Fruset gräs??

M

Maxmax

Kan fruset gräs påverka häste på något sätt?? Hur i såfall??

Sv: Fruset gräs??

Oki, jag var inne på det med. Min häst har nämligen blivit lös i magen plötsligt. Då beror det förmodligen på att han har ätit fruset gräs ute.
Förslag på vad man göra?

Nu kan detta inlägget bli lite luddigt, men gäller inte det endast när gräset lever och växer? Alltså till exempel i början av våren, om gräset växer på dagen när det är "varmt" och det sedan fryser på någon minus på natten, då skjuter gräset ut en hel massa.. någonting jag inte minns, fruktan?.. på en gång för att klara kylan.
Hästen äter = stor "överdos" av detta ämne och risk för fång mm.

Men om det är fruset dygnet runt ett tag dör gräset till slut, och då är det ingen eller inte så stor fara för hästen.

OBS Detta är vad jag minns ur vad jag har lärt mig, jag kan mycket väl ha fel men jag tror det är ungefär såhär!

Har ingen aning, har aldrig hört talas om det. Men hur som helst så tror jag att det kan vara att han har ätit fruset gräs i hagen. Även fast det inte är snö här, men det bli någon minus grad på nätterna och även på mornarna när han kommer ut. Han är ute redan vid 6 på morgonen ibland.

Nu kan detta inlägget bli lite luddigt, men gäller inte det endast när gräset lever och växer? Alltså till exempel i början av våren, om gräset växer på dagen när det är "varmt" och det sedan fryser på någon minus på natten, då skjuter gräset ut en hel massa.. någonting jag inte minns, fruktan?.. på en gång för att klara kylan.
Hästen äter = stor "överdos" av detta ämne och risk för fång mm.

Men om det är fruset dygnet runt ett tag dör gräset till slut, och då är det ingen eller inte så stor fara för hästen.

OBS Detta är vad jag minns ur vad jag har lärt mig, jag kan mycket väl ha fel men jag tror det är ungefär såhär!

Ämnet i fruset gräs som gör att det är farligt heter fruktan, tror att du har rätt i det andra också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: Hello
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V