sådär 'skitiga' så man blir svart när man klappar, medan en häst med inte riktigt lika hyperkort päls har lätatre. (märks när de blir blöta med, eller om man badar dem, fbldonnan torkar såfort man vänder ryggen till, är torr på tio minuter tack vare superkorta pälsen. Valacken har ju också kort sommarpäls, men normalkort och inte hyperkort, han tar längre tid på sig att torka.)
Men som sagt, jag tror benhårt att underhudsfettet spelar en ganska stor roll! Sen tycker jag också ston verkar frysa 'senare' än valacker, och jag har klurat på om de kan ha med hormonerna att göra eller med kroppstemperaturen. Generellt så iaf bland mina hästar så stona har haft en högre normaltemp, kring 38 eller strax under. Valacken har 37.2 i morgontemp och 37.4 på kvällen. Han är heller ALDRIG besvärad av värme, medan stona (ffa de mörka men även ljusa) kan blis vettiga bara av att stå i hagen i hetta och solgass. Det är anledningen varför jag tror de är mycket godare för insekterna med, de avsöndar mer koldioxid och har en högre temperatur, dvs är mer 'dukat bord'.
Andra valacken här just nu ska ju bli skimmel men är i princip svart. Vet inte hans normaltemp faktiskt *skäms*, men trots färgen så han har aldrig svettats i solgasset, medan mörkbruna stoet kan vara klart svettig bara av att stå i det.