Frusna morötter?

J

Jessie81

Våra säckar med fodermorötter har tyvärr varit frusna efter någon kall natt, men är de ok att ge till hästarna nu när de tinat?

Detta borde man väl veta, har i bakhuvudet att det inte skulle vara bra, men kommer inte ihåg varför? :confused:

Hur brukar ni göra?
 
Sv: Frusna morötter?

Jag brukar ge morötterna när de har tinat. Har inte fått problem med mina hästar. Men en kompis häst fick för ett år sen en väldig svullnad vid strupen, typ bakom ganashen (tror jag) och blev allmänt dålig. Det enda de kunde komma på att han skulle ha fått i sig var frusna morötter. Men vi vet inte om han blev påverkad av dom eller om det var något annat. Ingen i närheten som vet hur det är med frusna morötter. Vore intressant om någon annan visste.
 
Sv: Frusna morötter?

har oxå hört att frusna morötter inte är bra , tror det blev nått gift i dom då?? :o

läste det i några olika häst böcker men stog inte konkret vad som hände men att det var farligt särskillt till dräktiga ston?!
 
Sv: Frusna morötter?

Jag ska kolla efter i mina böcker sen. Jag kan bara inte förstå hur det skulle kunna bildas gift bara av att dom fryser ett tag. Men jag har också hört det. Veterinären som behandlade den hästen hade ingen aning om vad det kunde vara.
 
Sv: Frusna morötter?

Jag ger inte morötter som varit frusna...Det är inte nyttigt vad jag vet..
 
Sv: Frusna morötter?

Jag har oxå hört att man inte ska ge frusna morötter, men jag fattar inte varför det skulle vara farligt för hästarna, vi människr äter ju ofta morötter som varit frusta (frysta grönsaksblandningar).
 
Sv: Frusna morötter?

Dom vi äter är kokta före frysningen, vi äter inte frysna färska morötter. Minns inte vad det var som inte var bra, men jag har också hört att det inte är bra.
 
Sv: Frusna morötter?

Min häst får ibland frysta morötter men det ska vara medans dom fortfarande är frysta. När morötterna har tinat igen så anser jag att dom är hälsoskadliga eftersom don ruttnar väldigt fort då. Matvraket Nova vägrar tom att äta morötter som varit frysta och sedan tinat och det gör jag med för dom är inte goda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 155
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp