Frusen lera = halt häst

Corax

Trådstartare
Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under igångsättning och verkar funka bra.

Men när det frös på och leran i hagen (lösdrift, så knöggel 24/7)blev till ett hårt helvete så blev hon kraftigt påverkad i ffa båda fram men mer på sitt högra ben, där skadan var. Hon blir varm ända upp till carpus och får en galla lite snett utåt/ned på kotan. Det går över på två dagar när frosten släpper men nu har vi haft tre perioder av detta knöggel och jag orkar mentalt inte med att ha det så här. Min häst får ont och jag är Fruktansvärt rädd om henne efter skadan.
Och inte verkar det bli nån snö på ett tag heller. Jag trodde faktiskt inte att jag nånsin skulle vara Glad över lera...

Hovslagaren har inga hårdare sulor men föreslog flytsula (skos om ikväll). Jag vet inte om det skulle hjälpa och om det är trycket under hoven som påverkar henne eller ojämnheten. Men jag tippar på båda med betoning på sulorna. Hon har gått med helsulor fram i många år för att hon är öm överlag.

Kanske att jag skulle kunna flytta henne till plan hage åtminstone på dagtid när det fryser på men jag vet inte om det finns någon ledig.
Har även funderat på om boots kan hjälpa men de ska ju inte sitta på så länge har jag förstått det. Dessutom kommer de ju att sitta på i skiftet fruset/lerigt och det känns inte heller bra.

Har ni några tips för att underlätta? Antingen sko-mässigt eller ja vad som helst! ALLT mottas tacksamt!

Byta hage känns ju absolut bäst, det blir ju lerigt och knaggligt varje år i lerhagar. Alt byta stall om dt inte går att lösa och hästen faktiskt blir halt. :(

Finns det nån jämnare del i hagen dit man kan flytta maten annars? Vi har också en lerig/knagglig hage och vi flyttar runt hösilaget när de har frusit till platser som är jämnare. Då blir det åtminstånde lite mindre jobbigt för benen, eftersom stor tid ägnas åt att äta (iaf hos oss med fri tillgång).

Byta hage känns ju absolut bäst, det blir ju lerigt och knaggligt varje år i lerhagar. Alt byta stall om dt inte går att lösa och hästen faktiskt blir halt. :(

Finns det nån jämnare del i hagen dit man kan flytta maten annars? Vi har också en lerig/knagglig hage och vi flyttar runt hösilaget när de har frusit till platser som är jämnare. Då blir det åtminstånde lite mindre jobbigt för benen, eftersom stor tid ägnas åt att äta (iaf hos oss med fri tillgång).

Ja det finns en planare del 'längre bort' men jag vet inte hur lätt (eller villigt)maten kan flyttas runt. Det som är dumt är att det fryser/tinar om vartannat och flyttar man när det frusit och det tinar en-två dagar senare för att frysa på igen så återstår ju problemet.
Att försöka hitta annat stall/lösdrift är ett alternativ, men jag trivs så bra med stallägarna (som dessutom absolut kommer att hjälpa mig lösa problemet om jag uttalar det)och dessutom är det stört omöjligt att hitta bra lösdrift här omkring. Om man inte känner nån som känner nån...
Helst skulle jag ju ha kvar hästen i befintlig hage med sina kompisar...

Hade inte haft kvar hästen i en knölig hage när det inte bara är tillfälligt obehag (sekunden felbelastningen sker) utan varaktig. Jag hade sett det som en tidsfråga innan det kom bestående skador p g a belasningen som sker.

Vi släppte känsliga hästar i paddocken, en häst har jag fått byta stall till just för att förutsättningarna inte stämde.

Helt ärligt så hade jag kollat efter möjligheten att stalla in hästen nattetid och ha den i en plan grusad hage dagtid under vinterhalvåret.
Jag ska tillägga att jag är för att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt, men inte när det blir på deras bekostnad.

Senast ändrad:
Helt ärligt så hade jag kollat efter möjligheten att stalla in hästen nattetid och ha den i en plan grusad hage dagtid under vinterhalvåret.
Jag ska tillägga att jag är för att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt, men inte när det blir på deras bekostnad.

Det håller jag helt med om, jag är som sagt väldigt rädd om min häst och jag önskar jag hade eget ställe så jag kunde fixa och dona som jag själv ville.
Men så ser inte min verklighet ut än... Tyvärr.

Jag vill undvika att stalla in henne, det är sista alternativet. Det Måste finnas andra sätt att lösa det.
Usch, man kan ju bli tokig för mindre...:grin:

Det håller jag helt med om, jag är som sagt väldigt rädd om min häst och jag önskar jag hade eget ställe så jag kunde fixa och dona som jag själv ville.
Men så ser inte min verklighet ut än... Tyvärr.

Jag vill undvika att stalla in henne, det är sista alternativet. Det Måste finnas andra sätt att lösa det.

En annan hage kanske blir svårt med tanke på ligghall? Problemet lär ju kvarstå även om den står i nuvarande hage nattetid..jobbigt problem!

Finns det andra alternativ än tillräckligt bra underlag? Inte som jag ser det.

Vet du med dig att hästen får ont av nuvarande underlag, kan det faktiskt vara ett brott mot djurskyddslagen att ha hästen i en hage som inte fungerar för individen.

Redan i inledningen står det:

"Du ska behandla dina djur väl och skydda dem mot onödigt lidande och sjukdom. Djuren ska hållas och skötas i en god djurmiljö som ger dem möjlighet att bete sig naturligt."
---
www.jordbruksverket.se

För mig är detta urtypen för onödigt lidande.

@Corax jag förstår absolut att det sista man vill är att separera hästen från kompisarna osv om det inte är nödvändigt .
Samtidigt får du ju tänka vad du måste göra om det går för långt och hästen blir dålig "på riktigt" pga problemen hagen innebär för den. Då står du där med en konvalecent där du inte har ngt val och kanske mycket större problem :(
Jag håller med @Toxid !
Ordna annan hage när det är knöggel även om det innebär liten hage och att den inte går med kompisarna ...
Att den kanske inte kan gå på lösdrift då heller är ngt jag hade tagit i beräkning som kanske nödvändigt en period, eller av och till .
Även om jag förstår att det kan bli jobbigt , både för dig och hästen. Men som sagt - det blir ändå minst lika jobbigt om hästen skulle bli sjuk/skadad .

Hej!

Min har problem med tassighet/ömfotad till och från. Det som funkat bäst för henne är definitivt flytsulor. Med dom hade hon inte ont alls och efter några månader med dom kunde hon tom gå med vanliga skor. Min klarar inte av lösdrift pga hovarna, det verkar som att det blir för blött för hennes hovar och då blir dom mjuka i sulan och vips har hon ont igen:-(.

Jag hade defintivt testat flytsulor, helt annat sak är vanliga sulor som iaf på min häst mest ledde till att skorna trillade av.

/Lavinia

@Corax Kan inte PG beslag vara något under perioden när det riskerar bli hårt och knögligt? Där är det ju en kraftig plåt + plast som skyddar hoven? Går ju att byta plastdelen mot broddad när det behövs.

Jag har likadana problem med min donna, hon är superkänslig och får även mjuka sulor när hösten ser ut som den gjort. Jag har haft flytsulor höst och vår i flera år. Älskar dom!! Men sedan i våras är vi helt utan sulor. Hon får även lätt stengallor så jag måste flytta henne när det är knöggligt och i år sparade jag en hage som är helt slät för frysta dagar. Däremot blir det ju knepigt när man inte kan bestämma helt själv. Vi åkte på våra första hovbölder i år i stället. Det är alltid något.

Jag har rehab-boots med tjocka mjuka sulor i dygnet runt på min nyblivna barfota häst nu när det blir knöggel (han hade tjocka sulor och ringskor men fick bli barfotahäst när dom trillade av). Men det är förvisso bara i delar av hagen, hade hela hagen varit knöggel hade jag nog velat flytta han oavsett om han var öm eller inte. Lätt hänt att dom trampar fel.

Om hela hagen är knögglig tycker jag inte den är lämplig att ha hästar i öht. Då behöver ni grusa för att förhindra att det blir så djupa spår. Är det bara enstaka ställen som vid grinden, runt fodret etc så går det ju att stängsla av eller ströa upp med halm tex.

Alla hagar förutom extremt väldrenerade grushagar och orörda gräshagar blir tyvärr ojämna och knöggliga på vissa partier. Men det är skillnad på att det är ojämnt just vid grinden eller om det är överallt och de tvingas gå på den hårdfrusna leran hela tiden.

Det bästa vore att ha henne i en annan hage och inne på natten de dagar det är knöggligt, går ju inte att flytta runt på en ligghall...

Annars hade jag köpt boots med hård sula tex Cavallo som är i läder och satt ovanpå skorna. Det är ingen fara alls att låta dem sitta på dygnet runt så sant du tar av dem 1 gång per dag och är noga med att kolla så de inte skaver. Tänk på att du måste gå upp i stl för att få plats med en ringsko!

Finns det andra alternativ än tillräckligt bra underlag? Inte som jag ser det.

Vet du med dig att hästen får ont av nuvarande underlag, kan det faktiskt vara ett brott mot djurskyddslagen att ha hästen i en hage som inte fungerar för individen.

Redan i inledningen står det:

"Du ska behandla dina djur väl och skydda dem mot onödigt lidande och sjukdom. Djuren ska hållas och skötas i en god djurmiljö som ger dem möjlighet att bete sig naturligt."
---
www.jordbruksverket.se

För mig är detta urtypen för onödigt lidande.

@Corax jag förstår absolut att det sista man vill är att separera hästen från kompisarna osv om det inte är nödvändigt .
Samtidigt får du ju tänka vad du måste göra om det går för långt och hästen blir dålig "på riktigt" pga problemen hagen innebär för den. Då står du där med en konvalecent där du inte har ngt val och kanske mycket större problem :(
Jag håller med @Toxid !
Ordna annan hage när det är knöggel även om det innebär liten hage och att den inte går med kompisarna ...
Att den kanske inte kan gå på lösdrift då heller är ngt jag hade tagit i beräkning som kanske nödvändigt en period, eller av och till .
Även om jag förstår att det kan bli jobbigt , både för dig och hästen. Men som sagt - det blir ändå minst lika jobbigt om hästen skulle bli sjuk/skadad .

*svarar lite allmänt*

Att stalla in är, kommer att vara, och förblir mitt sista alternativ. Men finns inga andra alternativ så är det väl självklart att jag gör det som är bäst för hästen!
Det verkar som att vissa av er tror att jag har hästen på detta knöggel hela tiden. Hittills har vi haft ett fåtal frostnätter då det frusit på vid tre olika tillfällen. Det har gjort mig uppmärksam på problemet och jag försöker hitta en lösning. Hästens välbefinnande går först i alla situationer. Jag är rejält 'pipig' med min häst...

Hagen har partier som är släta men inte sjutton är det där jag hittar min häst. Det är inte bara våra hagar som ser förjä*liga ut och i år är det värre än vanligt.

Nu har i alla fall djuret fått flytsulor och det glädjer mig att läsa att några av er har bra erfarenhet av dessa. Så jag inväntar nästa frostperiod och får ta det därifrån helt enkelt.
Under tiden ska jag läsa på om Boots och dansa "snö-dansen".

Om hela hagen är knögglig tycker jag inte den är lämplig att ha hästar i öht. Då behöver ni grusa för att förhindra att det blir så djupa spår. Är det bara enstaka ställen som vid grinden, runt fodret etc så går det ju att stängsla av eller ströa upp med halm tex.

Alla hagar förutom extremt väldrenerade grushagar och orörda gräshagar blir tyvärr ojämna och knöggliga på vissa partier. Men det är skillnad på att det är ojämnt just vid grinden eller om det är överallt och de tvingas gå på den hårdfrusna leran hela tiden.

Det bästa vore att ha henne i en annan hage och inne på natten de dagar det är knöggligt, går ju inte att flytta runt på en ligghall...

Annars hade jag köpt boots med hård sula tex Cavallo som är i läder och satt ovanpå skorna. Det är ingen fara alls att låta dem sitta på dygnet runt så sant du tar av dem 1 gång per dag och är noga med att kolla så de inte skaver. Tänk på att du måste gå upp i stl för att få plats med en ringsko!

Kan jag framöver flytta henne (eller alla)till en egen, slät hage på dagtid så behöver hon ju bara ha bootsen på nätterna när hon går på lösdriften.
Jag fick titta på en stallkompis Easyboot Trail igår och de såg ju smidiga ut och inte så 'skavsårsvänliga'. Ska även kolla upp Cavallo.

*uppdaterar*

Flytsulorna funkar hittills mycket bra (inga gallor och ingen värme, än, trots fruset i två dygn)och jag märkte även en stor skillnad vid uteritt på större grus. Nu har hon blindbrodd i och de kanske bidrar till att hon 'kommer bort' från det som tidigare kunde göra ont.
Jag har även märkt att hon tillbringar mer tid på det plana i hagen nu. Klok häst!

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka