fryser hö?

maiagull

Trådstartare
Jag har en liten fundering angående att lägga ut hö i hagen på kvällen. Ni som vet, innehåller hö så mycket vatten att det verkligen fryser när man lägger ut det?

Och förresten, hur många förvarar sitt hö varmt? Det är ju fruset där det ligger i höliret.

Jag bara undrar... :confused:
 
Problemet är kanske inte att de fryser eller ej. Men det blåser ju och regnar ibland. Och en stor risk är ju att höet äts under natten av andra djur. Jag skulle aldrig göra det.
 
När jag ser överblivet hö, från dagen innan, på morgonen när jag lägger ut nytt så ser man att det är ordentligt "frostat", och jag tror inte det är så nyttigt för hästarna. Man brukar ju säga det om det är frost på betet i alla fall... Fast jag kommer inte riktigt ihåg varför? Att det inte frostas på skullen är nog som sagt inte fråga om höt fryser eller inte utan mer om det ligger ute. Det är ju som om man ställer en bil i en carport(inte garage) så får man ju inte is på rutorna även om det är lika kallt...
 
Jag tycker inte att man ska ha hö ute till hästarna om man inte har ett ordentligt tak över höhäcken. (Som ju du har :))
Kommer det regn eller snö på höet så blir det fuktigt och fryser, vilket inte är nyttigt för hästmagar.
 
Men rundbalar då? Dom står ju ute och är frysta.
Och det är massor folk som ger sånt. :confused:
 
Har du tak är det ju inga somhelst problem, jag kan göra så ibland om jag vet att det är uppehållsväder och jag har brådis på morgonen.....inte har nån dött här iallafall :D
 
Jag har hö häck utan tak och lägger i en bal/gång (ca 17kg) det räcker i ca 3 dagar och jag tar inte in det under natten. Det fungerar bara bra.
Men om jag fodrade på marken varje dag så skulle jag lagt ut det på mo när hästrna äter krafftfoder för då har man ändå inget att göra,
 
Japp, det är många som gör så. Men jag skulle då inte göra det. :smirk:
 
Hästarna här inga problem med att de får rimfrost i sitt hö. Det är ju bara på ytan det kan rimma lite, vänder man på högen är det torrt fint.
Vi har balat i små rundbalar (15-20 kg) och jag ställer ut varsin till hästarna varannan eller var tredje dag beroende på åtgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 755
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp