Fryser hästen i utebox???

corre77

Trådstartare
Hej på er alla kloka!!

jag har en häst som har RAO (dammallergi) jag har fått en plats i en utebox som säkert är jättebra för henne. Men jag är lite fundersam...
Hur mycket kyla tål hästar egentligen? Hur blir det då det blir nedåt
-20 grader? fryser hästarna då? Ska man sätta för någonform av filt så det inte blåser in i boxen?? Och vatten? tennisbollar? doppvärmare? Hur gör ni???

Sv: Fryser hästen i utebox???

Skulle tro att det bästa är, att se så det inte är något korsdrag i boxen, samt att ge ordentligt med grovfoder. Gärna fri tillgång när det är svinkallt. Bra bädd att ligga på, men det ska de ju alltid ha.

Samt täcke då förståss om hästen är klippt eller frusen.

Tror ändå inte du behöver oroa dig jättemkt för kylan i sig. Det är nog värre med ständigt vinddrag.

I "vårt" stall som är kallstall, kallt som ute fast med väggar och tak runtom, är det ljummet vatten som cirkulerar i kopparna. Så fryser det inte.

Senast ändrad av en moderator:

Vindnät framför öppningen, en varm och skön bädd, massor med grovfoder och ett rejält täcke så skall du se att hästen mår bara finfint :)

Oftast är det blåst och nederbörd en häst fryser av, inte av ren kyla. Se till att det inte drar och regnar in, ge rejält med grovfoder så borde det inte vara några problem.

som flera redan sagt beror det på hur uteboxen är konstruerad.
Kylan i sig är sällan ett problem.

Det bästa utöver det är om hästen kan stå på halm, gärna bädd, den kalla tiden på året.

skulle gärna ha min häst i utebox, har ett fullblod : )
På Mantorp har de underbara uteboxar, med halvdörrar och en thermoglas överdörr, så att man kan stänga om det är riktigt överjävligt. Underbara boxar, som ligger vindskyddat.

Jag hade mitt fullblod på lösdrift med ligghall för första gången förra året.
Med fri tillgång på mat, en bra halmbädd och ett täcke så klarade han sig ypperligt.

Tror han stod inne 4-5 nätter och det berodde nog mest på att jag ridit sent och tyckte det var svårt att släppa ut i kylan igen.

Vi hade thermobar till vattnet, det kanske går att ordna i någon form i en box också..

Mvh Lena

Jag har kallstall. Skulle gärna ha uteboxar dock. Har självventilation i stallet, i översättning innebär det att det är springor mellan bräderna i väggarna. Om det blåser hårt blier det visst drag dessvärre, men hitills inte varit problem. Det KAN snöa in om vinden ligger från 'fel håll' och det snöar fin pudersnö.

Kallt blir det, lika kallt som ute. Hästarna STORMTRIVS. Matte fryser häcken av sig, men hästarna stormtrivs. Vad gäller täckning är det ju inte värre än att täcka utefter temperaturen. Min åsikt är att hästarna har lättare att 'ta' det naturliga temp som blir, jmf med skillnaden mellan +5 grader inne och -25 grader ute.

Det som kan kännas elakt är att slita av täcket på dem i minus 25, men det har jag löst med infravärmare över stallgången, men antar du har uppvärmt skötselrum.

Vattnet fryser ja. jag drömmer om thermobar som ju finns i boxvariant nu med, men tills jag har råd med det så gör jag som följer:

Morgon - ut i hagen, där det serveras ljummet vatten (det fryser ofta under natten i boxarna). Vid lunch slås hetvatten i karet ute så det blir ljummet igen. På morgonen tas hinkarna från boxarna in.

Vid intag får de hinkarna med ljummet vatten, och om intaget är 'tidigt' tippar jag i hetvatten inför natten. Viktigt att slå och plocka bort så mkt is som möjligt, och att 'totaltemperaturen' på vattnet i hink inte blir mer än ljummet (ljummet vatten fryser långsammast).

Sådana här mesvintrar som vi haft nu så håller sig vattnet frostfritt dygnet om om man morgon och kväll slår i hetvatten och plockar bort ev ytis.

Bollar etc (INTE Tennis, en med glatt yta som inte suger åt sig vatten ska det vara) fungerar bara ner till en viss temperatur, men hästarna håller själv vattnet öppet till samma temp så de finner jag meningslösa.

Min häst står i kallstall, samma temperatur inne som ute. Varje box har ett stort fönster som är öppet nästan året om, stängs vid storm. Hästar klarar kyla utmärkt, blåst och regn är värre. Min häst har täcke, men 300g räckte utan problem förra vintern.

Man får ha en tjock bädd som isolerar mot marken, min häst står på torv. Vattnet kan vara ett problem i kallstall/uteboxar, vi har eluppvärmda vattenkoppar, men du har fått tips av andra i tråden hur man kan fixa vattnet.

Min häst verkar trivas alldeles utmärkt, han har inte fått speciellt tjock vinterpäls, om någon fryser så är det jag :-)

Min står i uteboxar. Går ute varje natt året runt. Men om det är förjävligt väder så får de stå inne under natten. De stormtrivs och de kan gå in om det regnar eller blåser ordentligt och de väljer själva om de vill vara ute eller inne.

Permanentbädd som avger värme är skönt att ligga på. Ordentligt med grovfoder. Sätter hästen en normal vinterpäls behöver hon inget täcke. I boxen ska det inte vara drag heller, men ventilerat.
Det kommer säkert passa hästen bra att stå i utebox.

Vi har uteboxar, och det funkar prima. Min häst får iprincip fri tillgång på hö under natten och har täcke på sig då det börjar bli kallare under nätterna.
Hästarna trivs jätte bra med det också kan ju kanske tillägas :P

bild:

Jag tror inte att de gör det men om det är väldigt kallt kan det ju kännas trevligt med ett täcke.

Jag hade tidigare en COPD-häst som stod i utebox. I den boxen frös vattnet i hinken när utomhustemperaturen var ungefär minus femton grader så en häst har uppenbarligen ganska stor uppvärmningsförmåga av begränsade utrymmen. Den uteboxen var inte på något sätt isolerad.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 759
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Har en häst som nyligen fått strålröta på höger back men också lite på höger fram. Jag har nyligen börjat behandla det med...
Svar
2
· Visningar
1 042
Senast: Tretjak
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 273
Senast: Lavinia
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en... 2
Svar
29
· Visningar
4 430
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka