Fryser fast

C

Celise

Min häst har dragit på sig en väldigt ful ovana, han fryser fast i marken!
Det kan hända när som helst; när man ska ta in honom från hagen (alltid!), när man är ute och går eller inna i boxen. Han ställer sig på alla fyra och vägrar att gå! :crazy:
Känns som jag försökt med allt; haft tryck i grimskaftet och lättat när han kommit, tagit pinnar eller grimskaftet som spö, lockat med godis och t.om ett par gånger hoppat upp på honom för att få honom att gå.
Blir så trött :mad: vill ju ha en väl uppfostrad häst där man inte måste åka till stallet en halvtimme innan hovslagaren eller veterinär kommer bara för att få in hästen! :(
hjälp tack! :o

Sv: Fryser fast

Min ena gjorde så när han var liten och det gjorde han av ren dumhet - han var istadig.
Det man fick göra var att verkligen få honom att gå framåt! En gång krävdes det typ fyra pers för att få in honom i hagen :angel:
Använd ett spö när du hämtar honom i hagen och se till att han hela tiden bjuder framåt.

Lycka till!

Min ena gjorde så när han var liten och det gjorde han av ren dumhet - han var istadig.
Det man fick göra var att verkligen få honom att gå framåt! En gång krävdes det typ fyra pers för att få in honom i hagen :angel:
Använd ett spö när du hämtar honom i hagen och se till att han hela tiden bjuder framåt.

Lycka till!

Min häst kunde också frysa fast när hon var liten och jag precis hade köpt henne. Det gjorde hon om hon hamnade i en situation där hon blev stressad och osäker. Jag antar att det är det som menas med istadighet ett ord som jag har hört ända sedan jag var ung och höll på med hästar men egentligen aldrig riktigt begripit. Men hon frös verkligen till is och gick inte riktigt att kommunicera med.
Att en unghäst reagerar så behöver inte betyda att den på något sätt gör det av ren dumhet. Jag tror egentligen inte att hästar gör det överhuvudtaget. Jag anser att de är inte dummare än vad de har fått lära sig att vara. Detta är min åsikt grundad på alla de hästar som jag har träffat på under de tjugofem år som jag har hållt på med hästar. Jag är väl medveten om att den inte delas av alla. Om någon, efter att ha läst detta utan att explodera av ilska, undrar hur det blev med min häst så har hon slutat med detta beteende för länge sedan utan att jag behövde slå henne eller på annat sätt bruka våld mot henne.

Min häst kunde också frysa fast när hon var liten och jag precis hade köpt henne. Det gjorde hon om hon hamnade i en situation där hon blev stressad och osäker. Jag antar att det är det som menas med istadighet ett ord som jag har hört ända sedan jag var ung och höll på med hästar men egentligen aldrig riktigt begripit. Men hon frös verkligen till is och gick inte riktigt att kommunicera med.
Att en unghäst reagerar så behöver inte betyda att den på något sätt gör det av ren dumhet. Jag tror egentligen inte att hästar gör det överhuvudtaget. Jag anser att de är inte dummare än vad de har fått lära sig att vara. Detta är min åsikt grundad på alla de hästar som jag har träffat på under de tjugofem år som jag har hållt på med hästar. Jag är väl medveten om att den inte delas av alla. Om någon, efter att ha läst detta utan att explodera av ilska, undrar hur det blev med min häst så har hon slutat med detta beteende för länge sedan utan att jag behövde slå henne eller på annat sätt bruka våld mot henne.

:bow: Bra skrivet! :bow:

Min häst har dragit på sig en väldigt ful ovana, han fryser fast i marken!
Det kan hända när som helst; när man ska ta in honom från hagen (alltid!), när man är ute och går eller inna i boxen. Han ställer sig på alla fyra och vägrar att gå! :crazy:
Känns som jag försökt med allt; haft tryck i grimskaftet och lättat när han kommit, tagit pinnar eller grimskaftet som spö, lockat med godis och t.om ett par gånger hoppat upp på honom för att få honom att gå.
Blir så trött :mad: vill ju ha en väl uppfostrad häst där man inte måste åka till stallet en halvtimme innan hovslagaren eller veterinär kommer bara för att få in hästen! :(
hjälp tack! :o

Jag har varit med om en del hastar som gjort lite grann som din, mer eller mindre, och den varsta jag varit med om var ett ungt fjordsto som fatt lite for mycket overtag over matte. Hon var snall och lugn, men kunde frysa fast i marken om det inte riktigt passade.

Anledningen till att hon kunde gora sa var att hon lade valdigt mycket vikt pa framdelen, och hon var speciellt stark i vanster bog, sa hon anvande den att "frysa" sig med. Vad jag fick gora med henne var att snurra henne till vanster, fa huvudet till vanster och darigenom fa henne att lyfta vanster framfot. Da lossnade hon. Ibland rackte det med att ta henne ett steg till vanster, ibland fick vi snurra ett helt varv, hon fros fast igen, och vi fick ta ett varv igen. Och hela tiden lugnt och stilla, inte bli arg, ingen irritation, inga harda ryck. Bara mjuka upp vanstersidan och fa loss bog och darigenom framhovar fran marken. Det viktiga ar att hon hela tiden flyttar framhovarna, och inte "skruvar", dvs gar runt med bakdel och kanske en framhov medans hon laser den andra i marken.

Kolla forst om din hast skjuter ut vanster bog, eller ar det hoger? Om det ar hoger sa gor du forstas ovningen at hoger. Du kan kanna nar du leder hasten pa hoger sida om den skjuter ut vanster frambog, den satter garna upp huvudet och tittar at hoger, det gor att den latt kan skjuta ut vanster bog och fa dig "utanfor".

Gör han bara så när du leder, eller när du rider också?

Antagligen så är den bara olydig...
Nu vet jag inte hur gammal han är, men troligen trotsar han mest och ifrågasätter ditt ledarskap. Flera av hästarna jag har varit i kontakt med under åren har gjort samma sak.

Det som jag gjorde då var att leda hästen i longerlina, och när den stannade så stannade inte jag, utan fortsatte att gå.
Efter några meter blev hästarna i regel ganska förvånade över att de blev lämnade och började gå igen...
Sen så gäller det ju att träna hästen medan du leder, att den ska stanna på ditt kommando (=när du stannar) och fortsätta gå när du fortsätter gå.
Det som brukar lösa sånt här är att reagera som ledarhäst skulle ha gjort.

Helt klart försöker hästen säga dig något, vad får du lista ut.
Men jag skulle nog försöka få hästen på andra tankar. Hästar är ganska nyfikna av sig. Kan du inte plocka fram ngt ur fickan, som väcker hans nyfikenhet och därmed glömmer att stå och tjura.
Slag och skrik gör det hela bara värre tror jag.

Jag skulle provat något i stil med vad Sombre föreslog, att försöka rubba balansen genom att föra åt sidan.
Ofta kan det vara lättare att få hästen att snurra i en liten cirkel, dvs vill den inte gå framåt så försöker du få den att gå i en liten cirkel istället, när den verkar tröttna så provar du att gå framåt igen. Om hästen fryser igen så är det liten cirkel igen, osv tills den tycker att det är trevligare att gå framåt än att gå i en liten cirkel. Vissa hästar är det lättare att rygga om de inte vill gå framåt. Och man ska inte bli arg och irriterad (åtminstone inte visa det för hästen:-), det hjälper inte.
När man leder funkar det ibland bättre om man har repgrimma eller träns, men målet är ju att kunna leda i vanlig grimma.
Du kanske har någon som kan NH, eller så kan du ta hjälp av en NH-intruktör, och jobba med ledövningar.
Normalt ska hästen följa dig med slack i grimskaftet oavsett om du går fort eller sakta, svänga när du svänger, stanna när du stannar, hela tiden utan att sträcka grimskaftet. Men det kan ta lite tid att komma dit med en del hästar.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar