Frustration - hur hanterar man detta??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 171

Ramona

Trådstartare
Idag var det dags for UL, och med stora forhoppningar akte vi dit, men annu en besvikelse uppdanade sej. Inte draktig.
Det ar varat 3:e sto som inte blivit draktig annu i ar. Vad jobbigt det ar!!
Ett av stona ar betackt pa 3 brunster (2x3 ganger) och ska UL:as imorgon, om hon inte ar draktig ger jag nastan upp.
Nu borjar det ju bli lite sent att betacka ocksa, vilket gor allting mycket varre.

Vad gor ni med stona nar de inte ar draktiga? Mina ston tavlar inte langre, sa det kanns som att det ar for mycket jobb att ta in dem och borja satta igang, efter flera ar av att bara ha varit mammor.
Connemaran kan jag givetvis rida till lite och ga jakt med under vintern, men de andra 2 som inte ar draktiga annu i ar det inte samma sak med. Den ena ar 16 ar och har inte blivit riden pa ca 10 ar, den andra har en senskada bak sa hon kan inte mer an promenadridas, och da kan hon ju lika garna fa ga i hagen!!

Hur hanterar ni nar era ston inte blir draktiga? Stressar ni, eller planerar ni helt enkelt om och tar nya tag? Vad ar i sa fall den nya planeringen?

Sv: Frustration - hur hanterar man detta??

Mina ston har också enbart avel som livsuppgift och peppar peppar så har de blivit dräktiga varje år. Oftast på första semineringen, men iallafall på den andra eller i något fall på den tredje. Endast en gång har vi haft ett eller två som gått gall helt och det är inte roligt. En gång har ett av stona kastat sent i dräktigheten och det kändes oerhört tråkigt.
OM nu mina ston skulle gå tomma, så är det bara någon som skulle kunna ridas istället, så ett gallår skulle betyda ett "friår" i hagen för de flesta.

Jag skulle inte ge upp ännu iallafall. Bättre ett sent föl än inget alls är mitt resonemang. Har det tagits bakt.prov på dina märrar? De kanske drar på någon infektion som försvårar? Är säsongen redan över på Irland?

Jada, allting ar gjort!! Vi har tagit bakterie prov hit och dit och aven blodprov pa varat "duktiga" sto.
Varat "duktiga" sto ar betackt 3 ganger, och hon borjar ju komma till aren nu, 16 ar, dessutom har hon haft 5 fol pa raken, sa jag ser hellre att hon gar tom i ar, an nasta nar hon ar 17 och inte betacks igen foreens hon ar 18!!
Hon blir alltid betackt pa folbrunsten eftersom hon gar nagra veckor over tiden och har alltid blivit med fol. Forrutom den gangen for 6 ar sedan da vi totalt missade hennes brunst och valde att tavla henne istallet. Innan dess hade hon fatt 1 fol.

Connmaran har vi inte haft nagra problem med heller, forrens nu da. Hon ar pa hingststationen nu igen, dar de gor allt som vanligt.

Sa kopte jag ett nytt sto som aldrig haft fol eller blivit betackt, betackte och trodde att allting var frid och frojd, UL:ade igar och hon var tom!!

Sasongen ar val inte over annu egentligen, men det borjar ju bli sent. Halvblodsfolen har kommer fran februari till borjan pa maj, sa det kanns i senaste laget nu. Men du har helt ratt. Battre ett sent fol an inget fol alls.

Jag vill inte ha 3 stycken som bara gar i hagen nasta ar. Connemaran kan vi rida och satta igang igen, men jag ser hellre att hon ar fetis i hagen!!

Enligt min veterinär så ser man inte alltid på proverna om det är en infektion. Jag skulle ge Hippotrim under nästa brunst och betäcka om. Jag har 2 ston att kolla på fredag. Den ena gick tom förra året och har hitills betäckts på 2 brunster. Sen har vi ett problemsto som har betäckts under 3 brunster och jag tror fortfarande inte att hon är dräktig. Jag biter ihop och betäcker fram till juli månad sen tycker jag att det är försent. Mitt sista fölsto har inte fölat ännu och hon kommer att betäckas om på fölbrunsten. Nästa år hoppas jag på tiidgare fölningar. :smirk: Lycka till.

men man ser ju bakterieväxten? En veterinär hemma ser ju inte allt i sitt värmeskåp, så man föredrar ju att dom skickar det till SVA för analys, och dom brukar väl sällan missa något. Jag vet tom en hingst som fick påvisat MÖGEL :eek: på snoppen trots att han inte börjat betäcka!! :rofl:
Sen visade det sig att det var en slarvigt utförd provtagning/smutsiga rör.

*knapp lan*

Goda nyheter! Varat "fina" sto ar bekraftad draktig!!
Nu har vi bara 2 till som ska fa bli mammor nasta ar igen.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
640
Senast: hastflicka
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 274
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 330
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa... 2
Svar
24
· Visningar
2 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka