fryser fast!

R

rosita

Om hästen fryser fast och vägrar gå framåt,vilken metod brukar fungera då?

Skall tillägga att han bara gör så om ingen annan häst går framför.
Han stannar vid ridning,promenader och tömkörning,rör sig inte ur fläcken:confused:

Sv: fryser fast!

När du leder och hästen stannar ställer du dig framför och drar med ett jämnt tryck och när hästen tar ett steg framåt släpper du efter. Det blir belöningen. Antaglien kommer din häst inte att flytta på sig i detta stadiet och då tar du ett lagom stort steg åt sidan och fortsätter dra med samma tryck. Hästens tyngdpunkten sätts då ur balans och när hästen tar ett steg framåt släpper du naturligtvis efter. Detta är en tålamodsprövning och du får inte börja rycka eller slita. I värsta fall får du ha någon som går bakom hästen med ett dressyrspö eller liknande.

När du rider ska du inte bonka med hälarna, utan lägg ett jämnt tryck och håll det (inte för hårt dock, för då får man kramp). Sen tar man ett grimmskaft (mjuka delen, annars kan man ha westerntyglar som jag) och snurrar det först löst mot hästens bak sedan hårdare och mer intensivt. Det man vill uppnå är olika stadier. Observera att du måste ge hästen en chans att gå på den milda nivån först och när hästen väl går slutar du med grimmsakftet och släpper skänkeltrycket. Ett ridspö ger inte samma effekt som ett grimmskaft.

Tömkörning; tja bara att använda pisken. Börja mjukt och öka intensiteten. Sluta när hästen börjar gå.

En häst som fryser fast är verkligen tålamodsprövande och det gäller att vara koncekvent. Man ska aldrig tappa modet (har man kort stubin är det kanske bättre man sysslar med något annat än hästar...), aldrig fuska med de olika nivåerna och alltid ge eftergift. Det är a och o. Detta handlar inte om att misshandla hästen, men har det gått såhär långt får man räkna med att det tar lite tid innan problemet är återställt och att det kommer att krävas mycket av dig.

Sen vill jag också nämna att det kan vara bra att bara hantera hästen själv utan någon annan häst nu i början... Dessutom finns det bra böcker om horsemanship som man kan låna på biblioteket om man vill stärka sin relation till sin häst...

Han är antagligen ranglåg och vill ha en ledare framför sig. Han följer säkert dig när ni är ute och du leder honom eller??

Jag kan tänka mig att det kan finnas olika anledningar till varför en häst gör så. Min häst stannade ganska ofta i början när jag var ute och red på henne. Det var när jag just hade ridit henne så jag gjorde inte någon stor grej av det utan hoppade av och gick en bit. Hon har alltid följt med när jag gått vid sidan om. Nu går hon fram nästan överallt. Däremot reagerade hon just med att frysa fast i vissa situationer det första året jag hade henne. Det tog ett tag innan jag insåg att hon gjorde så när hon blev stressad och osäker. Det är lite svårare att hantera. Det gäller att ha massor av tålamod och gärna tänka lite i förväg. När hon gjorde så gick det inte att nå henne på något sätt. Hon stängde av totalt. Det har hon också slutat med. Jag tror att det beror på att hon känner sig tryggare nu och att hon är äldre. Detta var kanske inte direkt svar på dina frågor men kanske något att tänka på.

Tack för jättebra tips:love:

Ska bara tillägga att hästen följer INTE med när jag leder honom,han struntar :devil:fullständigt i mig.

Jag ska prova tipsen:bow:

antar att hästen är ung och/eller outbildad/inte mkt. skolriden.

det du beskriver är klassisk "istadighet" och det kan bero på väldigt många orsaker. främst gäller det att få hästen att tänka/vilja gå framåt-bjuda.

vad är det för häst? ålder? utbildning? hur länge har du haft den? det finns massa sätt att komma tillrätta med istadighet, men det finns lika många sätt som anledningar.

vad hästen har för rang i hagen har föga med att göra hur den beter sig mot människor. en ranglåg (i hagen) häst kan vara lika tuff mot människor om den är felhanterad som en felhanterad ranghög (i hagen). likaväl som det kvittar vad den har för hag-rang om den är välhanterad av människor.

jag leder inga hästar (särskilt inte istadiga, eftersom en istadig häst som "fryser" kan "explodera" lika fort) bakom mig, om hästen blir rädd/hittar på så har man ju nada kontroll. det va det första man fick lära sig som liten - att alltid leda i höjd med bogen, just för att där har man bäst kontroll över situationen/hästen OM hästen tex. blir skrämd.

Han är en Nordsvensk,6år och inte mycket skolriden.

Han är mest riden i skogen med andra för att få "draghjälp".

Han är mycket tömkörd, och NH-tränad.

Problemet är att han fått komma undan med detta problem under en längre tid.Förra ägaren klarade inte av honom. Han är absolut inte rädd, men förbaskat envis:devil:

Han arbetar fint på volt och vid markarbete, något lat bara. Han blir mycket lätt uttråkad, men tycker det är kul att komma ut i skogen men då endast om han har draghjälp av andra hästar.

Så fort jag ska rida,tömköra eller leda själv bort från gården så tvärvägrar han. Jag har prövat det mesta och han har absolut INGEN respekt för pisken, han bara står:eek:

Nu är det inte så att jag slår honom, men visst ,jag har försökt att bli förbannad och rappat till honom över baken, det skiter han fullständigt i och man själv ser ut som ett stort ?

Jag skulle vilja påstå att du vid bogen har absolut SÄMST kontroll över hästen. Läs om och studera hur hästar placerar sig invid varandra. Den ranglåga står ungefär vid den ranghöges bog, det är även här fölet placerar sig vid sin mammas sida. Nej, led hästen så att du har dess nos vid din högra axel, hästen får absolut inte gå förbi dej. Då är det inte längre du som är ute och går med hästen utan hästen med dej!
Till dej med den "fastfrusna hästen" skulle jag vilja ge rådet att jobba med ledarskap. Jag är helt övertygad om att det är en ledarskapsgrej att hästen inte väljer att följa dej. Hästen följer nämligen alltid sin ledare. Det har inget att göra med huruvida hästen i hagen är ranglåg eller ranghög, nu pratar vi om förhållandet till ägaren. Hästar har nämligen ingen linjär hirarki i sitt flockbeteende.

LYCKA TILL! :banana:

Han är en Nordsvensk,6år och inte mycket skolriden.

Han är mest riden i skogen med andra för att få "draghjälp".

Han är mycket tömkörd, och NH-tränad.

Problemet är att han fått komma undan med detta problem under en längre tid.Förra ägaren klarade inte av honom. Han är absolut inte rädd, men förbaskat envis:devil:

Han arbetar fint på volt och vid markarbete, något lat bara. Han blir mycket lätt uttråkad, men tycker det är kul att komma ut i skogen men då endast om han har draghjälp av andra hästar.

Så fort jag ska rida,tömköra eller leda själv bort från gården så tvärvägrar han. Jag har prövat det mesta och han har absolut INGEN respekt för pisken, han bara står:eek:

Svårt när hästen är stark och okänslig! Kan du "lura" honom på något sätt? Hur reagerar han på beröm? Du måste få honom att vilja jobba för dig. Ett trix att få hästen att öht gå fram är styra den lite åt någon sida för att få lite framåttänk. Sedan måste man vara snabb att korrigera åt det håll man vill och BERÖMMA när hästen gör rätt (= går fram). Om den är bussig på banan kanske du kan jobba med framåt och stopp där och berömma den massor när den går fram för din skänkel - för att skapa en positiv association till att gå fram. Sedan tror jag helt enkelt att du måste bli envisare än hästen - ge dig :devil: på att hästen ska fram!
Lycka till!!

Vänta ut honom, tar tid som attan så ta med en bra bok o en termos kaffe o när han stannar sätter du dig bekvämt till rätta o väntar ut honom, han märker till slut att det inte hjälper o det är inte så roligt att bara stå still ;)

så mycket hästar har vi haft genom årens lopp och så många olika hästar har jag jobbat med, så jag vet att man har störst kontroll där (i höjd med bogen).

är hästen besvärlig eller på annat sätt svårhanterad så vill man inte ha nosen vid axlen....det är ett onödigt risktagande. hade jag ens övervägt att leda pållar såpass bakom mig antingen hemma när jag växte upp eller hos mina arbetsgivare senare så hade det hemma tagit hus i hel***e och på jobbet hade jag definitivt fått sluta..

jag vet mkt. väl hur rangen fungerar i en hage mellan olika hästar, men jag är ingen häst :smirk: och således är det resonomanget ointressant.

man leder lämpligast en häst där den inte kommer åt dig, dvs. inte framför bogen (frambenen och munnen når fint då) och inte bakom (då hästen där blir stark och når med bakbenen)

Ledarskapsövningar har jag gjort,han följer mig i rundcorall,det kanske finns nån annan övning som jag inte tänkt på.

Är du säker på att vänta ut honom funkar:crazy:
ska pröva det med kaffet, jag har ju faktiskt inte väntat såå länge,tänk om dagen övergår till natt:eek:

det du beskriver är inget ovanligt unghäst beteende. att hästen inte går framåt och att du upplever hästen som lat är helt enkelt för att pålle saknar bjudning- viljan att gå fram. att bjuda är något man oftast får lära hästen, väldigt få individer har bra bjudning från början eftersom dom inte ännu vet vad det är.

med "rena" unghästar brukar man ju göra som så att man har en äldre häst framför i början, rid hästen i ett friskare tempo och beröm mkt. när du är nöjd med uppförandet. rid in i skogen och rid lite "slalom" mellan träden ;) när du märker att han är på väg att "mota". lite hjärngympa som dom flesta tycker är roligt, samt avledande.

ta hjälp av en duktig tränare som du litar på ;)

Han har ingen bjudning alls,att knata runt i ridhus tycker han är skittråkigt.

Jag gör för tillfället sånt han tycker är kul,d.vs, löshoppning och att rida ut med andra, då går han efter som en klocka.

Jag kanske ska be mina medryttare att vänta emellanåt så att jag kan göra små avstickare och berömma honom sedan, har inte prövat det faktiskt:idea:

det viktiga är ju att lära hästen att det är ROLIGT att bli riden, då kommer bjudningen oxå. ha lite friskare tempo när du rider ;) återkommer senare med lite mer "tips"

Jag skulle vilja påstå att du vid bogen har absolut SÄMST kontroll över hästen. Läs om och studera hur hästar placerar sig invid varandra. Den ranglåga står ungefär vid den ranghöges bog, det är även här fölet placerar sig vid sin mammas sida. Nej, led hästen så att du har dess nos vid din högra axel, hästen får absolut inte gå förbi dej. Då är det inte längre du som är ute och går med hästen utan hästen med dej!
Till dej med den "fastfrusna hästen" skulle jag vilja ge rådet att jobba med ledarskap. Jag är helt övertygad om att det är en ledarskapsgrej att hästen inte väljer att följa dej. Hästen följer nämligen alltid sin ledare. Det har inget att göra med huruvida hästen i hagen är ranglåg eller ranghög, nu pratar vi om förhållandet till ägaren. Hästar har nämligen ingen linjär hirarki i sitt flockbeteende.

LYCKA TILL! :banana:

Håller med! Har man etablerat ledarskapet ordentligt (dvs hästen litar på dig och ser dig som sin ledare går man framför sin häst.

Bra val av häst förresten!! :love: Har med en något envis nordsvensk som hanteras på detta sätt. Nu har han lagt av med sina värsta fåter han höll på med i början av vår karriär tillsammans, men det gäller att alltid vara konsekvent! Jag går först, han efter. Händer ibland att han kommer upp i jämte mig och då märker man direkt att han tar över och blir lite bufflig.

Ett tips till utöver de du har fått är att titta framåt (alltså du har ryggen mot hästen) när du leder och han fryser fast. Det signalerar att du själv är redo att möta "faran" och att du därmed är att lita på för hästen. Ha som sagt ett stadigt tryck i grimskaftet och släpp direkt! när du känner att hästen mjuknar för att röra sig framåt. Som sagt, det verkar som du jobbar en del ledarskap med honom och det är jättrebra! Uppfattade aldrig hur länge du haft hästen men det spelar iofs inte så stor roll. Jag tränar varje dag indirekt i samband med hanteringen av hästen och ibland även del rundcorralarbete för att återställa balansen i ledarskapet. Det ska ju vara ömsesidig respekt!

Håller med! Har man etablerat ledarskapet ordentligt (dvs hästen litar på dig och ser dig som sin ledare går man framför sin häst.

Bra val av häst förresten!! :love: Har med en något envis nordsvensk som hanteras på detta sätt. Nu har han lagt av med sina värsta fåter han höll på med i början av vår karriär tillsammans, men det gäller att alltid vara konsekvent! Jag går först, han efter. Händer ibland att han kommer upp i jämte mig och då märker man direkt att han tar över och blir lite bufflig.

Ett tips till utöver de du har fått är att titta framåt (alltså du har ryggen mot hästen) när du leder och han fryser fast. Det signalerar att du själv är redo att möta "faran" och att du därmed är att lita på för hästen. Ha som sagt ett stadigt tryck i grimskaftet och släpp direkt! när du känner att hästen mjuknar för att röra sig framåt. Som sagt, det verkar som du jobbar en del ledarskap med honom och det är jättrebra! Uppfattade aldrig hur länge du haft hästen men det spelar iofs inte så stor roll. Jag tränar varje dag indirekt i samband med hanteringen av hästen och ibland även del rundcorralarbete för att återställa balansen i ledarskapet. Det ska ju vara ömsesidig respekt!

Det har inget med rädsla att göra, han är inte ett dugg rädd,är väldigt säker på att det är istadighet.
Men takc för råden!

Det har inget med rädsla att göra, han är inte ett dugg rädd,är väldigt säker på att det är istadighet.
Men takc för råden!

Jag har läst lite artiklar om istadighet. Det finns de som menar att det är ett sätt för vissa hästar att reagera på fara, osäkerhet eller liknande. Min häst som jag beskrev ovan i ett tidigare inlägg gjorde så när hon var ung. Jag är ganska säker på att hon gjorde så pga rädsla. Eftersom hon ofta var och fortfarande är ganska lugn och lätt att hantera var det aldrig någon som trodde att hon faktiskt frös till is för att hon var rädd eller osäker. De flesta tyckte bara att hon var tjurskallig och bara bestämt sig för att hon inte ville. Efter en jobbig kväll när hon inte gick in i transporten för att åka hem med alla kompisar som skulle hjälpa till blev det för mycket för henne och mig. Det slutade med att jag valde att hantera henne själv i jobbiga situationer ex lastning.

Jag beskriver detta bara för att ge ett exempel på att det att de faktiskt kan vara rädda utan att reagera på ett mer vanligt hästsätt. Jag säger inte att din häst inte är rädd eller kanske troligare osäker men jag undrar hur du kan vara så säker på att han inte är det?

Liknande trådar

IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: ufot
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama