Frusen katt - sätta på täcke eller sockor?

Heulwen

Trådstartare
Vi har en katt som älskar att vara ute, på somrarna fritt men här inne i stan i koppel. Nu har han dock inte kunnat/velat gå ut mer än några meter när det är djup snö, han börjar skaka väldigt snabbt.
Nu är han jätteuttråkad inne och går inte ens ut på balkongen för där är det också snö. Han sitter innanför och tittar på när hans kompisar busar runt. :(
Tycker väldigt synd om honom men hans päls verkar inte räcka till för att hålla borta kylan och eftersom han aldrig vill utsätta sig för kyla så kan den inte bli bättre heller. Främst är det dock kylan mot tassarna som han börjar frysa av och han blir snabbt stel. Eftersom han har lindrig patellaluxation på ena bakbenet och är opererad för det på det andra (i september) blir han ganska snabbt lite småstel i knäna och jag är rädd att dem ska ta stryk också.

Nu funderar jag på att sy eller köpa ett täcke, sådana som finns till chihuahuor borde passa men kanske finns det några sorts katt/hundsockor som håller vätan och kylan borta också?
Vi vill verkligen hitta en lösning då han, trots två kattkompisar, ändå tycker det är trist att bara sitta inne. Tidigare har han gått på promenader nästan varje dag.

Har någon klok här någon idé? :bow:

/Heulwen och Taz

Sv: Frusen katt - sätta på täcke eller sockor?

Jag tror inte att sockar varken hjälper eller uppskattas. Däremot en fleeceoverall kan vara lämpligt. Det här företaget skräddarsyr fleeceoveraller så det kan passa katt också.

Det skulle hjälpa om man hade ett sorts overall-tyg som höll undan vätan, just kylan/vätan mot tassarna är det han är mest känslig mot just nu. Iaf det han ogillar mest. Men uppskattat återstår att se däremot. :D Får nog börja med en sådan där fleeceoverall och se om det blir bättre.
Tack för tipset, ska kolla in sidan nu.

Hur länge är du ute med katten åt gången då? Så länge det inte spöregnar så står fleece faktiskt emot en hel del. Sen kanske du inte behöver doppa ner katten i en snödriva, gå där det är skottat/plogat så går det nog fint;)

Overalltyg blir ofta klumpigt och stelt och då kanske katten inte kan/vill röra sig naturligt ändå och då tappar du ju hela poängen...

Mina har fleecetröjor om vi måste ge oss ut i kyla. De är ju enbart vana vid en relativt hög inomhustemperatur och har ingen underull som kan värma.

Hundtröjor är generellt för korta i ryggen, kanske om du hittar en dvärgtaxstorlek :D

Jag har sytt mina själv, inte jättesnyggt med det är inte syftet.

Hur länge är du ute med katten åt gången då? Så länge det inte spöregnar så står fleece faktiskt emot en hel del. Sen kanske du inte behöver doppa ner katten i en snödriva, gå där det är skottat/plogat så går det nog fint;)

Overalltyg blir ofta klumpigt och stelt och då kanske katten inte kan/vill röra sig naturligt ändå och då tappar du ju hela poängen...

Han är så fjompig så han tycker isen och frosten är hemsk att gå på. Vi brukar vara ute allt från en kvart till några timmar på sommaren. Nu i vinter kommer det nog inte bli mer än en halvtimma åt gången men det räcker för att han ska bli någorlunda nöjd.
Ska beställa en måttbeställd fleeceoverall nu så hoppas vi på det bästa.
Var precis ute med hans tjejkompis, f.d. utekatt och hon plogade gångar under snön som en sork. Även hon började dock skaka efter 10 min, vi har veka katter. :p

Sassy: Jag kan knappt sy fast en knapp i ett par byxor så det här överlåter jag åt proffsen. :D

Var ena katt är ocksa en riktig värmegris, och gillar inte att bli kall om fötterna. Hon far bestämma själv, pa vintern är hon inte ute mycket, men eftersom det är hennes egna val sa tycker jag inte särskilt synd om henne. Den andra katten har egentligen tunnare päls och blir kallare när hon är ute, men verkar helt enkelt inte bry sig lika mycket. Hon sätter sig framför brasan och värmer sig när hon kommer in igen, helt enkelt.

Jag tror man kan lata katten bestämma själv, helt enkelt.

Var ena katt är ocksa en riktig värmegris, och gillar inte att bli kall om fötterna. Hon far bestämma själv, pa vintern är hon inte ute mycket, men eftersom det är hennes egna val sa tycker jag inte särskilt synd om henne. Den andra katten har egentligen tunnare päls och blir kallare när hon är ute, men verkar helt enkelt inte bry sig lika mycket. Hon sätter sig framför brasan och värmer sig när hon kommer in igen, helt enkelt.

Jag tror man kan lata katten bestämma själv, helt enkelt.

Jag tycker inte det handlar så mycket om att "bestämma själv".
I vårt exempel så springer han fram till dörren varje gång någon av oss ska ut och tittar på oss - tar vi då på selen och lyfter upp honom börjar han spinna så han skakar. Väl ute springer han runt i någon minut, snart skakandes och till slut vill han in och sedan sitter han inne vid fönstret och glor ut och sedan samma visa igen om vi ska ut.
Så om man kan lösa problemet så enkelt med att sätta på ett täcke så tycker jag helt klart det är att föredra.
Det har ju inte med att dem bestämmer själva eller inte, för att dra en parallell till hästar föredrar de flesta säkert varma stallet om de i annat fall står ute och skakar nakna utan täcke. Trots att dem säkert skulle föredra att få vara ute och busa i snön.

Såg att du ska till att beställa med egna mått.
Tänker du be om ngn anordning för koppelutgång också?
(antar att du har en vanlig sele med ryggfäste för koppel)
Men om det är ryggöppning med tex kardborre borde det ju lösa sig ändå?

Är också sugen på att ge min lillekatt ett plagg, men har pajat min symaskin.:(

Jag tycker inte det handlar så mycket om att "bestämma själv".
I vårt exempel så springer han fram till dörren varje gång någon av oss ska ut och tittar på oss - tar vi då på selen och lyfter upp honom börjar han spinna så han skakar. Väl ute springer han runt i någon minut, snart skakandes och till slut vill han in och sedan sitter han inne vid fönstret och glor ut och sedan samma visa igen om vi ska ut.
Så om man kan lösa problemet så enkelt med att sätta på ett täcke så tycker jag helt klart det är att föredra.
Det har ju inte med att dem bestämmer själva eller inte, för att dra en parallell till hästar föredrar de flesta säkert varma stallet om de i annat fall står ute och skakar nakna utan täcke. Trots att dem säkert skulle föredra att få vara ute och busa i snön.

Med tanke pa hur mycket de flesta katter hatar att ens ha ett mjukt litet halsband pa sig, har jag svart att se hur de skulle vilja ha tröjor och sockar. Men visst kan man prova, de kanske kan vänja sig.

Vad det gäller beteendet tror jag det mer beror pa att katter inte är sa bra pa logik - vara brukar ocksa vilja ga ut när det är daligt väder, och sa fort de kommer ut tycker de "Usch! Jag vill in!" - men sen provar de tio minuter senare och blir lika besvikna att det fortfarande är kallt och blött. Eller provar om det kanske är bättre väder vid den andra dörren. ;)

Med tanke pa hur mycket de flesta katter hatar att ens ha ett mjukt litet halsband pa sig, har jag svart att se hur de skulle vilja ha tröjor och sockar. Men visst kan man prova, de kanske kan vänja sig.

Säg inte det, jag har en som ÄLSKAR att ha tröjor, även inne. Sen har jag en frusen som inte alls gillar tröjor men Sunny blir överlycklig -allt som är varmt är mysigt, men han gillar inte alls selar och halsband å andra sidan.

Såg att du ska till att beställa med egna mått.
Tänker du be om ngn anordning för koppelutgång också?
(antar att du har en vanlig sele med ryggfäste för koppel)
Men om det är ryggöppning med tex kardborre borde det ju lösa sig ändå?

Är också sugen på att ge min lillekatt ett plagg, men har pajat min symaskin.:(

Tänkte sätta på den utan på fleeceoverallen, borde funka tycker man.

Vad det gäller beteendet tror jag det mer beror pa att katter inte är sa bra pa logik - vara brukar ocksa vilja ga ut när det är daligt väder, och sa fort de kommer ut tycker de "Usch! Jag vill in!" - men sen provar de tio minuter senare och blir lika besvikna att det fortfarande är kallt och blött. Eller provar om det kanske är bättre väder vid den andra dörren. ;)

Inte för att jag har sett någon katt hata ett halsband men men ...
Jag skulle inte sätta på vilken katt som helst en tröja men precis som man vänjer unghästar vid täcken så är jag säker på att de flesta katter kan lära sig att acceptera dem.
Därmed inte sagt att man ska pynta ut sina katter i onödan, bara klä dem funktionellt om det är för deras bästa.
Oavsett logik (eller brist på den :D) så vill vår katt vara ute och han är inte glad om han fryser där. Alltså är det logiskt att sätta på en fleeceoverall så han kan vara glad och bekväm ute.

Bägge mina katter hatar halsband. Visst, de kan sta ut, men de gillar dem absolut inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Vår ena katt har varit borta några dagar. Vi har ägt honom i drygt 1 1/2 år. Han är den enda av våra katter som är utekatt, fast han...
Svar
19
· Visningar
1 919
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 488
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag har nog aldrig ens hört talas om artros på katt. Såklart de kan få det som alla andra djur med skelett, men aldrig haft coh aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
8 062
Senast: Jessica1987
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar